پس از گذشت بیش از یک دهه از انتشار بازی Alan Wake، بازیکنها سرانجام میتوانند دنباله رسمی این عنوان را روی پلتفرمهای مختلف تجربه کنند. بازی Alan Wake 2، ساخته جدید استودیو Remedy به تازگی در دسترس کاربران پلتفرم کامپیوتر و کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس قرار گرفته است. در کنار استقبال قابل توجهی که از جانب بازیکنها به عمل آمد، منتقدین نیز نظرات و نقدهای کاملا مثبتی را در مورد این دنباله منتشر کردهاند و اکثریت اشخاص محصول اخیر سم لیک (Sam Lake) و سایر عوامل استودیو رمدی را یک دنباله شایسته معرفی کردهاند. با این وجود، بین بازی Alan Wake 2 و نسخهی قبلی تفاوتها و تغییرات متعددی وجود دارد که هربازیکنی پیش از تجربه این دنباله میبایست از آنها اطلاع داشته باشد. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی برخی از بزرگترین تغییرات ایجاد شده در بازی Alan Wake 2 بپردازیم و شما را بیشتر از هرزمانی با ویژگیهای جدید این اثر آشنا کنیم.
بازی Alan Wake شامل المانها و مکانیکهای متنوعی از ژانر Horror بود و این دسته از المانها به خوبی در لحظات مختلفی از بازی احساس میشد. اما درنهایت به عقیده بسیاری از بازیکنها و منتقدین، این بازی در دسته آثار روانشناختی قرار میگیرد و این ژانر، از جوانب گوناگونی بهترین انتخاب ممکن برای بازی مذکور محسوب میشود. با این حال، همانطور که از زمان معرفی رسمی پروژه نیز اعلام شده بود، بازی Alan Wake 2 بیشتر از هرزمانی به بازیهای ژانر Survival Horror نزدیک بوده و نسبت به بازی پیشین، از المانهای دلهره آور به مراتب بیشتری برخوردار است. لازم به ذکر است که بازی Alan Wake از عناوین مختلفی الهام گرفته بود و المانهای مشابهی در جهان این اثر دیده میشد. بازی Alan Wake 2 نیز از این قائده مستثنا نیست و این بازی دارای شباهت بسیار زیادی به بازیهای Resident Evil 2 Remake یا مجموعه Silent Hill است؛ این موضوع به صورت رسمی توسط عوامل سازنده بازی تایید شده است.
در جریان بازی Alan Wake، بازیکنها صرفا قادر به کنترل شخصیت آلن ویک در مسیر ماجراجوییهایش به منظور کشف حقیقت پنهان شده در منطقه Bright Falls بودند. در این بین متحدان و شخصیتهای مختلفی به بازیکن معرفی شدند، اما صرفا یک شخصیت قابل کنترل وجود داشت و همه چیز از دیدگاه آلن روایت میشد. همانطور که قطعا اطلاع دارید، در جریان بازی Alan Wake 2 بازیکنها در کنار شخصیت آلن ویک کنترل یک شخصیت جدید به نام ساگا اندرسون را نیز برعهده میگیرند. ساگا درواقع یک مامور FBI است و به منظور انجام تحقیقات پیرامون سری قتلهای درحال وقوع راهی منطقه Bright Falls شده است. سازندگان بازی تایید کردهاند که داستان بازی به صورت عادلانه بین پروتاگونیستها تقسیم شده و هریک از آنها نیمی از اتفاقات و داستان را تکمیل و روایت میکنند.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته مهم بازی Alan Wake 2
برخی از شخصیتهای حاضر در جهان بازی Alan Wake نظیر الکس کیسی که صرفا صدای او در جریان بازی نخست مجموعه شنیده میشد، در جریان دنباله رسمی این فرنچایز بازگشتهاند. سم لیک شخصا ایفای نقش این شخصیت را برعهده داشته و مشخصا این موضوع، توجه بسیاری از بازیکنها را جلب کرده است. از دیگر شخصیتهای قدیمی مجموعه که در بازی Alan Wake 2 بازگشتهاند، میتوان به رابرت نایتتینگیل اشاره کرد. رابرت در بازی قبلی یک مامور FBI بود اما در این دنباله به عنوان یک هیولا و نیروهای متعلق به The Dark Place بازگشته است. البته باید خاطر نشان کرد که این دنباله شامل شخصیتهای جدید و تاثیرگذار متعددی خواهد بود که بازیکنها در طول تجربهشان به تدریج با تمامی آنها آشنا خواهند شد.
جهان The Dark Place درواقع یک بعد موازی در مرکزیت منطقه Bright Falls به شمار میرود و برای مدت زمانی زیادی وجود داشته است. این جهان دارای وسعت بسیار زیادی بوده و همواره در حال تغییر است. در این بعد، مفاهیم، ایدهها و حقیقت واقعی اشخاص نشان داده میشود. درصورتیکه به خاطر داشته باشید، در پایان بازی Alan Wake پروتاگونیست محبوب مجموعه پس از نجات همسرش آلیس برای همیشه درون این جهان گرفتار شد. با انتشار بستههای گسترشدهنده بازی نخست، دیدیم که شخصیت آلن ویک در حال مقابله با نسخه متفاوتی از خودش است و درنهایت تصمیم میگیرد تا با نگارش یک داستان جدید، راه خروج از جهان The Dark Place را بیابد. در بازی Alan Wake 2، جهان نام برده نسخه سورئال شهر نیویورک است و درون آن، آلن با برخی از شخصیتهای کتابهایش ملاقات خواهد کرد. بنابراین دیگر خبری از نسخه نسبتا مشابه با منطقه Bright Falls درون این جهان نخواهد بود و اساس کلی آن تغییر پیدا کرده است.
هسته اصلی سیستم گیم پلی بازی Alan Wake شامل استفاده از نورهای محیط و چراغ قوه به منظور از بین بردن لایههای محافظ دشمنان و سپس شلیک کردن به آنها بود. در این بین، جمع آوری باتری برای روشن نگه داشتن چراغ قوه همواره یک چالش اساسی برای بازیکنها تلقی میشد و گاها میتوانست اشخاص را به دردسر بیاندازد. این دسته از مکانیکها مجددا در بازی Alan Wake 2 بازگشتهاند و بازیکنها همچنان میبایست از زاویه دید سوم شخص به سمت دشمنان نشانه بگیرند یا از حملات آنها جا خالی دهند. مکانیکهای مبارزهای بازی Alan Wake 2 نسبت به بازی قبلی دارای سرعت نسبتا کمتری است و بازیکن میبایست بیشتر از هرزمانی منابعش را مدیریت کند. همچنین تعداد مبارزات بازی به مراتب کاهش یافتهاند و از آنجا که بازی تمرکز قابل توجهی روی المانهای دلهره آور دارد، گاهی ممکن است که بازیکن با یک دشمن قدرتمند برخورد کرده اما برای مدت زمان محدودی هیچگونه مبارزهای میانشان شکل نگیرد. درواقع هدف اصلی حضور این دسته از شخصیتها در محیط القا حس ترس و دلهره به بازیکن است.
بازی Alan Wake 2 بیشتر از هرزمانی بازیکنها را به توجه کردن به محیط اطراف و پیشروی محتاطانه در نواحی مختلف به منظور بررسی و آنالیز کردن تمامی امور دعوت میکند. بهترین نمونه برای این موضوع هنگامی است که بازیکنها کنترل شخصیت ساگا را برعهده دارند و میتوانند از ویژگیها و تواناییهای او به عنوان یک کارآگاه حرفهای در زمینه ربط دادن سرنخها و پرده برداری از رازهای مختلف بهره بگیرند. در نقطه مقابل، شخصیت آلن ویک دارای یک اتاق نویسندگی و تابلویی اختصاصی به منظور تفکیک رویدادها و اتفاقات کتاب جدیدش است. به محض آنکه بخشهای مختلف نوشته جدید آلن به تابلو مذکور بازمیگردند، او متوجه میشود که بخشهایی از نوشتههایش ویراش یا کاملا حذف شدهاند. به همین دلیل، تصمیم میگیرد تا از راز اصلی تغییر نوشتههایش پرده بردارد و همانند یک کارآگاه، در این مسیر از تمامی نشانهها و سرنخهای موجود استفاده کند.
اعلام زمان صرف شده برای ساخت بازی Alan Wake، موضوعی است که نمیتوان به صورت دقیق آن را بیان کرد. چراکه ایدههای ساخت این پروژه از زمان انتشار بازی Max Payne 2 در سال 2003 شکل گرفته بودند. این بازی برای اولین بار در جریان رویداد E3 2005 به بازیکنها معرفی شد. اما نسخه نهایی بازی در ماه می 2010 منتشر شد و بازی با آنچه که احتمالا اکثریت اشخاص انتظار داشتند، متفاوت بود. ایده ابتدایی تیم سازنده درواقع ساخت یک بازی جهان باز با بهرهمندی از چرخه روز و شب به همراه مکانیکهای بقا بود تا بازیکنها در زمان غروب خورشید تمام تلاششان را برای زنده ماندن به کار بگیرند. با این حال، روند تولید بازی Alan Wake 2 در قیاس با نسخه پیشین کاملا متفاوت بوده است. امتیاز ساخت این پروژه در ابتدا متعلق به شرکت مایکروسافت بود. مایکروسافت بنابر دلایل نامشخصی از ساخت این پروژه صرف نظر کرد و به سراغ تولید و انتشار بازی Quantum Break رفت. اما در جریان سال 2017، استودیو Remedy حقوق مرتبط با این IP را کسب کرد. در آن زمان، این استودیو مشغول توسعه بازی Control بود و صرفا از پروژه بعدیشان تحت عنوان Project Big Fish یاد میکردند. درنهایت روند توسعه بازی Alan Wake 2 در خفا آغاز شد و برای نزدیک به چهار سال طول کشید. سم لیک ایده و طرح انتخاب شده برای این بازی را بهترین مورد در میان تمامی گزینههای در نظر گرفته شده، توصیف میکند و به عقیده او همه چیز به بهترین شکل ممکن توسعه یافته است. لیک همچنین این دنباله را بزرگترین پروژه استودیو رمدی تا به امروز خطاب کرده و این عنون را از هرلحاظ گستردهتر و بزرگتر از پروژههای پیشینشان معرفی میکند.
هر دو بازی Alan Wake با موتور بازی سازی اختصاصی استودیو رمدی تحت عنوان Northlight توسعه یافتهاند. همانطور که بازی Alan Wake 2 از لحاظ بصری کاملا مطابق با استانداردهای روز است و توجه اکثریت اشخاص را به خود جلب کرده است، بازی Alan Wake نیز در زمان انتشارش برای کنسول ایکس باکس 360 از جزئیات گرافیکی قابل توجهی بهرهمند بود. در این میان مشخصا به لطف پیشرفت تکنولوژیهای مختلف، دنباله تازه منتشر شده این مجموعه دارای ویژگیهای گرافیکی برجستهای است و از میان آنها میتوان به پشتیبانی از ویژگی ری تریسینگ اشاره کرد. بازی Control دیگر ساخته استودیو Remedy نیز به خوبی از این ویژگی استفاده کرده بود.
درحالیکه بازی Alan Wake در دو نسخه فیزیکی و دیجیتالی در دسترس بازیکنها قرار گرفت، میدانیم که بازی Alan Wake 2 صرفا به صورت دیجیتالی منتشر شده است. این دنباله در دورهای که تمامی بازیهای جدید با قیمت 70 دلار منتشر میشوند، با قیمت 60 دلار روی کنسولهای نسل نهمی عرضه شده و کاربران پلتفرم کامپیوتر نیز میتوانند با قیمت 50 دلار این عنوان را خریداری کنند. استودیو سازنده علت اصلی این تصمیمشان را نیاز مجدد نسخههای فیزیکی به دانلود آپدیتها و پچهای مختلف پس از انتشار اعلام کردهاند. درواقع آنها عقیده دارند که عرضه بازی به صورت دیجیتالی ضمن کاهش هزینههای پرداختی بازیکنها، سبب شده است تا تجربه به مراتب راحتتر و بهتری را برای اشخاص رقم بزنند.
هنگامیکه نوبت به مدت زمان لازم به اتمام رساندن یک عنوان میرسد، بازی Alan Wake جز خطیترین آثار کنسول ایکس باکس 360 در آن زمان محسوب میشود و بازیکنها برای تجربه کامل داستان این اثر صرفا به 11 ساعت زمان نیاز داشتند. البته تکمیل کردن بازی و انجام تمامی فعالیتهای جانبی آن برای بیش از 27 ساعت طول میکشید. حال، استودیو رمدی تمام تلاشش را به کار گرفته تا خط داستانی بازی Alan Wake 2 بیش از هرزمانی بازیکنها مشغول نگه دارد و طبق اطلاعات رسمی موجود میدانیم که تکمیل بخش اصلی بازی نیازمند مدت زمانی حدود 20 ساعت خواهند بود.
مطالب مرتبط: استودیو Remedy با بازی Alan Wake 2 استاندارد گرافیک بازیها را جابهجا کرد
برکسی پوشیده نیست استودیو Remedy همواره به پیوسته بودن جهان بازیهای مختلفش اشاره داشته و بازیکنها نیز با هیجان بسیار زیادی تئوریهایشان پیرامون اتفاقات مختلف را مطرح میکنند. در زمان عرضه بازی Alan Wake، حقوق مرتبط به این فرنچایز متعلق به شرکت مایکروسافت بود و استودیو Remedy نمیتوانست جز اشارات محدود به سری بازی Max Payne، هیچگونه ارتباط دیگری را میان این بازی با سایر ساختههایشان مطرح کنند. با این حال، پس از انتشار بسته گسترشدهندهی AWE بازی Control و به نمایش گذاشته شدن ارتباطات موجود میان بازیهای استودیو Remedy میتوان با قاطعیت گفت که جهان بازی Alan Wake 2 نیز کاملا به ساختههای پیشین این استودیو متصل و مرتبط است. البته همچنان داستان و اتفاقات این بازی به خودی خود دارای محتوای قابل توجهی است و بازیکنها به صورت الزامی نیازی به تجربه ساختههای قبلی استودیو Remedy ندارند.
استودیو Remedy توسعه و انتشار دو بسته گسترشدهنده را برای بازی Alan Wake 2 تایید کرده است. این موضوع کاملا مشابه با برنامههای آنها پس از انتشار بازی Alan Wake و بازی Control است. اما برخلاف DLCهای این عناوین، محتواهای دانلودی بازی Alan Wake 2 به صورت رایگان در دسترس بازیکنها قرار خواهند گرفت. در بازه زمانی فعلی هیچگونه اطلاعاتی پیرامون محتواهای پس از انتشار بازی Alan Wake 2 منتشر نشده و میبایست برای انتشار اطلاعات تکمیلی منتظر ماند.
بازی Alan Wake 2 هماکنون روی کامپیوتر و کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن و ایکس باکس قابل تجربه است.