پس از موفقیت بازی Horizon Zero Dawn و بازی Horizone Forbidden West، نسخه بعدی این فرنچایز قرار است تا به صورت انحصاری برای هدست PSVR 2 منتشر شود. این پروژه با مشارکت استودیو Guerrilla Games و استودیو Firesprite توسعه مییابد و برای انتشار در تاریخ 22 فوریه 2023 (3 اسفند 1401) برنامه ریزی شده است. شرکت سونی به منظور توسعه بازی Horizon Call of the Mountain بودجه نسبتا زیادی را صرف کرده تا یک اثر کاملا شایسته را در اختیار کاربران هدست PSVR 2 قرار دهد. طی ماههای اخیر اطلاعات مختلفی پیرامون این اثر ارائه شده و کریس جیمز (Chris James) طراح ارشد جهان بازی اخیر این فرنچایز تایید کرد که این عنوان، آنچه را که تا به امروز به عنوان یک محصول AAA برای هدست PSVR 2 شناخته میشده است را تغییر خواهد داد. از این رو انتظارات پیرامون بازی Horizon Call of the Mountain بسیار بالا بوده و مشخصا طرفداران میخواهند بدانند که این عنوان در مقایسه با آثار مشابه از چه ویژگیها و برتریهایی بهرهمند است. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی 15 نکته اساسی که میبایست حتما در مورد این بازی بدانید، بپردازیم.
همانطور که بارها توسط تیم سازنده به آن اشاره شده است، شخصیت الوی پروتاگونیست بازی Horizon Call of the Mountain نخواهد بود. داستان این عنوان پیرامون شخصیت رایس، عضو سابق قبلیه شدو کارجا جریان دارد که به مهارت بسیار بالایی در مبارزه و شکار ماشینها دست یافته است. درحالیکه رایس توانایی انجام امور مختلفی را دارد، در گذشته مرتکب اعمال ناشایستی از جمله مشارکت در تبعید شاهزاده ایتامن شده است. او ایمان و باورش را نسبت به خودش از دست داده، اما هنگامیکه متوجه وجود خطر نابودی مردم قبیلهاش میشود، تصمیم میگیرد تا راه رستگاری را پیش گرفته و مردمش را نجات دهد.
تمامی اتفاقات بازی Horizon Call of the Mountain درون منطقه ساندم، منطقه مرتبط با قبیله کارجا جریان دارد. البته طبق اعلام وبسایت رسمی پلی استیشن، بازیکنها قادر خواهند بود تا در طول تجربهشان به منطقه اختصاصی قبیله نورا نیز وارد شوند. تیم سازنده وعده وجود امکان بالا رفتن از نقاط مرتفع ساندم را به بازیکنها داده، پس میتوان انتظار داشت که شرایط لازم برای کاوش در محیطهایی نظیر The Daunt یا Sun-Steps وجود خواهد داشت. همچنین میدانیم که در نقاط مختلفی از جهان بازی زیپ لاین قرار گرفته است. بنابراین میتوان هنگام استفاده از زیپ لاینها به مناظری همچون آبشارها یا بقایای ساختمانهای بلند خیره شد.
درحالیکه هنوز لیست صداپیشگان حاضر در این پروژه توسط استودیوهای سازنده منتشر نشده و بسیاری از شخصیتهای دیده شده در تریلر رسمی بازی ناشناس هستند، میدانیم که رایس با شخصیتها و چهرههای آشنایی در طول ماجراجوییاش مواجه خواهد شد. یکی از این شخصیتها الوی، پروتاگونیست محبوب دو بازی سری Horizon است. البته هنوز مشخص نیست که چگونه مسیر الوی و رایس با یکدیگر برخورد کرده و چه میزان مشارکتی میان آنها شکل میگیرد!
بهترین بازیهای واقعیت مجازی که بهزودی برای هدست PSVR 2 عرضه خواهند شد
بازی Horizon Call of the Mountain از المانهای مبارزهای مشابهی با سایر بازیهای سری Horizon برخوردار است. البته این عنوان مشخصا همه چیز را از زاویه دید اول شخص به تصویر میکشد و شما میبایست کارهایی نظیر کشیدن زه کمان یا جا خالی دادن را از طریق چشمهای شخصیت رایس مشاهده کنید. به همین دلیل، گمان میرود که در تمام طول تجربه بازیکنها، هیچگاه از چهره اصلی این شخصیت رونمایی نخواهد شد و بازیکنها نمیتوانند چهره اصلی او را ببینند. اگرچه که انتظار میرود مبارزات بازی به یک تجربه نامنظم و آشفته بدل شود، باید خاطر نشان کنیم که با توجه به تریلر گیم پلی بازی میتوان گفت که این اثر به عنوان یک بازی واقعیت مجازی، دارای سیستم گیم پلی بسیار روان و منظمی است.
مشابه با تمامی بازیهای منتشر شده از سری Horizon، کمانها به عنوان سلاح اصلی بازی Call of the Mountain بازمیگردند. مشابه با سایر نسخهها، همچنان میتوانید از انواع مختلف تیرها استفاده کنید. همچنین از آنجا که مردمان قبیله کارجا از آیتمهایی نظیر نارنجکها استفاده میکنند، مشخصا تجربه استفاده از این دسته آیتمها به صورت VR میتواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد.
بدون شک نمیتوان بازیهای مجموعه Horizon را بدون حضور ماشینها و انجام مبارزات لذت بخش با آنها تصور کرد. در بازی جدید این فرنچایز نیز طیف گستردهای از دشمنان همیشگی بازیکنها بازخواهند گشت. از میان آنها میتوان به ماشینهای Shell Walker، Flame-Spewing، Watcher یا Tallneck اشاره کرد. حتی باتوجه به تریلر اخیر بازی، گفته میشود که Stormbird احتمالا به عنوان باس فایت نهایی بازی بازمیگردد.
بالا رفتن از سازهها و محیطهای مختلف جز ارکان اصلی گیم پلی این فرنچایز محسوب میشود و بازی Horizon Call of the Mountain نیز از این قاعده مستثنا نیست. اینگونه به نظر میرسد که برخلاف الوی، رایس فاقد آیتمها و ابزارهایی نظیر Pullcaster است. پروتاگونیست این عنوان در عوض میتواند از دو تبر برای بالا رفتن از سطوح استفاده کند. این موضوع، به معنی آن است که بالا رفتن از سطوح کاملا برای بازیکنها واقع گرایانهتر و لذت بخشتر خواهد بود و آنها هرقدم از این امر را حس خواهند کرد.
یکی دیگر از نکات جالب و بسیار مهم موجود در مورد این عنوان، به وجود مسیرها و راههای چندگانه مرتبط است. مطابق اعلام وبسایت پلی استیشن، بازیکنها برای رسیدن به نقطه مد نظرشان میبایست کاملا به محیط اطراف توجه داشته باشند و از اسرار کوهستان پرده بردارند. اگرچه که این موضوع به معنی جهان باز بودن بازی Call of the Mountain نیست، اما به عنوان یک اثر واقعیت مجازی آزادی عمل قابل توجهی را در اختیار بازیکنها قرار میدهد و صرفا روایتگر یک داستان خطی نخواهد بود. هنوز مشخص نیست که اسرار مطرح شده تا چه میزان روی داستان بازی اثرگذار هستند.
در کنار بخش داستانی و ماموریتهای اصلی، بازی Horizon Call of the Mountain دارای ماموریتها و فعالیتهای فرعی متعددی خواهد بود. در حال حاضر اطلاعات چندان زیادی در مورد این بخش از بازی در دسترس نیست. اما گمان میرود که این ماموریتها بیشتر به شکار ماشینها، بالا رفتن از مناطق مختلف یا کسب کنترل Tallneck محدود خواهد بود. بدون شک نباید انتظار وجود مراحل و فعالیتهای فرعی گستردهای نظیر بازی Horizon Forbidden West را از این اثر داشت!
وجود امکان ساخت آیتمهایی نظیر تیرهای مختلف برای این بازی تایید شده است. اما سوال این است که آیا بازیکنها میتوانند مواردی نظیر آرمورها را نیز بسازند یا خیر. رایس برخی از ابزار قبیله کارجا را همراه خود دارد و شما میتوانید آنها را به همراه سایر سلاحهای بازی آپگرید کنید. گفته میشود که احتمالا امکان ساخت سلاحها جدید پس از تکمیل برخی مراحل اصلی به عنوان جایزه برای بازیکنها فراهم شود. همچنین هنوز به صورت رسمی امکان لوت کردن آیتمها از جانب استودیوهای Guerrilla Games و Firesprite تایید یا تکذیب نشده است.
بازی Horizon Call of the Mountain از سه حالت و تنظیمات مختلف VR پشتیبانی خواهد کرد. این تنظیمات شامل حالت نشسته، ایستاده و Room Scale است. حالات نشسته و ایستاده به فضایی در حدود سه فوت در تمامی جهات نیاز دارند و برای بازیهایی که نیاز به تجرک کمتر بازیکن دارند، مناسب هستند. حالت Room Scale (کلیت مقیاس اتاق) به فضایی حدود 6.5 فوت و تحرکات بیشتر نیازمند است. پشتیبانی از هرسه حالت مشخصا خبر خوشحال کنندهای برای کاربران هدست پلی استیشن VR 2 خواهد بود.
یکی از جوانب فنی قابل توجه هدست واقعیت مجازی PSVR 2 بدون شک به کارگیری از صفحنه نمایش اختصاصی با رزولوشن 4K است. بازی Horizon Call of the Mountain در این هدست برای هر چشم شامل رزولوشن 2000 در 2040 میشود. این عنوان همچنین از ویژگی HDR نیز پشتیبانی میکند و نویدبخش رنگ بندی، نورپردازی و سایههای واضحتر و واقع گرایانهتر است.
یکی از ویژگیهای بارز اکثریت هدستهای واقعیت مجازی، فیدبک هدستها در مقابل اتفاقات مختلف بازیها است. ممکن است در طول تجربه یک بازی VR، در لحظات به خصوص ویبره اختصاصی هدست را حس کنید. این موضوع بدون شک سبب افزایش غوطهوری بازیکن در جهان بازی میشود. همچنین در زمان انجام مبارزات، ویژگی ویبرهها و لرزشهای هدست میتواند شما از وجود خطر آگاه کند. از طرفی، پشتیبانی این عنوان از فناوری صوتی سه بعدی Tempest سبب میشود تا تمامی اصوات طراحی شده برای بازی احساس واقع گرایانهتری را به بازیکن القا کنند.
یکی دیگر از ویژگیهایی که سبب میشود تا بازی Horizon Call of the Mountain به یک تجربه واقع گرایانه بدل شود، پشتیبانی از ویژگی تشخیص اثر انگشت است. وجود این ويژگی سبب میشود تا شما برای برداشت آیتمها و اشیا به صورت مکرر از دستانتان بهره بگیرید و کنترل کردن آنها به تجربه باور پذیرتری بدل شود. از طرفی، روی کنترلر اختصاصی هدست PSVR 2 یک دکمه به خصوص تعبیه شده که صرفا با نگه داشتن آن میتوانید اشیا را بلند یا حمل کنید؛ بنابراین در این حالت نیاز به لمس مکرر کنترلر نخواهید داشت!
مشابه با بازی Horizon Forbidden West، بازی Horizon Call of the Mountain از ویژگیهای هپتیک فیدبک و آداپتیو تریگر پشتیبانی خواهد کرد. هر دو ویژگی مذکور سبب میشوند تا کنترل آیتمهایی نظیر سلاحها بهترین حس ممکن را به بازیکن القا کند. با پشتیبانی از Haptic Feedback، بازیکنها در هر محیط احساس متفاوتی را از جانب کنترلر احساس میکنند. برای مثال هنگام عبور از کنار بقایای ماشینها، نوع فیدبک کنترلر به گونه متفاوتی خواهد بود. همچنین وجود ویژگی Adaptive Trigger سبب میشود تا بازیکنها تنش ایجاد شده در زمان استفاده از کمان و کشیدن زه آن را احساس کنند.