شاید سال 2020 برای مدتی طولانی یکی از تاریکترین نقاط زندگی ما باشد، اما با تمام این سختیها، ساال 2020 سالی بسیار خوب و منحصر بهفرد برای صنعت بازیهای ویدیویی بود. همچنین دو کمپانی مایکروسافت و سونی کنسولهای جدید و نسل بعدی خود را معرفی کردند که رقابت بین این دو غول بازیهای ویدیویی را از همیشه داغتر کرد. امسال پر از بازیهای AAA خوش ساخت و عناوین مستقل حیرت انگیز بود. البته در این بین، عناوین و بازیهای زیادی بودند که با توجه به هیاهوی تبلیغاتی زیاد، نتوانستند طرفداران را راضی کنند و چیزی جز ناامیدی از خود به جا نگذاشتند. فهرست زیر شامل 10 بازی ناامید کننده در سال 2020 است که وعدههای زیادی به بازیکنان دادند اما به آنها عمل نکردند.
بازی Marvel’s Avengers
پس از موفقیت بینظیر بازی Marvel's Spider-Man روی پلی استیشن 4، کمپانی Square Enix و استودیو Crystal Dynamics عنوان جدید خود را مقابل جمعیتی پر از شور و هیجان در کنفرانس E3 2019 به نمایش گذاشتند. با الهام گرفتن از بازیهای لوتر-شوتر (Looter Shooter) مثل بازی Destiny، بازی Borderlands و بازی Warframe، بازیکن درنقش قهرمانان دوست داشتنی و برجسته مارول مانند Thor ، Iron Man ، Captain America و... با انجام ماموریت های متعدد و به دست آوردن غنیمتهای جدید، قهرمانان مورد علاقه خود را به صورت دلخواه شخصیسازی میکند و داستان بازی را ادامه میدهند.
ایده کلی بازی روی کاغذ جالب به نظر میرسد، اما محصول نهایی پس از عرضه انتظارات هواداران را برآورده نکرد. محتوای اضافی بازی نیز که قرار بود کمی بعد از انتشار بازی عرضه شود، به دلیل آتش سوزی در جنگلهای کالیفرنیا و شیوع ویروس کرونا با تاخیر مواجه شد. با اینکه اولین بسته الحاقی بازی برای در تاریخ 8 دسامبر عرضه شد، اما بازی به دلیل مشکلات مداوم، باگهای زیاد و عدم وجود ماموریت جذاب برای بازیکنان، آسیب زیادی دیده است و از زمان عرضه تاکنون، جمعیت بازیکنان آنلاین این بازی 96 درصد کاهش داشته است. در آخرین گزارش مالی سه ماهه کمپانی Square Enix، این کمپانی ضرر 6.5 میلیارد ینی (63 میلیون دلار) را تأیید کرد. این بازی تنها 60 درصد از انتظارات شرکت در بازارهای جهانی را برآورده کرده است و از همچنان به عنوان یک شکست تجاری شناخته میشود.
بازی Godfall
بازی Godfall پس از رونمایی از آن در مراسم Game Awards 2019 به عنوان یکی از اولین بازیهای پلی استیشن 5، خیلی سریع توانست طرفداران این کنسول را شیفته خود کند. در این بازی به جای استفاده از یک سیستم معمولی و کلاسیک مبتنی بر کلاسهای مختلف مانند بسیاری از بازی های نقش آفرینی، بازیکنان میتوانند بین 12 Valorplate مختلف جابجا شوند که نه تنها باعث تغییر شکل و ظاهر بازیکن میشود بلکه مزایای مختلفی نیز به همراه دارند. بازیکنان همچنین میتوانند شخصیت خود را با استفاده از آیتمهای مختلف شخصی سازی کنند، انواع اسلحههای مختلف را انتخاب کنند و در نبردهایی که به نظر می رسد از سری بازیهای Dark Souls الهام گرفتهاند شرکت کند.
یکی از دلایل ناامید کننده بودن بازی Godfall، روشهای بازاریابی آن بود، بهصورتی که معمولا قسمتهای کوتاهی از بازی یا تصاویری از آن منتشر میشد در حالی که فاقد بسیاری از جزئیات اصلی گیمپلی و اطلاعاتی بود که طرفداران میخواستند درباره آنها بیشتر بدانند. متاسفانه پس از عرضه آن، بازی به خاطر داستان فراموش شدنی، گیمپلی تکراری و Valorplatesهایی که بجز تفاوت ظاهری بایکدیگر فرقی نداشتند، با نقد و بررسیهای متوسطی روبهرو شد. در حالی که اکثرا این نقد و بررسیها، نبردهای بازی را درخشانترین قسمت بازی و نقطه قوت آن خطاب کردند، اما بازی از یکسری مسائل فنی از جمله افت نرخ فریم، باگها و اشکالات جزئی مختلف رنج برد و درآخر تجربه بازیکنان در مبارزات جذاب بازی را هم خراب کرد.
بازی Warcraft 3: Reforged
سری بازیهای وارکرفت به خصوص نسخه سوم آن یعنی بازی Warcraft 3: Reign of Chaos و پس از آن، بازی Warcraft 3: Frozen Throne، در میان طرفداران سبک استراتژیک شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارند. بنابراین وقتی کمپانی Blizzard در سال 2018 از بازسازی این بازی کلاسیک خبر داد و به بازیکنان قول گرافیک بهتر، شخصیتهای بازسازی شده، ویژگیهای کاملاً جدید و داستانی با سازگاری بهتر با دنیای بازی World of Warcraft را داد. پس از تأخیر آن تا سال 2020، محصول نهایی که به بازار عرضه شد، بازیای نصفه و نیمه و پر از وعده های انجام نشده بود که با مشکلات فنی فراوان همراه بود. پاسخ هواداران به این بازی پرمشکل به طرز باورنکردنی منفی بود. تا حدی که باعث شد بازی Warcraft 3: Reforged در پایین ترین رتبه سایت Metacritic با توجه به امتیاز کاربر قرار گیرد. جایگاهی که پس از مدت زمان کوتاه توسط بازی Madden NFL 21 از این بازی گرفته شد. طرفداران نه تنها از اشکالات ریز و درشت بازی و نبود ویژگیهایی که کمپانی Blizzard پس از رونمایی از بازی قول آنها را داده بود ناراحت بودند، بلکه رابط کاربری بازی که کاملاً از نو طراحی شده بود نیز مورد انتقاد شدید قرار دادند. از آن بدتر، همه نسخههای اصلی بازی Warcraft 3: Reign of Chaos مجبور به به روزرسانی به نسخه جدید شدند. بلیزارد همچنین با اعلام ادعای مالکیت بر محتوای ساخته شده توسط کاربران در ویرایشگر Warcraft 3: Reforged، باز هم مورد انتقاد شدید بازیکنان قرار گرفت. درآخر این کمپانی بابت این آشفتگی عذرخواهی کرد و پس از زنجیرهای از تصمیمات اشتباه، پیشنهاد بازپرداخت کامل هزینه خریداران این بازی را ارائه کرد.
بازی Crucible
یکی از خبرهای جنجالی امسال مربوط به اولین بازی آمازون برای پلتفرمهای اصلی بود که از نظر بسیاری از کاربران چیزی جز یک تقلید بی سر و ته از دیگر بازیهای بتل رویال نبود. در بازی Crucible بازیکنان میتوانند از بین قهرمانان مختلف، هر کدام با توانایی های خاص خود را انتخاب کرده و در حالتها و مودهای مختلف بازی شرکت کنند. ویژگی دیگری که آمازون برای جلب بازیکنان بیشتر از آن استفاده کرده بود، رایگان بودن بازی در فروشگاه استیم بود. پس از انتشار بازی در ماه می، به خاطر بازاریابی و تبلیغات فوقالعاده ضعیف، نتوانست نظر طرفداران را جلب کند و تنها 100 الی 200 کاربر آنلاین در آن مشغول به بازی بودند. پس از گذشت یک ماه از عرضه، استودیو سازنده بازی اعلام کرد که بازی به حالت بتا بازخواهد گشت زیرا استودیو معتقد است که بازی عرضه زودهنگام داشته و بسیاری از ویژگیهای مهم خود را از دست داده است. با بازگشت بازی به حالت بتا اوضاع برای بازی بهتر نشد و در ماه اکتبر، استودیو Relentless Studios که وظیفه ساخت بازی را بر عهده داشت، با انتشار بیانیهای از پایان توسعه بازی خبر داد و در 9 نوامبر، سرورهای بازی برای همیشه خاموش شدند.
بازی XIII
یکی از بازیهای معروف و شاهکار کمپانی یوبی سافت در سال 2003، که بعد از 16 سال نفسی تازه کشید. یکی از ویژگیهای برجسته بازی اصلی گرافیک و طراحی هنری خاص آن بود که اشاره آشکاری به ریشه بازی در کمیک XIII داشت. سال گذشته، استودیو PlayMagic که وظیفه توسعه این بازی را بر عهده داشت خبر از تاخیر بازی تا سال 2020 داد. باوجود ذوق و شوق فراوان طرفداران برای نسخه مدرن بازی XIII، محصول نهایی بدتر از تصور هرکسی بود. بزرگترین تغییر نسخه بازسازی شده تغییر سبک هنری بازی بود که اساسا شخصیت اصلی بازی را از بین میبرد. این بازی پر شده بود از کاراکترهایی که بیشتر به شخصیتهای بازی Fortnite شباهت داشتند تا یک بازی کلاسیک. بازی XIII همچنین از مشکلات فنی و باگهای بسیار زیادی رنج میبرد که جلوی لذت بردن بازیکنان از اندک نقاط مثبت این بازی را هم میگرفت. اوضاع به حدی بد بود که استودیو PlayMagic و کمپانی Microids با انتشار بیانیهای مشترک، از هواداران عذرخواهی کردند و قول دادند مشکلات بازی را برطرف کنند. پس از گذشت یک هفته از انتشار بازی XIII، بهخاطر وضعیت اسفناک بازی، فروش نسخه اصلی بازی که در سال 2003 منتشر شده بود از نسخه بازسازی شده پیشی گرفت.
بازی NBA 2K21
طرفداران سری بازی های ورزشی 2K در سالهای اخیر با مشکلات زیادی گریبانگیر بودهاند. از بازی WWE 2K20 که پراز باگ و مشکلات فنی بود گرفته تا بازیهای اخیر مجموعه NBA 2K که به نظر میرسد تاکید زیادی بر پرداختهای درون برنامهای دارند و اساسا بازی را تبدیل یک کازینو آنلاین با چاشنی مشکلات فنی کردهاند. طرفداران امیدوار بودند که نسخه امسال NBA به لطف کنسولهای نسل جدید بهتر از قبل باشد اما متاسفانه چیز خاصی نصیب آنها نشد. پس از عرضه بازی NBA 2K21، طرفداران فهمیدند که این بازی هم انتظارات آنها را برآورده نخواهد کرد. آنها که از قبل با افزایش قیمت و 70 دلاری شدن بازی مشکل داشتند، پس از عرضه بازی نیز مشکلات بیشتری سر راهشان سبز شد. مشکلاتی از قبیل باگهای متعدد، مشکلات گرافیکی و گیمپلی که در کنار تبلیغاتی که بازیکن باید به اجبار آنها را در در میان گیمپلی بازی تماشا میکرد این بازی را برای سرسختترین طرفدارانش هم غیرقابل تحمل کرد. علاوه بر این مشکلات، بازیکنان لیگ WNBA در حالت جدید بازی به نام The City قابل دسترسی نیستند و چهره بسیاری از بازیکنان همچنان عجیب و غریب بنظر میرسد. تمام این مشکلات باعث شد که در ماه نوامبر، طرفداران بازی در توییتر هشتگ Make2KFunAgain را راه بیاندازند و فشارها را روی کمپانی 2K و سیاستهای پول پرستانهاش در قبال این بازی بیشتر کنند.
بازی Madden NFL 21
برکناری بازی Warcraft 3: Reforged از تخت پادشاهی بدترین بازی در Metacritic از دید کاربران، غیر ممکن بهنظر میرسید، تا اینکه بازی Madden NFL 21 با اقتدار از راه رسید. امسال طرفداران بالاخره در برابر بازی Madden NFL 21 و کمپانی EA متحد شدند. با وجود اینکه این بازی توانست پرفروشترین بازی ماه آگوست در ایالات متحده تبدیل شود، بازیکنان حملات بسیار زیادی را به کمپانی EA برای انتشار این بازی با مشکلات بسیار زیاد انجام دادند. پس از عرضه بازی در ماه آگوست، طرفداران بلافاصله متوجه اشکلات مختلف شدند. عملکرد فنی ضعیف و افت نرخ فریم شدید، فیزیک عجیب وغریب بازی، باگها و گلیچهای فراوان، عدم وجود بخش داستانی و کمبود پیشرفتهای گیمپلی، بخشی از مشکلات نسخه جدید سری بازی Madden NFL بودند. درحالی که کمپانی EA آهسته آهسته درحال بروزرسانی بازی رفع اشکالات بازی است، قیمت 70 دلاری نسخه نسل نهمی بازی بار دیگر بحث و گفتگوها را پیرامون این بازی داغ کرد. بعید بهنظر میرسد که نسخه جدید دارای ویژگیهای درخواستی طرفداران باشد و کمپانی EA اساسا از بازیکنان میخواهد تا همان بازی پر از اشکال را با قیمتی بیشتر روی کنسولهای نسل بعدی خود خریداری کنند. البته کسانی که نسخه نسل قبل بازی را خریداری کردهاند میتوانند بازی خود را به صورت رایگان به نسخه نسل بعدی ارتقا دهند.
بازی Disintegration
اگرچه این اولین بازی استودیو V1 Interactive است، اما سابقه خوب اعضای این استودیو امید زیادی به طرفداران داد که بازی Disintegration با برخی از بهترین عناوین تیراندازی علمی-تخیلی مانند بازی Halo رقابت خواهد کرد. بازی Disintegration وعده یک داستان علمی-تخیلی درباره گروهی از قانون شکنان را داده بود که سعی در جلوگیری از یک گروه شبه نظامی را داشتند که قصد آنها انتقال مغز انسان به یک بدن رباتیک طی یک فرآیند بهنام «ادغام» بود که باعث کاهش نیازها به منابع محدود کره زمین میشد. با وجود اول شخص بودن بازی، المانهای استراتژیک نیز در بازی به کار برده شده بود و بازیکن میتوانستند به نیروهای خود وظیفههای مختلف محول کنند. اما پس از انتشار اولین نقدهای بازی، بازیکنان فهمیدند که ادعاهای سازندگان درباره ساخت یک عنوان علمی-تخیلی با داستان و گیمپلی عمیق پوچ بودهاند. نقد و بررسیهای اولیه بازی در حد متوسط بود و همه آنها به کم عمق و سطحی بودن مکانیکهای بازی اشاره داشتند. بسیاری از شخصیتها تک بعدی نوشته شده بودند و محیطهای فضایی بازی بسیار بی روح طراحی شده بودند. بخش چند نفره بازی اصلا در جذب مخاطب موفق نبود و پس از گذشت چندماه از عرضه بازی، استودیو V1 Interactive اعلام کرد که به پشتیبانی از بخش چندنفره این بازی ادامه نخواهد داد و سرورهای این بازی در ماه نوامبر برای همیشه خاموش شدند.
بازی Resident Evil 3 Remake
سال 2019 کمپانی Capcom با انتشار بازی Resident Evil 2 Remake بسیاری از طرفداران قدیمی و جدید را به آن فضای نوستالژی، تاریک و ترسناک نسخه اصلی بازی بازگرداند. با وجود تمام موفقیتهای کسب شده توسط بازی Resident Evil 2 Remake، بازسازی نسخه بعدی آن طرفداران را ناامید کرد. بازی اصلی به خاطر دشمن بیاد ماندنیاش یعنی Nemesis، اتمسفر سنگین محیط و پازلهای مختلف، یکی از عناوین انقلابی پلی استیشن 1 به شمار میرود. اما در نهایت، در نسخه بازسازی شده این بازی، بازیکنان یک بازی تکراری و خسته کننده را تجربه کردند که مانند یک بازی کپی شده از بازی Resident Evil 2 Remake بود. اگرچه مکانیک های جالبی مانند سیستم جاخالی دادن به بازی اضافه شده بود، اما این مکانیک برای بالا بردن هیجان بازیکن برای ادامه بازی و اکتشاف بیشتر در بازی کافی نبود. حضور نمسیس در نسخه بازسازی شده به سناریوهای از پیش نوشته شده اندک محدود شده است و دیگر آن حس وحشت و دلهره نسخه اصلی را به بازیکن القا نمیکند. اگرچه این بازی موفق به معرفی بخش چند نفره جذاب در بخش Resistance شد، اما جذابیت آن برای بازیکنان قدیمی به اندازهای نبود که مشکلات بازی اصلی که مدتها انتظارش را میکشیدند از یاد ببرند. این اشتباهات قطعاً به منزله یک هشدار جدی برای کمپانی Capcom است که باید در بازسازی بازی Resident Evil 4 از تکرار آنها پرهیز کند. بازی Resident Evil 4 به عقیده بسیاری از طرفداران، بهترین نسخه از این سری بازی محبوب و یکی از مهمترین بازیهای تاریخ است و نا امید کردن طرفداران این بازی در بازسازی آن، علاوه بر ضررهای مالی مختلف، به وجه این کمپانی در جامعه ویدیو گیم آسیب زیادی وارد میکند.
بازی Cyberpunk 2077
یکی از جاهطلبانه ترین عناوین امسال که بالاخره پس از گذشت 8 سال از معرفی آن عرضه شد، بازی Cyberpunk 2077 بود. بازی Cyberpunk 2077 قرار بود یک بازی نقش آفرینی رویایی باشد که بازیکنان را ساعتها در شهر Night City غرق میکند. از حضور کیانو ریوز در بازی در نقش جانی سیلورهند (Johnny Silverhand) گرفته تا جزئیات گرافیکی شگفت انگیزی که در تریلرها دیده شد و فضای آینده گرانهای که حس و حال فیلم معروف Blade Runner را در یک بازی ویدیویی نشان میداد. همه چیز برای خلق یک عنوان به یاد ماندنی آماده بود. ساخت بازی توسط استودیو CD Projekt RED که سابقه ساخت بازی The Witcher 3 را در کارنامه دارد باعث افزایش مضاعف انتظارات از این بازی شده بود و طرفداران این بازی حتی پیش از عرضه آن، از این بازی به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ یاد میکردند. این محبوبیت باعث پیشفروش 8 میلیون نسخهای این بازی شد و هزینه ساخت بازی، پیش از انتشار آن به طور کامل به کمپانی سازنده بازگشت و بازی به سود دهی رسید. اما در عوض محصول نهایی که به دست بازیکنان رسید، تجربه تلخ و پراز مشکلات تکنیکی و باگهای سرسام آور بود.علاوه بر مشکلات فنی متعدد، در دنیای بازی Cyberpunk 2077 چیز زیادی برای گشت و گذار وجود ندارد. با وجود اینکه استودیو CD Projekt RED در بازی The Witcher توانسته بود مینی گیم بسیار جذابی به نام Gwent خلق کند که بسیاری از بازیکنان را شیفته خود کرده بود، هیچ نمونه مشابهای در بازی Cyberpunk 2077 وجود ندارد و در دنیای این بازی عملا هیچی مینی گیمای وجود ندارد. بازی روی کنسولهای نسل هشتم کاملا غیرقابل بازی کردن است و مشکلات فنی متعدد آن، در نهایت باعث حذف این بازی از فروشگاه پلی استیشن شد. بازی حتی روی رایانههای شخصی قدرتمند هم عملکرد با ثباتی ندارد و به گفته بسیاری از کاربران، بازی Cyberpunk 2077 یک بازی نصفه و نیمه و پر از باگ است که خیلی زود عرضه شده است. اگرچه میتوان به تمام این مشکلات رسیدگی کرد، اما با وجود پتانسیل بسیار زیاد این بازی، وضع کنونی بازی Cyberpunk 2077 حسی جز عرضه یک بازی ناامیدکننده به بازیکنان نمیدهد و پتانسیل اولیه آن کاملا هدر رفته است.
آیا بازی دیگری استحقاق حضور در این لیست را دارد؟ نظر خود را در رابطه با بازیهای ناامید کننده در سال 2020 با ما در میان بگذارید.