در طول دهه گذشته، سبک سولز-بورن به لطف موفقیت بینظیر سری Dark Souls به محبوبیت زیادی دست یافته است. سری Dark Souls با سیستم نبرد پیچیده، داستان مبهم و گیمپلی دشوار خود، به عنوان طراح اصلی این سبک جدید شناخته میشود که بازیهای بیشماری از آن الهام گرفتهاند. اگرچه اغلب از آن تقلید می شود، اما بسیاری از این بازیها قادر نیستند نیازهای طرفداران این سبک را برآورده کنند. با افزایش مداوم محبوبیت بازیهای سولز-بورن در سالهای اخیر، توسعه دهندگان مستقل با نوآوری در مکانیکهای موجود در سری Dark Souls، شروع به آزمایش روی این سبک از بازیها کردهاند. گرچه این عناوین مستقل همانند بازیهای تولید شده توسط استودیوهای بزرگ زیاد جلب توجه نمیکنند، اما بهخوبی حس و حال سری Dark Souls را انتقال میدهند.
طرفدارانی که همچنان منتظر شنیدن اخباری جدید از بازی Elden Ring هستند، میتوانند با تجربه این عناوین مستقل، نیازهای خود را کمی برطرف کنند. در فهرست زیر به 10 عنوان مستقل عالی از این سبک میپردازیم. باما همراه باشید.
بازی Salt and Sanctuary
بااینکه بازیهای این سبک معمولا با محیطهای سهبعدی به موفقیت رسیدهاند، بازی Salt and Sanctuary نمایشی خارقالعاده از این سبک در محیطی دوبعدی است. جنبه جالب سری Dark Souls این است که طراحی مکانها و کاوش کردن آنها از بازیهای دوبعدی و پلتفرمر الهام زیادی گرفته است. بازیSalt and Sanctuary با ترکیب مکانیکهای سولز-بورن و ویژگی های بستر سازی بازیهای دوبعدی، به عنوانی مناسب برای طرفداران این سبک تبدیل شده است. این بازی همانند سری Dark Souls از مکانیکهای نبرد پیچیده و طراحی سطوح بهم پیوسته استفاده میکند و همچنین دارای چند ویژگی است که آنرا برجسته میکند. برای مثال، بازیکنان میتوانند از یک سیستم درخت مهارت عظیم همانند بازی Path of Exile برای ارتقاع کاراکتر استفاده کنند. مکانیک های پلتفرمر بازی نیز عمق جالب توجهی در بازی ایجاد میکنند که فقدان بعد سوم را جبران میکنند. فضای دلهره آور آن نیز به اندازه سری Dark Souls متشنج است. طرفداران این سبک نباید از تجربه بازی Salt and Sanctuary غافل شوند زیرا بهترین جنبههای این سبک بهخوبی به دیدگاه دوبعدی منتقل میکند.
بازی Titan Souls
یکی دیگر از بازیهای مستقبل شبیه به سری Dark Souls، بازی Titan Souls است که با معرفی مکانیکی که بازیکنان فقط یک تیر دارند و با یک ضربه شکست میخورند، دشواری منحصر به فردی را به طرفداران این سبک معرفی میکند. این تیر قبل از استفاده باید کاملا شارژ شود و پس از شلیک آن، باید مجدد آنرا بازیابی کنید. در طول این لحظات، بازیکنان باید بیحرکت بمانند و همین امر باعث میشود که به هدف راحتی برای دشمنان تبدیل شوند. همانند باس فایتهای سری Dark Souls، در باس فایتهای این بازی نیز بازیکنان باید به یادگیری مکانیکها و نقاط ضعف بپردازند. مجازات در بازی Titan Souls بیشتر از آن چیزی است که بازیکنان انتظار دارند اما بر تنش جنگی موجود در سری Dark Souls تأکید بیشتری دارد. بااینکه ممکن است برخی از بازیکنان بهدلیل سیستم «مرگ با یک ضربه» بازی از تجربه آن اجتناب کنند، اما این عنوان انتخاب مناسبی برای طرفدارانی است که بهدنبال چالشهای بزرگتری هستند. اگرچه محتوای جانبی فراتر از باس فایتها ندارد، اما تجربهای منحصر به فرد در کشف اسرار مرموز پیرامون جهان تایتانها را ارائه میدهد.
بازی Ender Lilies: Quietus of the Knights
درحالی که بازی Ender Lilies: Quietus of the Knights تا اواخر سال جاری عرضه نخواهد شد، اما درحال حاضر در میتوانید از طریق Steam به بازی دسترسی سریع داشته باشید. سبک هنری بازی در همین مراحل اول ساخت، فضایی همزمان تاریک و رنگارنگ را به تصویر میکشد. طراحی محیط بازی با تناژ خاکستری و نورهای رنگارنگ تضاد چشمنوازی دارد. بازیکنان در نقش دختری کوچک در یک جهان درحال نابودی قدم میگذارند و به جمعآوری ارواح دیگر میپردازند تا در نبردها به او کمک کنند. اگرچه بازی از مکانیکهای جنگی شبیه به سری Dark Souls برخوردار است، اما تمرکز جالبی بر روایت و داستان های مرموز آن دارد که بازیکنان را به کشف دنیای اطراف دعوت میکند. گیم پلی بازی گاهی اوقات میتواند بیشتر شبیه یک عنوان پلتفرمر است تا یک بازی سولز-بورن، اما با این وجود فضای منحصر بهفردی را تداعی میکند که یادآور سری Dark Souls است.
بازی Blasphemous
بازی Blasphemous یکی از زیباترین عناوینی است که طی سالهای اخیر توسط یک استودیوی مستقل عرضه شده است. شاید گیمپلی بازی بیشتر بر عناصر پلتفرمر تکیه داشته باشد، ولی سیستم مبارزات آن کاملا شبیه به سری Dark Souls است. تقریباً مانند سایر بازیهای سولز-بورن، گیمپلی بازی Blasphemous نیز بر یادگیری الگوی حملههای دشمن، زمان بندی دقیق جاخالیها و ترکیب حملات فیزیکی با حملات جادویی تاکید دارد. آنچه باعث منحصربهفرد بودن این بازی میشود، طراحی زیباشناختی آن مبتنی بر کاتولیزم رومی و فرهنگ اسپانیایی است. با تلفیق جنبههای مختلف دین و فرهنگ عامیانه، بازی Blasphemous جو وحشتناکی دارد که بازیکنان را با کشف رمز و رازهای دنیای خود به وجد میآورد.
بازی Ashen
بازی Ashen اولین عنوان از استودیو مستقل A44 که رویکرد منحصر به فردی را نسبت به سبک سولز-بورن دارد. این بازی شامل عناصر مشخصی مانند پرش یا کوهنوردی است که با حالت چند نفره غیرفعال در یک محیط جهان باز ترکیب شده است. با وجود اینکه فضای بازی شبیه به سری Dark Souls است، اتمسفری سبکتر دارد؛ زیرا تمرکز اصلی آن روی دنیای درحال بازسازی است. جلوههای هنری ساده این بازی بر احساس منزوی اکتشاف در یک دنیای خارجی تأکید زیادی دارد. بازی Ashen به نبرد مبتنی بر استقامت وفادار مانده و همانند بازی Dark Souls میتواند تجربهای سخت و دشوار را ارائه دهد. انجام حرکات مختلف در بازی بهنسبت سایر عناوین سولز-بورن کمی محدودتر است و بههمین دلیل تاکید بیشتری به جاخالی دادن و نبردهای نزدیک دارد. با این وجود، طرفداران سری Dark Souls ویژگیهای دوست داشتنی زیادی را در این عنوان پیدا خواهند کرد. اگرچه داستان بازی در بعضی مواقع کمی مبهم است، اما توسعه شخصیت آن در ماموریتهای جانبی و گفتگوی پراکنده، دلیل کافی را برای ادامه بازی به بازیکنان میدهد.
بازی Death’s Gambit
عمق بازیهای این سبک معمولا در دنیاهای فانتزی و تاریک شکوفا میشود. این امر ممکن است بهخاطر دشواری بیش از حد این بازیها یا طرز استفاده آنها از جان و استقامت باشد. اما این جهانهای فانتزی و ترسناک همچنان یکی از پرکاربردترین محیطها برای بازیهای این سبک است و بازی Death’s Gambit نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازی Death’s Gambit بازیکنان را به سفری پر از تلاش و جستجو در مناطق بد و مملو از هیولای سیرادون (Siradon) میبرد که در آن پس از محاکمه سورن (Sorun)، سربازی توسط Grim Reaper احیا شده و به یک سرباز نامیرا تبدیل میشود. طرفدارانی که به طراحی و جزئیات بازیها علاقه دارند قطعا از این بازی لذت خواهند برد؛ زیرا این بازی تحریک ترس و وحشت فقط با یک نگاه به دور دست را به بهترین نحو انجام میدهد. دنیای پیکسلی بازی از جزئیات آن کم نمیکند و طرح های زیبا و دقیق را از همان ابتدای بازی به تصویر میکشد. مبارزات بازی بیشتر به رقصیدن شباهت دارند تا یک رقابت بی رحمانه، که در آن باید آخرین ذره استقامتان برای جاخالی دادن استفاده کنید.
بازی Below
طرفداران این ژانر خوب فهمیدهاند که هر قدم در این بازیها ممکن است منجر به مرگ آنها شود. در بازی Below نیز همین قضیه وجود دارد که رویکرد دقیق به اکتشافات و مبارزات آن، فرمول اصلی بسیاری از بازیها را میشکند. چرخه سفر به دنیای پایین و کاوش سیاهچالهای مختلف با مضامین گوناگون قبل از مرگ، چرخهای از بازی است که احتمالاً به آن عادت خواهید کرد. اما هر سیاهچال به گونهای طراحی شده است که هرگونه پیش فرض در مورد محتوای آن را از بین ببرد که باعث خاص بودن هریک از آنها میشود و در نهایت به مکانی عجیب و غریب جدید میرسید که دقیقاً زیر محل قبلی مرگتان واقع شده است. اگرچه تکرار نسبتاً کمی وجود دارد و فقط تعداد کمی از محیطهای تصادفی در هر سیاهچال وجود دارد، اما بازی Below همه چیز را بدون هیچگونه آموزش یا دستیابی در طول راه به طرز زیبایی دشوار میسازد. این یکی از عناوینی است که با خشم از پشت آن بلند میشوید و بعد از مدت کوتاهی دوباره آنرا از سر میگیرید.
بازی Dead Cells
بازیDead Cells یکی از آن عناوین است که پس از انتشار آن، پشتیبانی دیوانهواری از توسعه دهندگان دریافت کرده است که از این نظر فقط با بازی The Binding of Isaac قابل مقایسه است. این بازی یک سیستم مبارزه سخت اما منصفانه را ارائه میدهد که بیشتر طرفداران این سبک از همان ابتدا آنرا تحسین کردهاند. طراحی این بازی بهگونهای است که چندین راه مختلف برای تمام کردن بازی را به بازیکنان ارائه میدهد. البته ممکن است بهخاطر آپدیتها و محتوای دانلودی بیش از حد آن، انجام تمام مراحل آن کمی سخت باشد. در این بازی هیچ مجموعه اسلحه و جادویی شمارا تا انتهای بازی همراهی نخواهد کرد، که برخلاف بسیاری از بازیهای این سبک، هربار تجربه گیمپلی منحصر به فردی را به شما ارائه میدهد که مملو از ترکیبات پنهان و کشنده است. از نظر طراحی، ساختمانهای تاریک ، قلعههای مستقیم و جادههای پر از ارواح در بازی، بازیکنان را بدون شک یاد سرزمین باستان لوردران (Lordran) خواهد انداخت. البته بازیهای زیادی با این نوع طراحی وجود دارد اما ترکیب سبک پلتفرمر با گیمپلی روگ لایک (Roguelike) آن را از دیگر عناوین موجود در بازار متمایز میکند.
بازی Necropolis
این عنوان که الهام زیادی از سری Dark Souls گرفته است، دشوار بودن گیمپلی را جدی میگیرد و به شما رحم نخواهد کرد. مرگ آنی همیشه در گوشه و کنار در کمین است، بهخصوص زمانی که در مقابل انبوهی از موجودات بیامان ساکن این جهان قرار میگیرید. نکته جالب این بازی این است که مجبور نیستید آن را به تنهایی ادامه دهید، برخلاف سری Dark Souls با گزینههای مبهم آنلاین، بازی Necropolis بازیکنان را به تشویق به همکاری با یکدیگر میکند. شبیه به سری Dark Souls، گیمپلی بازی حول محور مردن میچرخد. از طریق این مرگها، شخصیت بازی تواناییها و مقاومت خود در برابر ارواح را رشد میدهد. در غیر اینصورت با وحشتی روبرو میشوید که دیگران از مقابله با آن ترس دارند. غارت نقش مهمی در پیشرفت توانایی شما برای پیشروی در این محیط چالش برانگیز دارد؛ زیرا همیشه باید به دنبال شمشیری تیزتر برای از بین بردن دشمنان خود باشید.
بازی Hollow Knight
بااینکه بازی Hollow Knight دوبار عرضه شد (یکبار درسال 2017 برای رایانههای شخصی و سال بعد برای کنسولها)، در هر دو زمان رقیب سرسختی برای کسب عنوان بهترین بازی سال بود که خود گویای کیفیت بالای این بازی است. بااینکه این بازی بسیاری از ویژگیهای خود مانند نبرد با باسها، جمعآوری روح و مبارزات سخت اما منصفانه خود را از سری Dark Souls الهام گرفته است، اما در بسیاری از ویژگیهای دیگر نوآوری خاصی را ارائه میدهد و حس اکتشاف دنیای آن بینظیر است. دنیای بازی گسترده و بیرحمانه است که گم شدن در آن بسیار لذت بخش است، البته این لذت تا زمانی ادامه دارد که طعمه جانوران خزنده وحشتناک آن شوید. منوی ارتقا کاراکتر، ترکیبات جذاب، چالشهای پلتفرمر جذاب، باسهای عالی، دنیای پهناور و شخصیتهای جالب بازی، آن را به یکی از بهترین عناوین سولز-بورن دوبعدی تبدیل میکند.
نظر ما در رابطه با بازیهای مستقل شبیه به سری Dark Souls چیست؟ کدامیک از این بازیها را تجربه کردهاید؟