استودیو Bethesda پس از عرضه بازی The Elder Scrolls در سال 1994 هیچ IP جدیدی منتشر نکرده بود. سطح انتظارات از بازی Starfield که اولین IP جدید این استودیو در قرن 21 است به اندازه کافی بالا بود، اما پس از عرضه ناامیدکننده بازی Redfall که قرار بود به کمبود بازیهای AAA انحصاری برای ایکس باکس پایان دهد، انتظارات از این نقش آفرینی فضایی بیش از پیش افزایش پیدا کرد.
حالا دیگر فاصله زیادی با عرضه بازی Starfield نداریم و با نزدیک شدن به تاریخ عرضه این بازی، طرفداران آماده میشوند تا در دنیای وسیع آن غرق شوند. اگر شما هم از این دسته بازیکنان هستید، میتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز درباره بازی Starfield را در ادامه این مطلب پیدا کنید.
نزدیک شدن به زمان انتشار بازی Starfield به معنی انتشار اخبار و اطلاعات بیشتر از گیمپلی و ویژگیهای این بازی است. در یک هفته گذشته دو خبر مهم از این بازی منتشر شده که یکی از آنها مربوط به وجود ویژگی New Game + است. تاد هاوارد (Todd Howard)، کارگردان بازی Starfield، بهتازگی اعلام کرده که این بازی با New Game + عرضه میشود و با ویژگی جدیدی که ارائه میکند، بازیکنان را به ادامه یا تکرار بازی تشویق خواهد کرد. هاوارد اطلاعات بیشتری از اینکه چه چیزهایی هنگام شروع دوباره بازی همراه بازیکن باقی میماند (مانند اسلحه یا پول داخل بازی) ارائه نکرد، اما با توجه به اینکه استودیو Bethesda معمولا علاقهای به اضافه کردن این ویژگی به بازیهایش ندارد، وجود آن در بازی Starfield خبر خوشحالکنندهای است.
دومین خبر مهم هم مربوط به وسعت و محتوای این بازی است که توسط پیت هاینز (Pete Hines) در رویداد گیمزکام منتشر شد. هاینز در این رویداد اعلام کرد که پس از گذراندن بیش از 80 ساعت در ماموریتها و فعالیتهای فرعی بازی Starfield، شروع به انجام مراحل اصلی خط داستانی کرد.
«ما از قصد درباره خط داستانی صحبت نمیکنیم چون هرچیزی میتواند داستان را لو بدهد. البته به شما میگویم که تا پیش از تمام کردن خط داستانی بازی Starfield، این بازی تمام پتانسیل خود را به شما نشان نمیدهد.»
به گفته هاینز، برای تمام کردن خط داستانی بازی Starfield به حدود 50 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. با توجه به اینکه هاوارد هم درباره ویژگی جدید New Game + که بازیکنان را به ادامه و تکرار دوباره بازی تشویق میکند صحبت کرده، ممکن است منظور هاینز از تغییر کلی بازی بعد از تمام کردن خط داستانی هم همین ویژگی باشد.
بیشتر بخوانید: بازی Starfield چطور میتواند بهتر از بازیهای قبلی بتزدا باشد؟
برای نصب بازی Starfield روی کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس و اس به بیش از 100 گیگ فضای خالی روی حافظهتان نیاز خواهید داشت.
ایکس باکس سری ایکس و اس: 126.1 گیگابایت
کامپیوتر: 139.84 گیگابایت
بازی Starfield با وضوح تصویر 4K و 30 فریم برثانیه روی ایکس باکس سری ایکس و وضوح تصویر 1440p و 30 فریم برثانیه روی ایکس باکس سری اس اجرا میشود. به گفته سازندگان بازی، اجرا شدن این بازی با نرخ 30 فریم برثانیه روی کنسولها بهخاطر ناتوانی فنی آنها در اجرای بازی با نرخ 60 فریم برثانیه نیست و استودیو Bethesda برای دستیابی به ثبات عملکرد و جلوگیری از آسیب دیدن تجربه بازیکنان بهخاطر تغییر نرخ تازهسازی تصویر، تصمیم به قفل کردن آن روی 30 فریم برثانیه گرفته است.
تاد هاوارد درباره قفل شدن نرخ تازهسازی تصویر این بازی روی کنسولها میگوید:
«ما آن را روی 30 قفل کردیم زیرا بهدنبال دستیابی به بهترین تجربه گرافیکی هستیم و نمیخواهیم هیچ چیزی را فدا کنیم. خوشبختانه در این مورد همه چیز عالی اجرا میشود و معمولا نرخ تازهسازی تصویر بالاتر 30 است. گاهی اوقات به 60 هم میرسد. اما روی کنسولها آن را قفل میکنیم زیرا ثبات را ترجیح میدهیم. هرگز نمیخواهیم به تجربهای که بازیهای ما را بسیار خاص میکنند آسیب بزنیم. تجربه بازی حس فوق العادهای دارد.»
هسته گیمپلی بازی Starfield همانچیزی است که در دیگر نقشآفرینیهای استودیو Bethesda دیده بودیم. در این بازی همه چیز در اختیارتان خواهد بود تا به هر آنکه میخواهید تبدیل شوید و هرکاری میخواهید بکنید. در بازی Fallout میتوانید این کار را در دنیایی پساآخرالزمانی کنید، در بازی The Elder Scrolls در دنیایی فانتزی و حالا در بازی Starfield، فضا و تمام ستارههای و سیارههای اطراف در اختیارتان است.
بدون شک بازی Starfield ویژگیهای جدید و منحصر به فرد خود را خواهد داشت، اما بهگفته تاد هاوارد، طرفداران نقش آفرینیهای قبلی استودیو Bethesda ویژگیهای آشنای زیادی در این بازی خواهند دید. به گفته هاوارد، «تجربه بازی Starfield روی سطح سیارات شباهت زیادی به حس و حال تجربه بازی Fallout یا بازی The Elder Scrolls و دیگر چیزهایی که استودیو ساخته دارد.»
هاوارد این بازی را بهنوعی «Skyrim در فضا» میداند و یکی دیگر اعضای استودیو هم آن را به «شبیهساز هان سولو» تشبیه کرده است.
مانند دو مجموعه Fallout و The Elder Scrolls، بازی Starfield هم به دو صورت اول شخص و سوم شخص قابل تجربه خواهد بود. البته هاوارد متذکر شده که از نظر سازندگان، حالت اول شخص روش اصلی تجربه بازی است.
همانطور که در تریلرهای گیمپلی بازی Stafield دیدیم، مبارزات این بازی سرعت بیشتری نسبت به بازی Fallout دارند. علاوه بر بازنگری سازندگان در مکانیکهای حرکتی و تیراندازی، سیستم اسلحه بازی هم گزینههای بسیار گستردهای برای شخصیسازی در اختیار بازیکن قرار میدهند که میتوانند روی توانایی، ظاهر یا حتی نحوه کارکرد سلاحها موثر باشند.
امکان استفاده از جت پک در مبارزات یا هنگام کاوش سیارات و فضای بالای آنها هم بهعنوان تنها وسیله نقلیه بازی (غیر از سفینهها) وجود دارد. این جت پک به بازیکن اجازه میدهد تا به هر شکلی که میخواهد در محیط بازی حرکت کند، از بالا به دشمنان حمله کند یا بدون ترس از آسیب دیدن از ارتفاعات بپرد.
در بخشی از تریلرهای این بازی دیدیم که شخصیت اصلی بازی با قدرتی مانند فورس در سری Star Wars دشمنان را از روی زمین بلند کرده است. شخصیت قابل کنترل به شکلهای مختلف قابل شخصیسازی است و میتوانید از طریق درخت مهارتهای بازی، تعامل با مکانیکهای مختلف گیمپلی و انجام چالشهای مربوطه مهارتهایتان را ارتقا دهید. برای مثال، هرچه بیشتر قفل در ها را باز کنید، آمار Security هم افزایش پیدا میکند. بهطور کلی مهارتها در پنج دسته فیزیکی، اجتماعی، مبارزه، دانش و تکنولوژی دسته بندی میشوند.
دیگر نیمه گیمپلی بازی Starfield در فضای بالای سیارات اتفاق میافتد. سفرهای بین ستارهای شما توسط دیگر سفینهها مختلف خواهد شد و استودیو Bethesda مطمئن شده که کاوش فضا بهاندازه کافی هیجان انگیز و خطرناک باشد. استراتژی مبارزات فضایی کاملا به سیستم تقسیم قدرت بازی Starfield متکی است. سیستمی که به شما اجازه میدهد تا نحوه تقسیم قدرت بین تمام سیستمهای اجرایی سفینه، مانند سیستم پیشران، سپر محافظتی و پیشران جاذبهای را کنترل کنید. به گفته تاد هاوارد، سیستمهای مبارزه فضایی بازی Starfield کاملا تحت تاثیر عناوینی مانند بازی FTL: Faster Than Light و بازی Mechwarrior هستند.
البته تنها راه مقابله با سفینههای مهاجم مبارزه مستقیم با آنها نیست. شما میتوانید به کشتی فضایی دیگران متصل شوید، از آنها دزدی کنید یا آنها را کاملا خلع سلاح کنید. بعد از فتح سفینه هم میتوانید آن را تصاحب کرده و در هر یک از ایستگاههای فضایی به آن دسترسی داشته باشید.
به گفته هاوارد، حرکت از فضا به محیط سطح سیارات یکپارچه نخواهد بود. «مردم از ما میپرسند که آیا میتوانیم مستقیما از فضا روی سطح سیاره فرود بیاییم؟ پاسخ این سوال منفی است. اوایل پروژه تصمیم گرفتیم که محیط سطح سیارات را بهعنوان یک دنیای دیگر در نظر بگیریم و فضا را هم بهعنوان دنیایی کاملا جدا طراحی کنیم.»
دیالوگهای شاخهای و عواقب آنها سالهاست که از عناصر اصلی نقش آفرینیهای استودیو Bethesda هستند و در بازی Starfield هم نقش پررنگی ایفا خواهند کرد. هاواراد درباره سیستم دیالوگهای این بازی میگوید:
«ما دوباره به همان سیستم دیالوگ کلاسیک بازیهای Bethesda برگشتیم. شما به شخصیت مقابل و واکنشهای آنها نگاه میکنید و مجموعهای از انتخابها را هم پیشرویتان میبینید.»
بازی Starfield بیش از 250 هزار خط دیالوگ دارد که دوبرابر بیشتر از دیالوگهای بازی Fallout 4 و بیش از چهاربرابر دیالوگهای است. البته برخلاف بازی Fallout 4، شخصیت اصلی نقش آفرینی فضایی استودیو Bethesda ساکت خواهد بود.
این بازی از نمونه ارتقا یافته مینیگیم دیالوگ بازی The Elder Scrolls 3: Oblivion استفاده خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که مینیگیم دیالوگ بازی Starfield به چه شکل خواهد بود، اما میدانیم که سیستم دیالوگ این بازی صرفا محدود به انتخاب دیالوگهای ارائه شده نخواهد بود و امکان تعامل بیشتر با آنها وجود دارد.
ویژگی ساخت پایگاه هم از بازی Fallout 4 بازمیگردد و بازیکنان میتوانند پایگاههای فضایی خود را در سیاراتی که روی آنها قدم میگذارند بنا کنند. این پایگاهها خانه شما و دیگر اعضای گروهتان خواهند بود که میتوانید از طریقشان منابع سیاره را استخراج کنید، راه ارتباطی بین پایگاههای مختلف برقرار کنید و از آنها برای ساخت و ساز و تحقیق استفاده کنید. البته میتوانید صرفا برای سرگرمی خودتان این پایگاهها را در هر نقطه از کهکشان بنا کنید و اجباری در استفاده از آنها برای استخراج منابع و انجام دیگر فعالیتهای مربوطه وجود ندارد.
سفینههای فضایی هم در این بازی قابل شخصیسازی هستند. گزینههای شخصیسازی شامل تغییرات ظاهری (مانند رنگ بدنه) و کاربردی (موتور پیشران، اسلحه و غیره) میشوند. همانطور که از نامش مشخص است، شخصیسازی ویژگیهای کاربردی سفینه فضایی باعث تغییر عملکرد بخشهای مختلف سفینه و پارامترهایی مانند سرعت، برد پرش جاذبه و ظرفیت بار خواهد شد.
بازی Starfield از عمیقترین سیستم ساخت شخصیت تاریخ استودیو Bethesda بهره میبرد. این سیستم بیش از 40 نمونه از پیش آماده و گزینههای بسیار بیشتر برای شخصیسازی چهره و بدن را در اختیارتان قرار خواهد داد.
علاوه بر این، میتوانید در این سیستم پیشینه داستانی شخصیت را هم مشخص کرده و بر اساس آن سه مهارت مرتبط کسب کنید. برای مثال، یک شخصیت دیپلمات مهارتهای متقاعد کردن، دیپلماسی و چانهزدن را دریافت میکند.
آخرین قدم ساخت شخصیت هم مربوط به انتخاب (یا عدم انتخاب) یک تا سه صفت شخصیتی است که شامل یک نقته قوت و یک نقطه ضعف هستند. برای مثال، یک شخصیت درونگرا در هنگام تنهایی سرسختی بیشتری از خود نشان می دهد، اما اگر یک یا چند همراه انسان در کنارش باشند، از میزان سرسختیاش کم خواهد شد.
بیشتر بخوانید: سلاحهای بازی Starfield با در نظر گرفتن استفادهشان در فضا طراحی شدهاند
این بازی بیش از 100 منظومه و 1000 سیاره دارد که 10 درصد آنها میزبان حیات هستند. بیشتر محیطهایی که در کهکشان این بازی پیدا میکنید بهصورت اتفاقی خلق شدهاند، اما این به معنی کمکاری سازندگان در طراحی محیطهای منحصر بهفرد نیست. به گفته تاد هاوارد، بازی Starfield در مقایسه با تمام بازیهای قبلی استودیو Bethesda بیشترین محتوای دستساز را دارد.
بازی Starfield چهار شهر اصلی دارد. قابل توجهترین آنها شهر نیو آتلانتیس (New Atlantis) است که پایتخت مستعمرات متحده و بزرگترین شهر ساخته شده توسط استودیو Bethesda محسوب میشود. از دیگر شهرهای بزرگ بازی میتوان به شهر نئون، شهر آکیلا (Akila)، سیدونیا (Cydonia) و کلید (The Key) اشاره کرد. سازندگان تایید کردهاند که امکان خرید یا دریافت ملک در تمام شهرهای بزرگ بازی وجود خواهد داشت.
برای تکمیل خط داستانی اصلی بازی Starfield به حدود 40 ساعت زمان نیاز خواهید داشت که 20 درصد طولانیتر از بازیهای قبلی استودیو است. با اینحال، کارگردان بازی ادعا میکند که این خط داستانی تنها بخش بسیار کوچکی از بازی است.
روایت داستان بازی Starfield پیرامون کاوش و اکتشاف دنیای بازی بنا شده است. در ادامه خلاصه داستان این بازی که توسط استودیو Bethesda منتشر شده را مشاهده میکنید.
«در سال 2330 هستیم. بشریت از منظومه شمسی فراتر رفته، در سیارات جدید مستقر شده و حالا بهعنوان مردمانی فضانورد زندگی میکنند. شما در ابتدا بهعنوان یک معدنچی فضایی به گروه Constellation میپیوندید که بهعنوان آخرین گروه کاوشگران فضایی بهدنبال اشیا کمیاب در سراسر کهکشان میگردند.»
در بازی Starfield میتوانید بهعضویت چندین فرقه مختلف دربیایید. در حال حاضر چهار فرقه بزرگ این بازی معرفی شدهاند که در ادامه توضیحات مختصر مربوط به آنها را مشاهده میکنید:
- United Colonies: آینده ایدهآل جمهوری فضایی
- Freestar Collective: فانتزی وسترن فضایی
- Ryujin Industries: نماینده زندگی کارمندی
- Crimson Fleet: دزدان فضایی
علاوه بر این، حتی فرقههای دینی هم در بازی Starfield حضور دارند و در کنار مذاهب دنیای واقعی، سه سیستم ایمان ساختگی هم در این بازی وجود دارد.
مانند دیگر نقش آفرینیهای استودیو، بازی Starfield هم به شما اجازه میدهد تا همراهان مختلف و اعضای گروهتان را هنگام کاوش فضا یا انجام مراحل درکنار خود داشته باشید. این همراهان هم میتوانند در ماجراجوییهای شما در کنارتان باشند و هم میتوانند وظایفی که برایشان معین کردهاید را در پایگاهها انجام دهند.
این بازی چهار همراه اصلی دارد که همه از اعضای گروه Constellation هستند و خطوط داستانی منحصر بهفرد خودشان را دارند. از این چهار شخصیت، سه نفر پیش از عرضه بازی معرفی شدهاند. سارا مورگان (Sarah Morgan)، فرمانده گروه Constellation، سم کو (Sam Coe)، خلبان گروه و برت (Barret)، مهندس گروه. از دیگر شخصیتهایی که میتوانید همراه خود داشته باشید میتوان به رباتی بهنام واسکو (VASCO)، ماریکا بوروس (Marica Boros) متخصص شاتگان و هلر (Heller)، مهندس پایگاه اشاره کرد.
در مجموع میتوانید 20 شخصیت مختلف را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید.
بازی Starfield هم مانند بازیهای قبلی استودیو محتوای دانلودی و گسترش دهنده خواهد داشت. استودیو Bethesda از همین حالا اولین محتوای گسترشدهنده داستانمحور بازی را که Shattered Space نام دارد معرفی کرده که در نسخه پریمیوم و Constellation Edition بازی قرار دارد.
به گفته تاد هاوارد، استودیو Bethesda قصد دارد محتویات اضافی بسیار زیادی برای بازی Starfield منتشر کند. «برنامه ما این است که چیزهایی در اندازههای مختلف بسازیم و این کار را در بازیهای قبلی هم انجام داده بودیم. باوجود اندازه خود بازی، هنوز هم چیزهایی مانند ویژگیهای جدید یا خطوط داستانی اضافی هستند که میخواهیم در آینده به بازی اضافه کنیم.»
این بازی اولین بازی استودیو Bethesda است که با موتور گرافیکی ارتقا یافته Creation 2 ساخته میشود. هاوارد در سال 2020 اعلام کرده بود که تعداد افرادی که مشغول توسعه موتور گرافیکی Creation 2 هستند پنج برابر افزایش پیدا کرده و نسخه جدید این موتور گرافیکی بزرگترین ارتقا نسبت به نسخه قبلی را در تاریخ این استودیو خواهد داشت. نسخه جدید این موتور گرافیکی در رندر کردن، انیمیشن، رهگیری و خلق تصادفی محیط پیشرفتهای چشمگیری نسبت به قبل کرده است.
یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از این موتور گرافیکی، کاهش چشمگیر تعداد باگهاست که بازی Starfield را به بهینهترین بازی استودیو Bethesda در هنگام عرضه تبدیل میکند.
به گفته تاد هاوارد، بازی Starfield کاملا از مادها پشتیبانی میکند. «جامعه مادسازهای ما در 20 سال اخیر همراهمان بودند. عاشق کارشان هستیم و امیدواریم تعداد بیشتری از آنها در آینده بهصورت حرفهای در همین زمینه مشغول کار شوند.»
تیم سازنده بازی Starfield عقیده دارند که این بازی بهخاطر وسعت نقشهاش به بهشت مادسازها تبدیل خواهد شد.
در ادامه جزئیات مربوط به نسخههای مختلف این بازی را مشاهده میکنید.
- بازی Starfield
- پک اسکین Old Mars (فقط در نسخه گیم پس، پیشخرید و نسخه روز اول)
- برشدهنده لیزری بههمراه کلاهخود و کوله معدن
- بازی Starfield
- پنج روز دسترسی زودهنگام
- محتوای داستانی Shattered Space
- آرتبوک دیجیتال و موزیک متن بازی
- پک اسکین Constellation
- سلاح لیزری Equinox، لباس فضایی، کلاهخود و پک بوستر
این آپگرید محتویات نسخه پریمیوم را به نسخه استاندارد اضافه میکند.
- استیلبوک
- پچ Constellation
- پنج روز دسترسی زودهنگام
- بسته گسترش دهنده داستانی Shattered Space
- آرت بوک دیجیتالی و موزیک متن بازی
- پک اسکین Constellation
- پنج روز دسترسی زودهنگام
- بسته گسترش دهنده داستانی Shattered Space
- آرت بوک دیجیتالی و موزیک متن بازی
- پک اسکین Constellation
- کد دیجیتالی بازی
- ساعت کرونومارک Starfield
- جعبه ساعت
- پچ Constellation
- استیل بوک
- پنج روز دسترسی زودهنگام
- بسته گسترش دهنده Shattered Space
- آرت بوک دیجیتالی و موزیک متن بازی
- پک اسکین Constellation
بازی Starfield در تاریخ شش سپتامبر (15 شهریور) برای کامپیوتر (روی استیم و فروشگاه مایکروسافت) و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر میشود و از اولین روز انتشار روی سرویس گیم پس قرار میگیرد. البته بازیکنانی که نسخه پریمیوم یا Constellation Edition این بازی را خریداری کنند میتوانند یک هفته زودتر و از روز یک سپتامبر (10 شهریور) شروع به تجربه بازی کنند.
نسخه استاندارد بازی Starfield با قیمت 70 دلار، نسخه دیجیتال پریمیوم با قیمت 100 دلار و نسخه Constellation هم با قیمت 300 دلار عرضه میشوند. البته ارزانترین راه تجربه این بازی از طریق تهیه اشتراک گیم پس است.