بازی Ghost of Tsushima یکی از عناوین موفق سال 2020 بود که توسط استودیو Sucker Punch توسعه یافت و به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد. این بازی دوست داشتنی به سرعت به یکی از عناوین خاص سونی تبدیل شد و حالا در کمتر از دو سال از عرضه رسمیاش در حال دریافت یک بسته گسترش دهنده بزرگ و پر محتواست که بدون شک کسی از اضافه شدنش به بازی ناراحت نخواهد شد. این بسته گسترش دهنده که Iki Island نام دارد، همراه با نسخه نسل نهمی این عنوان که با نام بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut شناخته میشود، عرضه خواهد شد.
خوشبختانه همانطور که اشاره کردیم همه از اضافه شدن این بسته گسترش دهنده خوشحال هستند و منتظر اطلاعات جدیدی از این محتوای تازه هستند. از طرف دیگر استودیو Sucker Punch هم متوجه وضعیت شده است و قصد ندارد طرفداران را چندان منتظر بگذارد، چون هر چه بیشتر منتظر بمانیم، حواشی، شایعات و خبرهای غیر رسمی حول محور بازی زیاد خواهند شد. چندی پیش شایعاتی که حول محور بازی شکل گرفته بود را بررسی کردیم که میتوانید در اینجا بخوانید. اما اینبار به سراغ اخبار رسمی از سوی استودیو خواهیم رفت. پس همراه ما باشید تا 13 جزئیات رسمی مربوط به بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut را با هم بررسی کنیم.
اضافه شدن جزیره Iki
بهتر است در این میان ابتدا به سراغ بزرگترین چیزی که این بسته گسترش دهنده با خود به بازی خواهد آورد، برویم. بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut یک جزیره کاملا جدید به نام Iki را به نقشه اضافه خواهد کرد که در همسایگی جزیره سوشیما قرار دارد. درست همانطور که شایعات خبر داده بودند این جزیره جدید، به همراه خود محتوای خاص داستانی و البته محتوای فرعی به همراه خواهد داشت. البته بسیاری از طرفداران نگران بودند که شاید شخصیت اصلی بازی تغییر کند. خوشبختانه در این بسته الحاقی، همچنان کنترل جین را خواهید داشت و علاوه بر آن طبق گفته سازندگان، اینبار داستان تمرکز ویژهای روی جین خواهد داشت، چرا که ماجرای جزیره Iki بسیار شخصی است، به طوری که در داستان این بخش از بازی جین خاطراتی از گذشته را به یاد خواهد آورد. نکته دیگر این است که مبارزههای خاص با مغولها نیز در این جزیره جریان خواهد داشت و قرار نیست سپاه ارتش مغول مختص به جزیره سوشیما باشد.
اضافه شدن محتویات اضافی
البته جزیره Iki فقط یک بخش داستانی جدید و نقشه تازه به بازی اضافه نخواهد کرد. این بسته گسترش دهنده، علاوه بر این که محتویات خاصی به منطقه جدیدی که آورده اضافه میکند، محتویات خاصی را نیز به کل نقشه بازی میآورد. برای مثال نمونههای جدیدی از دشمنان در بازی وجود خواهند داشت. همچنین حیوانات جدید به سرتاسر نقشه بازی اضافه خواهند شد. در ادامه میتوان به بخش مبارزات اشاره کرد، چرا که زرههای جدیدی برای جین و اسبش نیز به بازی اضافه خواهند شد. چیز دیگری که برای دوست داران مبارزات به بازی خواهد آمد، تکنیکها و مهارتهای جدید مبارزه است. در آخر نیز میتوانیم به چند مینی گیم جدید اشاره کنیم که با بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut راهشان را به دنیای این بازی باز خواهند کرد.
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، استودیو Sucker Punch بازی قصد ندارد چیزی را مخفی نگهدارد. سازندگان اشاره کردهاند که به زودی اطلاعت بیشتری از بازی منتشر خواهند کرد. اما با توجه به جزئیاتی که منتشر شده است میتوانیم حدس بزنیم که این بسته گسترش دهنده بسیار غنی خواهد بود.
محتوای جدید بخش Legends
بخش آنلاین و البته رایگان بازی Ghost of Tsushima که با نام Legends شناخته میشود، یکی از عجیبترین اتفاقات بعد از عرضه این بازی بود. قطعا کسی انتظار نداشت عنوان کاملی مانند بازی Ghost of Tsushima بعد از عرضه، یک بخش مجزای چند نفره تمام رایگان دریافت کند که به طرز عجیبی کامل و لذت بخش باشد. اما این اتفاق رخ داد و در نتیجه شاهد بخش آنلاین بازی بودیم. حالا خبر خوب این است که بخش آنلاین دوست داشتنی بازی به حال خود رها نشده است و با بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut محتوای جدید دریافت خواهد کرد. اما در این میان نکته جالبتر این است که برای دریافت این محتوای جدید نیازی به خرید بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut نخواهید داشت، محتوای بخش آنلاین برای دارندگان تمام نسخههای بازی فعال خواهد شد. هنوز اطلاعات دقیقی از این بخش منتشر نشده است اما سازندگان اشاره کردهاند که بخشی جدید برای بازی وجود خواهد داشت. امیدواریم با این محتوای جدید جان تازهای به بخش Legends دمیده شود.
پشتیبانی از قابلیتهای کنترلر Dualsense
همانطور که اطلاع دارید بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut برای هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد. اما بدون شک نسخه جدید بازی قابلیتهای ویژهای برای کنترلر خاص سونی به همراه خواهد داشت. درست مانند اکثر بازیهایی که برای کنسول پلی استیشن 5 منتشر میشوند، بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut هم از قابلیتهای کنترلر Dualsense بهره خواهد برد. بنابراین با تجربه این بازی روی کنسول پلی استیشن 5 و در دست داشتن کنترلر دوست داشتنیاش میتوانید از قابلیت تریگرهای تطبیق پذیر و بازخورد هپتیک بهره ببرید.
پشتیبانی از کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰
به دنبال پشتیبانی از قابلیتهای کنترلر دوال سنس باید منتظر قابلیتهای خاص کنسولهای نسل جدید نیز باشیم. تمام بازیهای درجه یکی که برای پلی استیشن 5 منتشر میشوند از نرخ فریم ۶۰ پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut نیز باید بتواند این قابلیتها را با خود همراه داشته باشد. نکته جالب این است که نرخ فریم 60 چندان خبر جدیدی نیست و هر کسی که نسخه معمولی بازی را روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کرده باشد، میداند که با دانلود کردن پک مخصوص نسل جدید میشود از نرخ فریم 60 برای بازی بهره برد. در هر حال این نیز بخشی از محتویات جدید بازی است.
اما در ادامه سازندگان اشاره کردهاند که بازی قابلیت تنظیم کیفیت خواهد داشت و میتوانید آن را روی کیفیت 4K بگذارید. هنوز مشخص نیست که در بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut میتوانیم گرافیک بازی را تغییر دهیم یا نه، اما میتوانیم برای این امکان نیز کمی صبر کنیم.
بهبودهای بیشتر
اگر گمان کردهاید بهبودهای بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut به دو مورد بالا ختم میشوند، اشتباه کردهاید. بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut روی کنسول پلی استیشن 5 بهبودهای بیشتری خواهد داشت. یکی از مهمترین اینها، بهبود بخش صداگذاری بازی است و به لطف حالت صدای سه بعدی کنسول پلی استیشن 5 تجربهای کاملا جدید را برای بازیکنان فراهم خواهد کرد. علاوه بر این امکان میتوانیم به لودینگهای بسیار سریعتر اشاره کنیم. البته این حالت کمی عجیب است چرا که بازی Ghost of Tsushima در حال حاضر نیز لودینگهای سریعی دارد. حتی روی کنسول پلی استیشن 4!
لیپ سینک ژاپنی
به طور کلی سبک و سیاق بازی Ghost of Tsushima برگرفته از فیلمهای خاص و کلاسیک آکیرا کوروساوا است. بدون شک سازندگان تمام تلاششان را کردند تا شباهتها را حفظ کنند و حتی با اضافه کردن حالت سیاه و سفید به بازی این شباهت را افزایش دادند. اما اشتباهی که مرتکب شده بودند این بود که لیپ سینک ژاپنی بازی را نادیده گرفتند. کیفیت صداگذاری ژاپنی بازی بینظیر بود، اما نسخه معمولی بازی لیپ سینک ژاپنی نداشت و اگر صدای بازی را به ژاپنی تغییر میدادید صدای شخصیتها با انیمیشن صحبت کردنشان هماهنگ نبود. بعد از این اتفاق بازیکنان از سازندگان درخواست کردند تا لیپ سینک ژاپنی را به بازی اضافه کنند و حالا شاهد این هستیم که درخواستشان مورد قبول واقع شده است. قطعا اضافه کردن انیمیشنهای جدید به بازی کاری بسیار دشوار است، اما سازندگان در استودیو Sucker Punch توانستند با بهره گیری از قابلیتهای پلی استیشن 5 این امکان را به بازی اضافه کنند، زیرا این کنسول میتواند انیمیشنها را در لحظه رندر کند و هیچ مشکلی برای انجام این کار نخواهد داشت. بنابراین این امکان به طور مخصوص در انحصار دارندگان پلی استیشن 5 خواهد بود.
انتقال اطلاعات ایمن
متاسفانه پلی استشین 5 بسیاری از طرفداران را برای انتقال فایلهایشان بین دو کنسول نسل قبل و نسل جدید، گیج کرده است و این مسئله باعث شده است بسیاری از دارندگان کنسول پلی استیشن 5 حتی به سراغ تلاش برای انتقال سیوها و دادههایشان نروند. اما خوشبختانه سازندگان بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut کار را برای همه راحت کردهاند و سیستم انتقال ایمن را به بازی اضافه کردهاند که به شما اجازه میدهد بدون وقفه و به راحتی به ادامه تجربه بازیتان بپردازید. دیگر نیازی نیست تا تلاشهای خاصی انجام دهید و در نهایت بخاطر فرق داشتن نسخههای بازی نتوانید از سیوهای قبلیتان استفاده کنید.
البته با توجه به این که بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut باعث میشود بسیاری از افراد این بازی را دوباره تجربه کنند، ممکن است نگرانیهایی برایشان پیش بیاید. به طور کلی اگر در هر صورت دوست داشتید در ابتدا به سراغ جزیره Iki بروید، بازی مانع شما نخواهد شد.
بروزرسانی جدید
درست است که بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut به نوعی بسته گسترش دهنده و بروزرسانی جدید حساب میشود اما با این حال سازندگان در حال کار روی یک بروزرسانی جدید و رایگان هستند که روی تمام نسخههای بازی و هر دو کنسول عرضه خواهد شد. این آپدیت جزئیات خاص و مهمی را به بازی اضافه خواهد کرد. برای مثال، قابلیت علامت گذاری و قفل کردن صفحه به سبک بازیهای سولزبورن برای شما فراهم خواهد شد. این هم یکی دیگر از امکاناتی بود که بازیکنان درخواستش را از سازندگان داشتند. از دیگر افزودنیهای این بروزرسانی میتوان به امکان تنظیم کردن چند حالت از دکمهها روی کنترلر برای بازی کردن اشاره کرد. همچنین با این بروزرسانی بازیکنان میتوانند مخزن نگهداری تیرهای کمان را در ظاهر جین غیر فعال کنند تا به صورت ظاهری مخفی شود.
تروفیهای جدید
هنگامی که عنوانی بستهی گسترش دهنده جدیدی دریافت میکند، تروفیهای جدیدی مخصوص به آن بخش داستانی نیز دریافت خواهد کرد. بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut هم بخشی داستانی کاملا جدید خواهد داشت. بنابراین تروفیهای جدیدی به آن اضافه خواهد شد. سازندگان در استودیو Sucker Punch هنوز اعلام نکردهاند که این تروفیها چه مقدار خواهند بود و یا به چه صورتی قابل دریافت خواهند بود. همچنین اشارهای نشده است که این تروفیها مخصوص جزیره Iki خواهند بود یا نه. اما در هر حال کسانی که به تروفی جمع کردن علاقه دارند با این خبر بسیار خوشحال خواهند شد.
قیمت بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut
همیشه مهمترین بخش در اطلاعات یک بازی قیمتش بود، حتی زمانی که میدانستیم بازیها با قیمت 60 دلار عرضه خواهند شد باز هم به قیمتشان توجه میکردیم. اما با توجه به برنامه ریزیهای جدید و افزایش قیمت بازیهای درجه یک به 70 دلار، جریان قیمت بازیها داغتر از قبل شده است و در این میان سونی بیشتر از تمامی کمپانیها نظرات منفی و بازخوردهای بد را دریافت می کند. متاسفانه در این بخش بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut هم قربانی سیاستهای جدید شده است. این بازی که صرفا یک بسته گسترش دهنده اضافی دارد، روی کنسول پلی استیشن 4 قیمتی 60 دلاری خواهد داشت. این در حالی است که برای دارندگان کنسول پلی استیشن 5 قیمت بازی 10 دلار بیشتر خواهد بود. تا به اینجای کار میتوان مسئله را کمی هضم کرد اما زمانی که به حالتهای ارتقا بازی دقت میکنیم مسئله بیشتر از قبل عجیب خواهد شد.
روشهای ارتقا بازی
همانطور که میدانید بسیاری از استودیوها قابلیت ارتقا نسخه نسل قبلی به نسل جدید را با یک آپدیت رایگان برای دارندگان بازی فراهم کردند. اما با بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut فقط مسئله نسخه نسل بعد نیست. با توجه به دیدگاه سونی، این بازی، عنوانی کاملا جدید است که محتوای تازه، آپدیتها خاص و امکانات ویژه به همراه دارد پس باید برای دریافتش پول یک بازی کامل را پرداخت کرد. اگر قصد دارید نسخه پلی استیشن 4 بازی Ghost of Tsushima را به بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut ارتقا دهید باید 20 دلار پرداخت کنید! این یعنی محتوای جدید 20 دلار ارزش دارد. حالا اگر قصد دارید نسخه معمولی بازی را به نسخه Ghost of Tsushima Director’s Cut پلی استیشن 5 ارتقا دهید باید 30 دلار هزینه کنید. یعنی علاوه بر قیمت محتوای جدید 10 دلار هم برای امکانات مخصوص پلی استیشن 5 بپردازید. پس همه چیز مشخص شد، قیمت محتوای جدید 20 دلار است و قیمت استفاده از امکانات پلی استیشن 5 حدود 10 دلار. پس اگر نسخه بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut را روی پلی استیشن 4 خریداری کنید و پول محتوا را داده باشید، برای ارتقا آن به نسخه مخصوص پلی استیشن 5 و بهره بردن از امکاناتش باید 10 دلار دیگر هزینه کنید. به همین سادگی!
پاداش پیشخرید
حالا که حسابی درگیر حساب و کتاب شدید، بهتر است کمی از این حالت جدا شویم و برویم به سراغ پاداشهای حالت پیشخرید بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut. پیشخرید همیشه گزینهای پر ریسک به حساب میآید چرا قبل از اینکه کسی بازی را تجربه کرده باشد، آن را خریداری خواهید کرد. اما برای بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut اینطور نخواهد بود چرا که همه میدانیم این بازی عنوانی درجه یک و خوب است. پس اگر قصد پیشخرید بازی را دارید با خیال راحت به پاداشهایی که دریافت خواهید کرد فکر کنید.
با پیشخرید بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut یک آرت بوک دیجیتالی و یک بسته دیجیتالی از موسیقیهای متن بازی دریافت خواهید کرد. نکته این است که در هر دو بسته محتوای مربوط به بازی اصلی و بسته گسترش دهنده جزیره Iki وجود خواهد داشت. علاوه بر اینها اگر بازی را پیشخرید کرده باشید یک اسکین جدید با نام Hero of Tsushima، یک director’s commentary,، یک تکنیک خاص جدید و چارم Hachiman’s Favor را در بازی خواهید داشت.
نظر شما در رابطه با بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut چیست؟ آیا این بازی ارزش خرید کافی دارد؟