بعد گذشت یک سال از انتشار شایعات مختلف دررابطه با مدلی ارزانتر و کوچکتر از کنسول ایکس باکس سری ایکس که با کد Lockhart شناخته میشد، شرکت مایکروسافت بالاخره در ماه گذشته تصمیم گرفت تا بهصورت رسمی از کنسول ایکس باکس سری اس رونمایی بهعمل آورد.
همانند انتظارات اکثر کارشناسان و علاقهمندان، ایکس باکس سری اس درواقع دقیقا همان چیزی است از مدل ارزانتر و ضعیفتر کنسول ایکس باکس سری ایکس انتظار میرود. بهصورتی که در زمینههایی نظیر قدرت پردازش گرافیکی این کنسول با اختلافی 8 ترافلاپی از ایکس باکس سری ایکس ضعیفتر است و میزان رم اختصاص داده شده به این کنسول نیز تنها 10 گیگابایت است که در طرفی دیگر مدل گران قیمت این کنسول 16 گیگبایت رم را دراختیار دارد و همچنین میزان پهنا باند پردازنده مرکزی نیز 200مگاهرتز ضعیفتر خواهد بود. و تمامی این محدودیتها باعث شده است تا بسیاری از عناوین نسل نهمی روی ایکس باکس سری اس تنها قادر به اجرا در وضوح تصویر 1440p باشند و یا حتی در برخی عناوین این وضوح تصویر میتواند تا 1080p نیز کاهش یابد که برای یک نسل نهمی یک ویژگی بسیار عجیب محسوب میشود.
محدودیتهای گسترده و سوالبرانگیز کنسول ایکس باکس سری اس باعث شده است تا از ماه گذشته توسعهدهندگان و تحلیلگران بسیاری منطق تولید چنین کنسولی را از سوی مایکروسافت مورد انتقاد دهند. بهعنوان مثال مدیر برنامه نویسی استودیو Id Software یعنی بیلی کان (Billy Khan) در گفتههای خود اشاره داشت که تنها 10 گیگابایت میزان رم برای ایکس باکس سری اس میتواند بسیار چالشبرانگیز باشد و شاید باعث افت محسوس کیفیت عناوین در این کنسول شود. حال در سویی دیگر کارگردان نام آشنا صنعت بازیهای ویدیویی یعنی دیوید کیج (David Cage) نیز در روز گذشته تصمیم گرفت عقاید خود را دررابطه با کنسول جنجالی مایکروسافت با رسانهها درمیان بگذارد. کیج که درحال حاضر بهعنوان موسس و رییس هیئت مدیره استودیو کوانتیک دریم مشغول فعالیت است، بهنظر میرسد که همانند دیگر همکاران خود در استودیوهای دیگر اصلا از رونمایی کنسول ارزان قیمت شرکت مایکروسافت تحت تاثیر قرار نگرفته است و انتقادات زیادی را در این رابطه در ذهن خود داشته است. او نظریات خود را درمورد محدودیتهای ایکس باکس سری اس اینگونه بیان کرد:
بسیاری از توسعهدهندگان و استودیوهای بازیسازی همواره علاقه بیشتری به تولید عناوین خود برای کنسولهای بازی دارند تا رایانههای شخصی، دلیل این موضوع نیز مشخص است. بازیسازان در توسعه یک عنوان برای کنسولهای بازی قادر خواهند بود تا فقط برای یک سختافزار خاص به تلاش بپردازند و دیگر زحمات خود را برای پوشش محدوده گستردهای از قطعات مختلف کامپیوتری که هرکدام مشکلات خود را دربر دارند صرف نکنند. درنتیجه ساخت و خلق یک بازی ویدیویی برای کنسولهای بازی مقوله بسیار آسانتر و همچنین باتمرکز بالاتری برای استودیوهای مختلف بهشمار میرود.
اما زمانی که شرکتها تصمیم میگیرند دو کنسول با مشخصات سختافزاری کاملا متفاوت را به خریداران پیشنهاد دهند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اغلب بازیسازان بهدلیل جلوگیری از توسعه دو نسخه مختلف از بازی موردنظر، بیشتر توجه خود را متمرکز روی توسعه بهتر این عناوین برای کنسول ارزانتر و ضعیفتر کنند و درنتیجه آن بازی در کنسولهای قدرتمندتر تنها از چند ویژگی سطحی بیشتر برخوردار خواهد بود. من باید اعتراف کنم که بههیچ عنوان موافق و یا طرفدار این وضعیت بوجود آمده نیستم. اعتقاد دارم که این اتفاق باعث میشود بازیسازان با مشکلات و درگیریهای بسیار زیادی در توسعه عناوین مواجه شوند، اما این موضوع قطعا درمورد بازیکنان نیز صادق خواهد بود، زیرا دیگر منطق میان انتخاب کنسول گران قیمت و قدرتمندتر چه خواهد بود وقتی تمامی عناوین براساس نسخه ارزانتر آن کنسول توسعه یافتهاند.
اگر بخواهم وضعیت خودمان در استودیو کوانتیک دریم را شرح دهم، باید اظهار داشت که بهعنوان یک استودیو بازیسازی ما مجبور هستیم تا عناوین خود را برای تمامی پلتفرمهای عرضه شده به بهترین نحو ممکن بهینهسازی کنیم. که با درنظر گرفتن ورود ما به عرصه عناوین رایانههای شخصی، باید برای هرچه بهتر انجام شدن این عمل مهم بخشها و قسمتهای مختلفی را به استودیو خود اضافه کنیم.
نظر شما چیست؟ آیا با دیوید کیج موافق هستید؟ آیا شما نیز اعتقاد دارید عرضه دو کنسول کاملا متفاوت توسط شرکتهای تولیدکننده یک امر مفید در صنعت بازیهای ویدیویی بهشمار میرود و یا ترجیه میدهید قدمهای برداشته شده در این عرصه کاملا رو به جلو درنظر گرفته شوند؟