اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

محمدجواد عبداللهی‌ پور محمدجواد عبداللهی‌ پور
2 سال و 6 ماه و 4 روز پیش

عناوین زیادی وجود ندارند که بتوانند به بازی‌هایی ماندگار و تاثیرگذار در جامعه تبدیل شوند. در این میان بدون شک بازی Skyrim یکی از این بازی‌ها بوده و هنوز هم هست. این بازی که در سال 2011 منتشر شده بود، توانست به سرعت تبدیل به عنوانی بسیار مشهور شود. علاوه بر آن، طی یک دهه اخیر، نه تنها فراموش نشده است، بلکه به محبوبیتش افزوده شده و تبدیل به عنوانی ماندگار شده است. بازی The Elder Scrolls V: Skyrim توانست پس از عرضه، به راحتی به الگویی اساسی برای بازی‌های سبک نقش آفرینی تبدیل شود و جدای از آن به مرور نام استودیو سازنده و البته کمپانی Bethesda را به نامی بسیار بزرگ تبدیل کند. نامی که حالا مایکروسافت آن را در اختیار دارد.

اما شاید بتوان گفت بازی Elder Scrolls V: Skyrim آخرین عنوانی این کمپانی بود که توانست در فرهنگ بازیکنان جای خوش کند. به این معنی که یک دهه است عنوانی مانند بازی Elder Scrolls V: Skyrim توسط این کمپانی منتشر نشده است. اما چند سال پیش بود که رئیس استودیو Bethesda، تاد هاوارد (Todd Howard)، از عنوانی عظیم بعدی استودیو رونمایی کرد و در نهایت بازی Starfield متولد شد! عنوانی نقش آفرینی و وسیع که قرار است الگوبرداری‌های بسیاری از سری The Elder Scrolls و البته بازی Skyrim داشته باشد.

بدون شک یک بازی جدید با الگوبرداری از بازی Skyrim می‌تواند یک اتفاق بزرگ و دوست داشتنی برای طرفداران باشد. اما با توجه به اینکه بازی Skyrim یک دهه پیش منتشر شده بود، در حال حاضر ضعف‌های قابل توجهی خواهد داشت که با استاندارد‌های بازی سازی فعلی در تضاد هستند. درست است که می‌دانیم شرکت Bethesda برای ساخت بازی Starfield نسخه جدیدی از موتور بازی سازی بازی Skyrim را طراحی کرده است، اما با این حال می‌دانیم که این موتور، نسخه بهبود یافته و پیشرفته موتور قبلی است، بنابراین هنوز هم ممکن است برخی از مکانیک‌ها و مشکلات سیستمی را، حتی با این موتور جدید شاهد باشیم.

شاید یادتان رفته باشد، اما در سال‌های ابتدایی عرضه بازی Skyrim، عناوین بسیار موفقی از سوی سایر کمپانی‌ها منتشر شده بودند که در بسیاری جوانب بهتر از این عنوان عمل می‌کردند. همین موضوع باعث شد تا طرفداران زیادی از برخی مکانیک‌ها و موضوعات در بازی رنجیده شوند. برای مثال شما در بازی Skyrim تبدیل به رهبر گروه «دارک‌ برادر‌هود» می‌شدید، اما این مسئله برای هیچکس اهمیتی نداشت و همچنان با شما مثل یک فرد معمولی برخورد می‌شد. بی‌روح بودن شخصیت‌ها در بازی یکی از موضوعاتی بود که بسیار سر آن بحث شد. مشکل دیگری که در این بازی شاهد بودیم نحوه دریافت قابلیت و در واقع همان سیستم درخت قابلیت در بازی بود! البته این سیستم ممکن است در ابتدا بتواند برخی افراد را جذب خود کند، اما در نهایت استفاده از عناصر ذکر شده و برخی دیگر از سیستم‌ها در بازی Starfield می‌تواند موجب شکست این بازی شود. در این مطلب قصد داریم این مشکلات را پیدا کرده و بررسی کنیم تا بتوانیم راهکار‌ها و انتظاراتی که از بازی Starfield داریم را در کنار هم شکل دهیم. با ما همراه باشید.

اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

سیستم گروه‌ها و شناخته شدن توسط شخصیت‌ها

سیستم گروه‌ها و فرقه‌ها در بازی Skyrim به گونه‌ای بود که شما به عنوان بازیکن یک بازی نقش آفرینی، نمی‌توانستید چندان دخالتی در روند آن‌ها داشته باشید، البته به غیر از همان فرقه دارک برادر‌هود که به آن اشاره کردیم. برای مثال اگر عضو فرقه دزدان می‌شدید و یکی از افراد گروه را می‌کشتید یا به آن حمله می‌کردید، به صورت موقت از گروه اخراج می‌شدید. این اخراج موقت شما با پرداخت خسارتی مشخص، برطرف می‌شد و دوباره می‌توانستید مانند روز اول به گروه بازگردید، به طوری که بازی هیچ اشاره‌ای به اقدامات گذشته شما نمی‌کرد. در واقع هیچگونه عواقبی برای کار شما وجود نداشت و اقدامات شما در این فرقه هیچ بازخوردی از سوی بازی را به همراه نمی‌آورد. تنها چیزی که شاهدش بودیم یک مجازات ساده بود که با پرداخت پول انجام می‌شد.

 

درست مانند این بخش، در بسیاری از بخش‌های دیگر بازی نیز شاهد چنین حالتی بودیم، حالتی که به شما حق انتخاب می‌دهد، اما به شما لذت پس از انتخاب را نمی‌بخشد. این نوع از طراحی می‌تواند در یک بازی موجب مردگی دنیای آن شود و در نهایت به بازیکن حس بی اهمیت بودن اقداماتش را القا کند. اما این حالت زمانی به بدترین درجه می‌رسد که شما از بازی موجود، انتظار یک بازی انتخاب محور را دارید و دائما به دنبال این هستید که ببینید در ازای انتخاب‌ها و اقدامات متفاوتتان چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

 

این نوع از طراحی در سیستم شناخته شدن توسط شخصیت‌ها و البته پیشرفت در فرقه‌‌های متفاوت نیز وجود داشت. کمی توجه کنید، بازی Skyrim سیستم پیشرفت در یک فرقه را بر اساس اقدامات و عملکرد شما نمی‌چیند، بلکه آن‌ها را با انجام ماموریت‌های داستانی مرتبط با فرقه تنظیم کرده است. برای مثال، به جای اینکه بتوانید با دزدی کردن در گروه thieves guild به شهرت و درجه جدید برسید و در کنار دریافت قابلیت‌های ویژه مرتبط با این فرقه، در آن پیشرفت کنید، صرفا برای ایجاد یک روند صعودی، کافی است بتوانید مراحل مربوط به این بخش را طی کنید. این روند تا مدتی طی می‌شود و ناگهان ست لباس nightingale را دریافت خواهید کرد و به درجه نهایی این فرقه خواهید رسید. در واقع هیچ داستان‌گویی فرعی و ماموریت‌های جانبی خاصی در رابطه با این فرقه‌ها وجود ندارد که بتواند به آن‌ها شخصیت بدهد. بازی می‌توانست با قراردادن بازیکن در موقعیت‌های منحصر به فرد، او را با روند تبدیل شدنش به یک عضو برتر در فرقه مواجه کند و صرفا پیشرفت را به ماموریت‌های داستانی و خطی مربوطه نسپارد.

اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

این سیستم موجب بروز یک مشکل دیگر نیز می‌شد، شما می‌توانستید به راحتی تمام فرقه‌های بازی را پیدا کنید و در یک بار تجربه بازی Skyrim، به درجه رهبری در تمام این فرقه‌ها برسید. شاید در ابتدا برای همه جذاب باشد که توانسته‌اند در عین حال تبدیل به رهبر تمامی گروه‌ها شوند، اما زمانی که متوجه می‌شوید کاری که انجام داده‌اید را همه تجربه کرده‌اند دیگر چندان جذابتی برایتان نخواهد داشت، در حقیقت این حالت از اهمت وجود فرقه‌ها در بازی کاسته است.

 

حالا اگر بازی Starfield قصد دارد با الگوبرداری از این عنوان کلاسیک، به ریشه‌های اصلی استودیو بازگردد و تمرکز را روی داستانی با حق انتخاب بازیکنان بگذارد، بهتر است سیستم فرقه‌ها و پیشرفت در آن‌ها را به کلی دور بریزد و سیستمی جدید را استفاده کند. به این معنی که برای مثال، در یکبار تجربه بازی Starfield، از بین 6 فرقه بازی تنها 3 فرقه قابل عضویت باشند و بنا به انتخاب‌های گذشته شما، سبک بازی و سبک انتخاب‌هایتان، شرایط عضویت در این فرقه‌‌ها برایتان تغییر کند.

 

در حال حاضر می‌دانیم که فرقه‌‌های The Crimson Fleet و The United Colonies در بازی Starfield وجود دارند. پس پیشنهادمان این است که اگر در این بازی قصد داریم به یکی از این فرقه‌ها بپیوندیم، ابتدا باید بتوانیم با انجام فعالیت‌ها و انتخاب‌هایی خاص مسیر را برای آشایی با آن‌ها باز کنیم و سپس به مرحله عضویت برسیم. به گونه‌ای که هر بازیکنی با هر سبک بازی‌ای نتواند به تمامی فرقه‌ها برسد و در آن‌ها عضو شود. همچنین مخالفت و درگیری فرقه‌های موجود در بازی نیز می‌تواند بسیار در این روند موثر باشد، چرا که همزمان نمی‌توانید در دو فرقه مخالف عضو باشید. تصور کنید دو فرقه اصلی در بازی ماموریت‌هایی خاص و منحصر به فرد را ارائه خواهند داد و در مقطعی بنا به انتخاب‌های شما این دو با یکدیگر درگیر شوند، حالا اگر بتوانید در هر دو فرقه عضو شوید، لطمه بسیار بزرگی به داستان بازی وارد خواهد شد. بنابراین انتظار داریم تا داستانی حرفه‌ای و فکر شده برای این گروه‌ها در نظر گرفته شود.

اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

درخت مهارت در بازی Skyrim

یکی از دلایل محبوبیت بازی Skyrim در بین سایر عناوین سری The Elder Scrolls، سیستم دریافت قابلیت‌های جدید و ارتقا در بازی بود. سیستمی که حالا به عنوان درخت مهارت شناخته می‌شود و بازی‌های نقش آفرینی بسیاری از آن بهره می‌برند. بدون شک چنین تغییری در سبک کلاسیک بازی‌های سری The Elder Scrolls باعث تغییر بخش عظیمی از گیم‌پلی شد. در عناوین قبلی سری، شما یک کلاس انتخاب می‌کردید و پس از آن برای ارتقای سطح، مجبور بودید از قابلیت‌هایی که برای کلاستان فراهم شده است استفاده کنید و نمونه‌های بهتر همان قابلیت‌ها را دریافت کنید. به این معنی که اگر کلاس جادوگر انتخاب کرده بودید، دیگر نمی‌توانستید هنر بلند کردن سلاح‌های سنگین را هم بیاموزید. بازی Skyrim با باز کردن قفل این حالت اجازه داد تا احساس بودن در نقش یک موجود متفکر به مخاطب القا شود. یک شخصیت که می‌تواند در کنار هنر‌هایی که دارد، مهارت‌های جدید نیز بیاموزد. اما مشکل در همین بخش بود! بازی به شما اجازه می‌داد تا بتوانید تمام مهارت‌ها را بیاموزید و در نتیجه درست مانند وضعیتی که برای فرقه‌ها پیش آمد، در بخش مهارت‌ها نیز مهم نبود چه کلاسی را انتخاب می‌کردید، شما می‌توانستید در اواسط بازی تمام مهارت‌ها را به دست بیاورید؛ درست مانند تمام بازیکنان دیگر!

 

یکی دیگر از مشکلات این درخت مهارت، شباهت اغلب مهارت‌ها به یکدیگر بود. در اکثر بخش‌های مربوط به کلاس‌های متفاوت و مهارت‌‌ها مختلف، هیچ قابلیت جدیدی در کار نبود و با دریافت XP بیشتر در بخشی خاص، صرفا میزان قدرت مهارت‌هایتان در آن بخش افزایش پیدا می‌کرد. البته در این میان قابلیت‌های مربوط به کلاس دزد و کمان‌دار که ترکیب بسیار جذابی بود، از نوآوری برخوردار بود، برای مثال می‌توانستید قابلیت Eagle Eye را به دست بیاورید و یا با دریافت قدرت Steady Hand نشانه‌گیری بهتری انجام دهید. با این حال مهارت‌های جدید کم بودند. این یعنی سازندگان برای وسیع کردن درخت مهارت، چندان وقتی صرف آن نکردند و فقط آن‌ را از نظر مقیاس بزرگ کردند، بدون هیچگونه ایده در بسیاری از کلاس‌ها.

اشتباهات بازی Skyrim که بازی Starfield نباید تکرارشان کند

اما در این میان بازی Starfield نباید چنین کاری را تکرار کند! بازی Starfield باید با الگوگیری از بازی‌های نقش آفرینی مدرنی مانند بازی The Outer Worlds، درخت مهارت کوچک‌تر و در عین حال غنی‌تری را به مخاطبانش ارائه دهد. بدون شک دوست نداریم پس از بیش از یک دهه، باز هم همان سیستم دریافت مهارت را با باور غلط وسیع بودنش مشاهده کنیم. البته هدفمان این نیست که بازی Starfield را به تقلید از سیستم دریافت قابلیت بازی‌های کلاسیک دعوت کنیم، بلکه قصد داریم اشاره کنیم، این بازی باید در بهترین حالت باشد و برای رسیدن به این وضعیت باید سیستمی منحصر به فرد را تعبیه کند، به گونه‌ای که پیچیدگی کافی داشته باشد، برای هر کلاس و نوع بازی به اندازه کافی شخصی باشد، اجازه دریافت برخی قابلیت‌های مشترک را به برخی کلاس‌های بازی بدهد و در عین حال کار آمد باشد و به جای وسیع بودن بی هدف، محتوای مربوط به درخت قابلیت را در مقیاسی کوچک‌تر جای دهد. با این کار بازی به طور کلی تبدیل به یک عنوان مفید می‌شود که وقت سازندگان و بازیکنان را تلف نمی‌کند!

 

تمام این ایرادات به بازی The Elder Scrolls V: Skyrim وارد است و نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد، اما در عین حال می‌دانیم که بازی Skyrim یک عنوان بی‌نظیر است و دلیل تبدیل شدنش به یک نام بزرگ، همین شکوهش است. بازی Skyrim عنوانی بود که با خود نوآوری‌های بسیاری را به صنعت بازی‌های ویدیویی افزود و توانست تا یک دهه پس از عرضه‌اش بدرخشد. بدون شک در این میان مشکلاتی نیز داشت که در کنار هم به بررسی آن‌ها پرداختیم و امیدواریم که این اشتباهات و مشکلات در نمونه‌ی جدیدش با نام و ژانر متفاوت، تکرار نشود. تکرار نشدن این مشکلات در بازی Starfield می‌تواند موجب شکل گیری یک شاهکار شود، البته باید این را هم اضافه کنیم که بهتر است سازندگان در استودیو Bethesda، کمی احساسات و عواطف انسانی  را نیز به بازی اضافه کنند و اندکی از رقبای قدرتمندشان در زمنیه ایجاد احساسات بهره ببرند. بدون شک از انجام این کار پشیمان نخواهند شد.

 

بازی Starfield می‌تواند با پیشگری از موارد ذکر شده، و جایگزینی آن‌ها با سیستم‌هایی جدید و مدرن، به Skyrim بعدی صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود و تا سال‌ها در خاطر تمام بازیکنان بماند.

بازی Starfield در تاریخ 11 نوامبر سال 2022 (1 آذر ماه 1401) به صورت انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و کامپیوتر‌های شخصی منتشر خواهد شد!

 

نظر شما در رابطه با بازی Starfield چیست؟

برچسب ها: Starfield, Skyrim
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.