پیش از انتشار بازی Alan Wake 2 طی هفتههای اخیر، آخرین ساخته استودیو رمدی که در دسترس بازیکنها قرار گرفت، بازی Control محسوب میشد. این عنوان به طرز قابل توجهی با استقبال بازیکنها مواجه شد و اولین محصول این استودیو بازی سازی پس از اتمام مشارکتشان با شرکت مایکروسافت به شمار میرفت. پس از انتشار بستههای الحاقی بازی Control و رونمایی از ارتباطات و جریان داشتن اتفاقات هر یک از فرنچایزهای مطرح شده در یک جهان مشترک، بسیاری از بازیکنها در انتظار عرضه رسمی بازی AW 2 بودند تا شخصا دیدگاهها و ایدههای جذاب عوامل استودیو مذکور را تجربه کنند. حال، پس از گذشت مدت زمان اندکی از انتشار دنباله رسمی مجموعه AW، طرفداران هر یک از این IPها شروع به مقایسه جوانب مختلف آنها کردهاند و در حال بررسی چگونگی عملکرد تیم سازنده در زمینه طراحی و ساخت ویژگیهای این عناوین هستند. به همین منظور، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به مقایسه بازیهای Alan Wake 2 و Control و بررسی چگونگی شرایط برتری آنها در زمینههای متفاوت بپردازیم.
درصورتیکه بازی نخست فرنچایز Alan Wake را تجربه کرده باشید، قطعا به خوبی میدانید که پایان بندی بازی بازیکنها را با سوالات متعددی تنها گذاشت و پاسخ دادن به آنها برای بیش از یک دهه به طول انجامید. دنباله جدید این فرنچایز به خوبی به تمامی سوالات ایجاد شده، پاسخ میدهد و شیوه روایت داستان جذاب و هیجان انگیزی را به بازیکن هدیه میدهد. در نقطه مقابل، بازی Control بیشتر از هرچیزی روی معرفی جهانش و المانهای ماروالطبیعه حاضر در آن متمرکز است و توجه چندان زیادی را به جزئیات ندارد. البته عدم توجه این عنوان صرفا در قیاس با سری AW قابل مطرح شدن است!
بزرگترین تغییرات بازی Alan Wake 2 نسبت به نسخهی قبلی
سیستم گیمپلی بازی Control، تجربه به مراتب روانتر و هیجان انگیزتری را برای بازیکنها رقم میزند. گیمپلی این عنوان از لحاظ سیستم پیمایش و مسیریابی تا مبارزات و تیراندازی عملکرد مناسبتری را در قیاس با بازی Alan Wake 2 دارد. در زمان شروع مبارزات بازی، دشمنان حاضر در یک ناحیه نسبتا بزرگ از جهات مختلفی به سمتتان حمله میکنند. اما بازی AW 2 به صورت هدفمند دارای اتمسفر سنگینتری است و شما صرفا با تعداد محدودی از دشمنان به صورت همزمان مبارزه خواهید کرد. کاهش میزان مبارزات بازی و تنوع آنها سبب شده تا برخی از بازیکنها نسبت به این تصمیم استودیو رمدی اعتراض کنند. با این وجود، همچنان نمیتوان از سایر ویژگیهای گیمپلی و اتمسفر دلهره آور و جذاب بازی غافل شد.
از زمان شروع توسعه بازی Quantum Break تا به امروز، استودیو رمدی از تصاویر لایو اکشن متنوعی در آثارش استفاده کرده است. نمونههای ابتدایی این موضوع نیز پنلهای کمیک بوکی طراحی شده برای بازیهای فرنچایز Max Payne محسوب میشوند. در ادامه این مسیر، بازی Control یک نمونه فوق العاده در زمینه ترکیب صحنهها و تصاویر لایو اکشن با گیمپلی به شمار میرفت. اما بازی Alan Wake 2 همه چیز را وارد سطح تازهای برای این تیم توسعه دهنده کرده و دستاوردهای چشمگیرتری را به همراه داشته است. تمامی صحنهها و ویدیوهای نمایش داده شده در جهان Dark Place، درواقع لایو اکشنهای ضبط شده هستند. استفاده از فوتیجها و تصاویر لایو اکشن در بطن اتفاقات بازی بیش از هرچیزی روی واقع گرایانهتر شدن بازی و کلیت جهان آن تاثیر دارد.
بازی Alan Wake 2 داستان بازی Control 2 را پایهریزی میکند
اگرچه که بازی Alan Wake 2 به بازیکنها اجازه میدهد تا به صورت آزادانه در محیط کاوش کنند و مشغول جمع آوری آیتمهای به خصوصی شوند، هیچیک از فعالیتهای جانبی بازی برای درک کامل داستان و اتفاقات آن حیاتی نیستند و بازیکنها با عدم تجربه آنها چیز به خصوصی را از دست نخواهند داد. با این حال، این موضوع در مورد بازی Control صدق نمیکند. چراکه جهان بازی شامل رموز متعددی است و بازیکن با گشت و گذار در محیط و انجام فعالیتهای جانبی متفاوت میتواند اطلاعات بیشتری را در مورد کلیت آن کسب کند. محتواهای جانبی این عنوان دارای تنوع قابل قبولی هستند و میتوانند در کنار خط داستانی نسبتا کوتاه بازی، برای مدت زمان بیشتری بازیکنها را به خود مشغول کنند.
به عقیده اکثریت اشخاصی که فرصت تجربه بازی Alan Wake 2 را کسب کردهاند، تمامی کرکترهای حاضر در بازی دارای شخصیت پردازی قابل توجهی هستند. درصورتیکه به هر یک از شخصیتهای بازی توجه کنید، میتوانید به وضوح متوجه میزان اهمیت آنها در بطن داستان و خواسته و میل درونیشان شوید. اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بازی Control بیشتر از هرچیزی روی جهان سازی و پرده برداری از جهان متصل آثار استودیو رمدی متمرکز بوده است. مشخصا شخصیتهایی نظیر جسی فیدن دارای محبوبیت غیرقابل انکاری در میان بازیکنها است، اما همچنان نمیتوان او را با شخصیتی نظیر آلن ویک مقایسه کرد؛ این موضوع شامل حال سایر شخصیتهای بازی Control نظیر Director Trench در هنگام مقایسه با شخصیتهای اثرگذار بازی AW2 میشود.
در جریان بازی Control، بازیکنها پروسه تبدیل شدن شخصیت جسی فیدن از یک انسان عادی به مدیر اصلی FBC و کسب قدرتهای ماورالطبیعه را تجربه میکنند. در طول بازی، بازیکن در ابتدا صرفا از طریق سلاحش با دشمنان مبارزه میکند و به تدریج قدرتهای به خصوصی نظیر Telekineis را کسب میکند. بازی Alan Wake 2 فرصت ارتقا سطح سلاحها را برای بازیکن فراهم میآورد، اما میزان اهمیت و اثرگذاری این آپگرید به اندازه بازی Control نیست و در هنگام رسیدن به لحظات پایانی دنباله نام برده، تقریبا این احساس را خواهید داشت که پروتاگونیستهای بازی بدون تغییر باقی ماندهاند و پیشرفت به خصوصی را نداشتهاند!
استفاده از دو پروتاگونیست به صورت همزمان فرصت مناسبی را برای روایت یک داستان منحصر به فرد و خلق یک گیمپلی متفاوت در اختیار استودیو رمدی قرار داده است. اگرچه که سیستم کنترل شخصیتهای اصلی بازی Alan Wake 2 تقریبا یکسان است، هر یک از آنها دارای مکانیزمهای متفاوتی در قیاس با دیگری است و این تفاوت روی مسیر ماجراجوییهایشان کاملا تاثیر گذاشته است. بدون توجه به این نکته که شما داستان این شخصیتها را با چه ترتیبی تجربه میکنید، موازی بودن اتفاقات در حال وقوع پیرامون هر یک از پروتاگونیستها شما را به این فکر وا میدارد که در نقطه دیگر بازی چه چیزی در حال رخ دادن است و دیگر شخصیت محبوبتان با چه خطراتی مواجه خواهد بود. ناگفته نماند که بازی Control صرفا دارای یک پروتاگونیست بوده و در جریان آن بازیکنها فقط کنترل شخصیت جسی فیدن را برعهده میگیرند.
با شروع بازی Alan Wake 2، احتمالا باید ساعاتی را به منظور افزایش هیجان داستان بازی منتظر بمانید. با این وجود، تحت هیچ شرایطی نمیتوان از درگیر کننده بودن اتفاقات این عنوان از همان لحظات ابتدایی چشم پوشی کرد و صرفا موضوع مورد بحث، سرعت پیشروی داستان بازی و میزان آدرنالینی است که به بازیکن تزریق میکند. کند بودن تقریبی روند داستانی چیزی است که بازی Control کاملا با آن غریبه است و از همان لحظات ابتدایی ورود شخصیت جسی فیدن به سازمان FBC، بازی لحظات هیجان انگیزی را با شکلگیری مبارزات برای بازیکن رقم میزند.
همانطور که در طول این مطلب بارها به آن اشاره شد، نکات مثبت و کلیدی بازی Control بیشتر به مکانیزمهای گیمپلی آن بازمیگردند. اما وجود این دسته از ویژگیها سبب نمیشوند تا این عنوان نسبت به بازی Alan Wake 2 برتری کامل داشته باشد. شروع و روند آهسته این دنباله و سیستم کنترل شخصیت نسبتا سنگین آن در قیاس با ساخته پیشین استودیو رمدی، همگی با افزایش شتاب و سرعت پیشروی داستان و اتفاقات بازی به صورت کامل نادیده گرفته خواهند شد. داستان این عنوان کاملا قابل بحث است و از آنجا که اتفاقات هر دو فرنچایز نام برده درون یک جهان مشترک رخ میدهند، باید دید که تیم سازنده چه برنامههایی را برای آیندهها در سر دارد.