پنج بازی که در دهه گذشته به پایان رسیدند و پنج بازی که احیا شدند

پنج بازی که در دهه گذشته به پایان رسیدند و پنج بازی که احیا شدند

خشایار بهرامی خشایار بهرامی
4 سال و 2 ماه و 24 روز پیش

 

در صنعت گیم فرنچایزهای مختلفی وجود دارند که یک روز در شکوه و جلال کار خود را آغاز کردهاند و پس از گذشت مدتی حیات خود را از دست دادند و از طرفی دیگر مجموعههایی نیز وجود دارند که پس از گذشت مدت زمانی فرصت شانس دوباره و بازیافتن حیات خود را کسب کردهاند. در این مقاله سعی برآن داشتیم تا شما را با ده فرنچایز برتری که در طول دهه‌ی گذشته شانس حیات دوبارهای یافتهاند یا حیات آنها به پایان رسیده است، آشنا کنیم.

 


10- Bond Games - به پایان رسیده

سری بازیهای جیمز باند که روی مامور مخفی دوست داشتنی دولت بریتانیا متمرکز بودند، روزی روزگاری یکی از مطرحترین بازیها در میان صنعت گیم بودند که اوج عناوین این مجموعه را میتوان بازی GoldenEye 007 محصول سال 1997 دانست که در آن زمان تحول بزرگی را در میان بازیهای شوتر اول شخص و مولتی پلیر ایجاد کرد. با این حال پس از سال 1997 عناوین مختلفی با محوریت این شخصیت محبوب و ماجراجوییهایشمنتشر شدند که هیچ کدام نتوانستند به موفقیت بازی ذکر شده دست یابند تا در نهایت در سال 2012 تولید و انتشار بازیهای جیمز باند برای همیشه متوقف شدند و تا به امروز که وارد سال 2020 و دهه جدید میلادی شدهایم، هیچگونه خبری مبنی بر ساخت عنوانی از این فرنچایز منتشر نشده است.

 


9- Mortal Kombat احیا شده

مطمئنا باور به پایان رسیدن فرنچایز محبوب Mortal Kombat و عدم انتشار نسخهی جدیدی از آن، برای هر یک از طرفداران دنیای بازیهای ویدیویی در هر زمانی غیرقابل باور خواهد بود با این حال پس از تعطیلی استودیوی Midway شایعات زیادی در آن زمان در مورد به اتمام رسیدن این فرنچایز به گوش میرسید تا اینکه استودیوی Warner Bros با خریداری این استودیو فرصت تشکیل استودیوی جدیدی به نام NetherRealm را برای اد بوون (Ed Boon) و تیمش فراهم کرد که نتیجهی آن ساخت و انتشار بازی جدید فرنچایز Mortal Kombat در سال 2011 بود؛ این بازی باری دیگر مبارزات خونین در سیارههای مختلف و دو بعدی را به همراه بخش داستانی برای طرفداران این فرنچایز به زندگی بازگرداند.

 


8- Fable به پایان رسیده

طرفداران بازیهای نقش آفرینی بدون شک به خوبی به یاد دارند که بازی Fable محصول استودیوی Lionhead در یک بازه زمانی پرچمدار بازیهای این سبک روی کنسول ایکس باکس بود که پس از تعطیلی استودیوی سازنده در سال 2016، ساخت عنوان جدید این مجموعه نیز کنسل شد تا آینده آن در وضعیتی نامشخص قرار داشته باشد. فیل اسپنسر (Phil Spencer) مدیرعامل کمپانی Microsoft در طی سالهای اخیر بارها به احتمال بازگشت این فرنچایز اشاره کرده است اما هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام و تایید نشده است.

 


7- Crash Bandicoot احیا شده

سهگانهی محبوب Crash Bandicoot روی کنسول پلی استیشن 1 هرچیزی را که یک بازیکن ‌می‌خواست در اختیار وی قرار می‌داد، از چالشهای متنوع و زیباییهایی هنری گرفته تا جوایز مخفی و رقابتی هیجان انگیز! نسل هفتم صنعت گیم اما چندان با این فرنچایز محبوب سازگار و مهربان نبود و شاهد عرضه عنوانی روی این نسل نبودیم تا اینکه به سال 2017 و انتشار نسخه بازسازی این سه گانه رسیدیم؛ نسخه بازسازی این فرنچایز به غیر از برخی تغییرات ظاهری و جزیی، تفاوت چندانی را با نسخه اصلی نداشت و کاملا به ریشههای خود پایبند بود.

 


6- Silent Hill به پایان رسیده

بازی Silent Hill 2 همچنان پس از عرضه در سال 2001 به عنوان یکی از ترسناکترین بازی‌ها در میان عناوین مختلف این ژانر شناخته میشود که استانداردهای مختلفی را در آن زمان جا به جا کرد. پس از انتشار این عنوان دیگر شاهد انتشار همچین عنوانی از این فرنچایز نبودیم تا اینکه در سال 2014 اعلام شد که هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) به همراه گیلرمو دل تورو (Guilermo del Toro) مشغول ساخت عنوان جدیدی از این دنیای تاریک و دوست داشتنی است و مدتی بعد یک دموی قابل بازی نیز از آن منتشر شد که به خوبی توانست نظر بازیکنها را به خود جلب کند؛ با این وجود پس از مدتی این پروژه به دلیل عدم توافقهای تجاری میان تیم سازنده و شرکت Konami کنسل شد تا از آن به عنوان یکی از بزرگترین حسرتها در تاریخ بازیهای ویدیویی یاد شود!

 


5- X-COM احیا شده

فرنچایز محبوب X-COM یکی از پرطرفدارترین عناوین سبک استراتژیک در دهه 90 میلادی بود که توانست بازیکنهای بسیاری را به خود جذب کند اما پس از سال 2001 به مدت یک دهه عنوان جدیدی از این فرنچایز ساخته نشد. در سال 2012 بازی X-COM: Enemy Unknown روانه بازار شد که توانست بیشتر از تمامی بازیهای هم سبک خود در آن زمان توجهها را به جلب کند و به یکی از پرمخاطبترین عناوین تبدیل شود. دنباله دیگری نیز از این بازی در سال 2016 منتشر شد که درجه سختی بازی را به شدت بالا میبرد و بازی را برای بازیکن پرچالشتر و سختتر میکرد.

 


4- Mass Effect به پایان رسیده

سه گانهی Mass Effect بدون شک یک دستآورد بزرگ در تاریخ بازیهای ویدیویی بوده است که هرکدام به صورت منحصر به فرد یک داستان واحد را روایت میکردند و انتخابهای بازیکن در طول بازی روی داستان و اتفاقات دنباله آن بازی تاثیر میگذاشت. پس از به اتمام رسیدن این سهگانه استودیوی Bioware مشغول کار روی یک عنوان جانشین به نام بازی Mass Effect: Andromeda شد که وجود باگهای متعدد و عدم ارائهی گیم پلی هیجان انگیز و سرگرم کننده، این عنوان را به یک شکست کامل برای استودیوی سازنده بدل کرد به گونهای که حتی طرفداران سرسخت این فرنچایز نیز نمیتوانستند از آن دفاع کنند! تا به امروز هیچ گونه خبری مبنی بر ساخت عنوان جدیدی از این فرنچایز منتشر نشده است و احتمالا پس از شکست بازی Andromeda باید این فرنچایز تمام شده در نظر بگیریم.

 


3- Rayman احیا شده

پس از موفقیت و استقبال گسترده از فرنچایز محبوب و دوست داشتنی Rayman روی کنسول Wii، دیگر خبری از این فرنچایز به گوش نمیرسید تا اینکه در سال 2011 بازی Rayman: Origins برای پلتفرمهای مختلف روانه بازار شد که تمام اِلِمانهای جذاب و گیم پلی درگیرکننده نسخههای اصلی این فرنچایز را به بازیکن عرضه میکرد؛ از بازی Origins و دنباله آن به عنوان دو تا از بهترین عناوین این فرنچایز در دهه گذشته یاد میشود.

 


2- Metal Gear به پایان رسیده

پس از کنسل شدن پروژه ساخت بازی جدید فرنچایز Silent Hill، باری دیگر ترکیب هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) و کمپانی ژاپنی Konami به کنسل شدن یکی از بزرگترین و محبوبترین فرنچایزهای صنعت گیم ختم شد؛ عجله این کمپانی برای به پایان رسیدن هرچه زودتر پروژه ساخت بازی Metal Fear Solid V: The Phantom Pain و انتشار آن سبب ایجاد اختلافات گستردهای میان این کمپانی و کوجیما در آن زمان شد که نتیجه‌ آن انتشار این بازی به صورت ناتمام و ناقص و پایان همکاری کوجیما و کونامی بود. گفتنی است که پس از عرضه بازی Metal Gear Survive، استودیوی سازنده هیج گونه نشانهای از تمایل به ساخت عنوان جدیدی از این مجموعه نشان نداده است و چه بهتر که نتیجهی این روند و انتظار طرفداران این فرنچایز، بازگشت کوجیما به این فرنچایز و احیای آن به بهترین نحو باشد!

 


1- Wolfenstein احیا شده

درست است که شاید بازی Wolfenstein 3D اولین بازی شوتر اول شخص تاریخ نباشد اما مطمئنا به گونهای این بازی نقطه عطف و شروع انقلابی در این سبک از بازیهای ویدیویی بوده است که اکثر مخاطبین با تجربه این بازی با این سبک آشنا شدند! پس از انتشار این عنوان، چندین عنوان دیگر تحت لیبل و نام این فرنچایز روانه بازار شدند که هیچ یک نتوانستند به موفقیت بازی اول دست پیدا کنند و همین موضوع سبب غیبت این مجموعه برای یک بازه زمانی بلند مدت شد تا اینکه در سال 2014 بازی Wolfenstein: The New Order برای تمامی پلتفرمها منتشر شد و توانست با ارائه یک داستان قابل قبول و گیم پلی هیجان انگیز مجددا توجهها را روی این فرنچایز متمرکز کند.

برچسب ها: 10 برتر
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.