۱۰ نکته مهم که باید در مورد بازی Final Fantasy 16 بدانید

۱۰ نکته مهم که باید در مورد بازی Final Fantasy 16 بدانید

خشایار بهرامی خشایار بهرامی
10 ماه و 20 روز پیش

سال جاری را می‌توان به عنوان یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای بازی‌های ویدیویی و طرفداران این حوزه در مقایسه با سال‌های پیشین دانست. چندین ماه از سال 2023 می‌گذرد و تا به امروز عناوین برجسته مختلفی در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفته‌اند. از طرفی می‌دانیم که برای ماه‌های پیش‌رو عناوین متعددی برنامه ریزی شده‌اند و کاربران هریک از پلتفرم‌ها می‌توانند آثار هیجان انگیزی را تجربه کنند. یکی از عناوین مورد انتظار امسال که به زودی منتشر می‌شود،‌ بازی Final Fantasy 16 به شمار می‌رود. ساخته جدید شرکت Square Enix به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 در حال توسعه است و با فاصله زمانی نامشخصی برای کامپیوتر نیز منتشر خواهد شد. تا به امروز اطلاعات مختلفی پیرامون این دنباله منتشر شده و به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی نکاتی که دانستن‌شان در مورد بازی Final Fantasy 16 الزامی است، بپردازیم.


 

بیشتر بخوانید: آیا بازی Final Fantasy 16 به عناوین قبلی این مجموعه مرتبط است؟ 

شیوه‌های تردد در محیط

همانطور که بارها عوامل سازنده بازی Final Fantasy 16 اشاره کرده‌اند، این عنوان یک بازی جهان باز نخواهد بود. با این حال،‌ بازیکن‌ها می‌توانند ماجراجویی‌های متعددی را در سرزمین Valisthea تجربه کنند و به صورت متفاوتی در محیط‌های بازی به کاوش بپردازند. مشخصا طرفداران قدیمی این فرنچایز انتظار دارند که مشابه با برخی از نسخه‌های پیشین، در این دنباله نیز بتوانند از طریق وسایل نقلیه‌ای همچون ماشین‌ها در محیط‌های مختلف تردد کنند. اما شرکت Square Enix در جریان مصاحبه با گیم اینفورمر تایید کرده است که ویژگی فست تراول، اصلی‌ترین شیوه‌ی بازی برای تردد بین محیط‌های متفاوت جهان بازی خواهد بود. بنابراین هنگامی‌که بازیکن‌ها برای انجام یک ماموریت ویژه وارد منطقه به خصوصی می‌شوند، آن‌ها می‌بایست صرفا با قدم زدن یا نهایتا سواری گرفتن از Chocoboها به پیمایش در محیط مشغول شوند.

 

تغییرات رابط کاربری

تا به امروز نمایش‌های متعددی از بازی Final Fantasy 16 منتشر شده و اکثریت بازیکن‌ها به وضوح از ویژگی‌های مختلف بازی استقبال کرده‌اند و شدیدا برای تجربه آن‌ها هیجان زده هستند. اما در این بین انتقادات مختلفی نسبت به رابط کابری بازی صورت گرفته و به عقیده بسیاری از اشخاص، این مورد بسیار شلوغ بوده و تاثیر منفی را روی تجربه نهایی مبارزات بازی به همراه خواهد داشت. با شروع انتقادات، نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida) تهیه کننده بازی Final Fantasy 16 اعلام کرد که با توجه به تمامی فیدبک‌ها و نظرات منتشر شده از جانب بازیکن‌ها و طرفداران دیرینه فرنچایز، تصمیم گرفتند تا در راستا جلب رضایت اشخاص تغییرات مختلفی را در رابط کاربری بازی ایجاد کنند. تغییرات ایجاد شده به وضوح در تریلرهای جدید بازی مشخص هستند و با انجام یک مقایسه ساده میان نمایش‌های جدید و قدیم بازی، می‌توان متوجه آن‌ها شد.

عدم جهان باز بودن

همانطور که در ابتدا این مطلب نیز ذکر شد، بازی Final Fantasy 16 یک اثر جهان باز محسوب نمی‌شود. استودیو سازنده تایید کرده است که بازیکن‌ها می‌توانند برای رسیدن به لوکیشن‌ها و مناطق مختلف بازی از راه‌های متفاوتی استفاده و عبور کنند. اما با در نظر داشتن این نکته که بازی Final Fantasy 15 یک عنوان جهان باز بود، این سؤال پیش می‌آید که چرا تیم توسعه دهنده چنین تصمیمی را در مورد بازی جدیدش گرفته است؟ مطابق اعلام نائوکی یوشیدا هدف اصلی آن‌ها اجتناب از تمامی اشتباهات‌شان در جریان فرایند توسعه‌ی بازی پیشین این فرنچایز بوده است. به نظر می‌رسد که ساخت بازی Final Fantasy 15 به صورت یک اثر جهان باز سبب شده تا صدمات جبران ناپذیری به داستان بازی وارد شود. بنابراین عوامل تولید تصمیم می‌گیرند تا در فرایند ساخت بازی Final Fantasy XVI بیشتر از همیشه روی جوانب داستانی تمرکز داشته باشند و درنهایت یک داستان کامل را به بازیکن‌ها هدیه دهند.


 

بیشتر بخوانید: بررسی تغییرات بازی Final Fantasy 16 نسبت به بازی Final Fantasy 15

 

الهام گیری از سری God of War

احتمالا در زمان مشاهده تریلرها و نمایش‌های مختلف بازی Final Fantasy XVI متوجه وجود برخی تشابهات میان این عنوان با سری بازی‌های خدای جنگ شده‌اید. بنابر اعلام نائوکی یوشیدا برخی از ویژگی‌های پروتاگونیست بازی به همراه باس فایت‌های طراحی شده کاملا از سری God of War به خصوص نسخه‌های ابتدایی این فرنچایز الهام گرفته است. تهیه کننده بازی Final Fantasy 16 در جریان مصاحبه با Push Square در مورد این موضوع گفت:

باس فایت‌های سری خدای جنگ همواره دیوانه کننده بوده‌اند و با وجود این‌که شما صرفا با یک عنوان اکشن مواجه هستید، طراحی بازی برای هریک از مراحل و باس‌ها به شیوه منحصر به فردی صورت گرفته است. با وجود این‌که من شخصا دو نسخه اخیر سری خدای جنگ را دوست دارم، تصمیم گرفتم تا به سراغ نسخه‌های پیشین این مجموعه به ویژه باس‌های حاضر در آن‌ها بروم. تمامی باس فایت‌های این بازی‌ها دیوانه کننده هستند و ما نیز برای طراحی باس فایت‌های بازی جدیدمان کاملا از این ویژگی بازی‌های God of War الهام گرفته‌ایم. ما می‌خواهیم که بازیکن‌ها در زمان تجربه بازی احساس مشابهی را با آن‌چه که در مورد بازی‌های خدای جنگ وجود دارد، داشته باشند!

الهام گیری از سریال Game of Thrones

در کنار الهام گیری از بازی‌های God of War، تیم توسعه دهنده بازی Final Fantasy 16 هیچ‌گونه تلاشی را برای انکار الهام گیری‌شان از سریال Game of Thrones در زمینه ساخت جوانب متفاوت این عنوان نقش آفرینی انجام نداده است. تهیه کننده این بازی در گفت و گو با گیم اینفورمر اعلام کرد که تمامی اعضا سازنده بازی وظیفه داشتند تا در کنار یک‌دیگر مشغول تماشا فصل‌های نخست سریال شوند.

هنگامی‌که ما مشغول شروع روند توسعه بازی بودیم، ‌فصل چهارم سریال بازی Game of Thrones در حال پخش از طریق شبکه HBO بود. ما کاملا از میزان محبوبیت و تاثیر این سریال در جهان تلویزیون آگاه بودیم و طیف طرفداران آن شامل تمامی گروه‌های سنی می‌شد. بنابراین ما فصل‌های نخست سریال را خریداری و تمامی اعضا تیم را در آن زمان وادار به تماشا آن کردیم. هدف اصلی این اقدام، آشنا سازی هرچه بیشتر اعضا تیم‌مان با سبک جدید آثار فانتزی و مورد پسند اکثریت مخاطبین در سرتاسر جهان بود!

 

سیستم مبارزات

در سیستم مبارزات بازی Final Fantasy XVI می‌توان به صورت غیرقابل انکاری متوجه وجود شباهت‌های مختلفی با سری Devil May Cry شد. ریوتا سوزوکی (Ryota Suzuki) طراح مبارزات بازی Devil May Cry 5، به عنوان طراح ارشد مبارزات بازی با شرکت Square Enix مشارکت داشته است. البته تیم سازنده در مصاحبه‌های مختلف به الهام گیری از بازی Final Fantasy 14 نیز در زمان طراحی مبارزات بازی جدیدشان اشاره کرده و عقیده دارند که مکانیزم‌های طراحی شده برای این نسخه قدیمی‌تر فرنچایز، همچنان می‌تواند تجربه‌های مدرن و هیجان انگیزی را برای بازیکن‌ها به همراه داشته باشند. سوزوکی همچنین در گذشته روی طراحی مبارزات بازی Marvel vs Capcom 2 نیز کار کرده و حاصل تجارب او در بازی Final Fantasy 16 از هم‌اکنون تمامی بازیکن‌ها را به وجد آورده است.

مخفیگاه اصلی

در Final Fantasy 16، پروتاگونیست بازی، کلایو، دارای مخفیگاه ویژه‌ای خواهد بود. در این محیط، برخی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های جانبی بازی قابل انتخاب و انجام خواهند بود. از طرفی بازیکن‌ها می‌توانند با مراجعه به Monster Board اطلاعات مختلفی را در مورد موجودات متفاوت حاضر در جهان بازی کسب کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این مخفی‌گاه، اتاق اختصاصی کلایو است، او می‌تواند به نامه‌های متعددی که از جانب سایر شخصیت‌های بازی برایش ارسال می‌شوند، دسترسی داشته باشد یا به مرور خاطراتش بپردازد. به نظر می‌رسد که در اتاق اختصاصی کلایو، اتفاقات جالبی در انتظار بازیکن‌ها نشسته است.

 

جزئیات بخش نیو گیم پلاس

طی ماه‌های اخیر، به صورت رسمی تایید شد که بازی Final Fantasy 16 دارای حالت نیو گیم پلاس است. در زمان معرفی این بخش،‌ اطلاعات چندان زیادی با بازیکن‌ها به اشتراک گذاشته نشد تا همه چیز به روزهای پایانی باقی مانده از فرا رسیدن موعد انتشار بازی برسد. می‌دانیم که این بازی فاقد درجه‌های سختی استاندارد حوزه بازی‌های ویدیویی است و در عوض به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد تا میان دو حالت Story Focus یا Action Focus یک مورد را انتخاب کنند. حال بنابر بیانیه‌های تازه منتشر شده توسط شرکت Square Enix، آن دسته از اشخاصی که به دنبال چالش‌های بیشتر و دشوارتر هستند، می‌توانند پس از تجربه کامل بازی به سراغ حالت New Game Plus بروند. در این بخش تغییرات به خصوصی در جهان بازی ایجاد می‌شوند و از میان آن‌ها می‌توان به تغییر محل استقرار برخی از دشمنان و پدید آمدن گونه‌های قدرت‌مندتر و جدید در مسیر بازیکن اشاره کرد. بنابراین بازیکن‌ها می‌بایست از هم‌اکنون خودشان را برای تجربه مبارزات و چالش‌های به مراتب دشوارتر درصورت آغاز بخش مذکور آماده کنند.

نسخه دمو بازی

بنابر اعلام تیم سازنده، نسخه دمو بازی Final Fantasy 16 در در تاریخ ۲۱ خرداد ماه  در دسترس بازیکن‌ها قرار می‌گیرند. این نسخه شامل برخی از فعالیت‌ها و بخش‌های ابتدایی بازی خواهد بود و به بازیکن‌ها فرصت تجربه ساعات اولیه گیم پلی بازی را می‌دهد. البته بازیکن‌ها می‌توانند در زمان تجربه نسخه کامل بازی، این عنوان را دقیقا از محلی آغاز کنند که نسخه دمو به پایان می‌رسد. بنابراین پیشرفت‌ها و دستاوردهایشان در نسخه دمو از بین نخواهد رفت!

 

نسخه کامپیوتر بازی

مطابق آن‌چه که در گذشته نیز اعلام شده بود،‌ بازی Final Fantasy 16 برای کنسول پلی استیشن 5 و پلتفرم کامپیوتر ساخته و منتشر خواهد شد. با این وجود،‌ در بازه زمانی فعلی این عنوان صرفا در انحصار پلتفرم نسل نهمی سونی قرار دارد و مشخص نیست که چه زمانی برای PC عرضه می‌شود. پیش از این گفته می‌شد که نسخه کامپیوتر بازی با فاصله زمانی شش ماه در دسترس قرار می‌گیرد،‌ اما اخیرا اعلام شده است که فاصله مطرح شده ‌بیشتر از حد انتظارات است. به همین منظور هنوز نمی‌توان با قاطعیت تاریخ به خصوصی را برای انتشار این نسخه از بازی اعلام کرد.

 

بازی Final Fantasy 16 در تاریخ 22 ژوئن 2023 (یک تیر 1402) برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه خواهد شد.

 
برچسب ها: Final Fantasy 16, پلی استیشن 5
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.