یکی از سوالات بسیار مهمی که طی ماههای اخیر به صورت مکرر در مورد یوبی سافت توسط اشخاص مختلف مطرح میشود، این است که در این شرکت چه اتفاقاتی در حال وقوع است؟ در جریان بازه زمانی مذکور، این شرکت از تاخیر ایجاد در پروژههای جدیدش خبر داد و اعلام کرد که میزان فروش آثارش کاهش بسیار چشمگیری را داشتهاند. افت فروش و سودآوری محصولات یوبی سافت سبب شد تا این شرکت تصمیم به لغو کامل چندین پروژه بگیرد و از معرفی آنها در آینده صرف نظر کند. اما باید دید که علت اصلی مشکلات پیش آمده، چه مسائلی بوده و آنها کدام قدم را اشتباه برداشتهاند. آیا انتشار آثار ضعیف و بیکیفیتی نظیر بازی Rainbow Six Extraction یا بازی Hyper Scape دلیل اصلی مشکلات یوبی سافت است؟ یا توسعه محصولی نظیر بازی Ghost Recon Breakpoint که با مشکلات فنی متعددی مواجه بود و برای چندین ماه یوبی سافت را درگیر انتشار آپدیتهای متعدد کرده بود؟
از طرف دیگر، گزارشات مختلفی مبنیبر وجود محیط کاری آزار دهنده و مملو از مشکلات اخلاقی و تصمیمهای ضد زن در استودیوهای زیرمجموعه یوبیسافت منتشر شد. بهترین نمونه برای این موضوع یکی از مدیران ارشد سابق یوبی سافت است که مشخص شد همواره با استفاده از پروتاگونیستهای مونث در بازیهای Assassin’s Creed مخالف بوده و عقیده داشته که چنین شخصیتهایی سبب کاهش فروش بازیها میشوند. نمونه دیگر برای این دسته از مسائل، کارگردان حاضر در استودیو سنگاپور یوبی سافت است که به دلایل صحبتها و رفتارهای نژاد پرستانهاش از استودیو مذکور اخراج شد، اما همچنان با این شرکت مشارکت دارد. بنابراین آیا میتوان دلایل افت یوبی سافت و عدم استقبال بازیکنها از محصولاتش را موارد مطرح شده تلقی کرد؟ در کنار تمامی سوالات مطرح شده، هنوز مشخص نیست که وضعیت برخی از پروژههای یوبی سافت نظیر بازی Splinter Cell VR یا سایر عناوین معرفی نشده، به چه صورت است. پس باید این سوال را مطرح کرد که یوبی سافت درواقع چه پروژههایی را همچنان در حال توسعه نگه داشته است؟
با انتشار گزارش مالی اخیر شرکت یوبی سافت، مشخص شد که میزان فروش محصولات این شرکت در قیاس با گذشته به طرز شوکه کنندهای کاهش یافته است. بازی Mario + Rabbids Sparks of Hope به همراه بازی Just Dance 2023 برخلاف نسخههای پیشینشان عملکرد بسیار ضعیفی را داشتند. پیش از فرا رسیدن موعد انتشار بازی Skull and Bones در ماه مارچ پیشرو، اعلام شد که این بازی مجددا با تاخیر مواجه شده و عرضه آن به سال مالی 2023-2024 موکول شده است. بنابراین بازیکنها میتوانند انتظار انتشار این اثر فراموش شده را در بازه زمانی اوایل آپریل 2023 تا روزهای پایانی مارچ 2024 داشته باشند. در کنار ایجاد تاخیر برای پروژه نام برده، یوبی سافت رسما سه پروژه ناشناس را لغو کرد و به دنبال این موضوع، ارزش سهام این شرکت در ایالات متحده به کمترین میزان طی هفت سال گذشه رسید.
اگر تا به این لحظه متوجه وخامت و شرایط بد شرکت یوبی سافت نشدهاید، باید خاطر نشان کنیم که عوامل اجرایی آن اخیرا از تصمیمشان برای کاهش هزینههای پرداختیشان تا 200 میلیون دلار خبر دادهاند. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که این شرکت تمام تمرکز و بودجه ممکن را دارد به برخی از بازیهای مورد انتظار که شانس بیشتری در زمینه سودآوری دارند، اختصاص میدهد. بازی Assassin’s Creed Mirage و بازی Avatar: Frontiers of Pandora برای سال جاری تایید شدهاند و گفته میشود که نسخه جدید سری Ghost Recon نیز در جریان سال 2023 یا اوایل 2024 منتشر خواهد شد.
با این وجود، بسیاری از پروژههایی که یوبی سافت هنوز تصمیم به لغو آنها نگرفته، در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارند و تیم سازنده آنها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند. بهترین نمونه برای پروژههای نامطلوب یوبی سافت، بدون شک بازی Beyond Good and Evil 2 است. این عنوان کاملا به دست فراموشی سپرده شده و بعید به نظر میرسد که بازیکنها حتی نام آن را به خاطر داشته باشند. بازی Prince of Persia: Sands of Time Remake از زمان معرفی تا به امروز، با مشکلات متعددی همراه شده و بارها به تعویق افتاده است. بازی Skull and Bones دیگر پروژه پر معضل یوبی سافت است که در ژوئن 2021 اعلام شد، تولید آن برای شرکت سازنده بیش از 120 میلیون دلار هزینه به همراه داشته است. پس از گذشت دو سال از انتشار این خبر، میتوان با قاطعیت گفت که یوبی سافت هزینه بیشتری را برای این پروژه پرداخت کرده و این در حالی است که شاید کمتر بازیکنی نسبت به تجربه آن تمایل داشته باشد!
شرکت یوبی سافت همچنین در کنار تمامی موارد ذکر شد، چندین پروژه دیگر را در دست ساخت دارد. در کنار چندین بازی تایید شده برای سری Assassin’s Creed، چندی پیش اعلام شد که دو بازی جدید از سری Far Cry در حال توسعه بوده و یکی از این پروژهها، یک عنوان لایو سرویس است. البته یوبی سافت هنوز نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده و نمیتوان با قاطعیت آن را تایید یا تکذیب کرد. با این حال، همچنان امید قابل توجهی برای آینده یوبی سافت و بازیهایش وجود دارد. بازی Splinter Cell Remake در حال تولید بوده و از میان تمامی نسخههای سری Assassin’s Creed تایید شده، بازی Assassin’s Creed Hexe توجه حداکثری بازیکنها را به خود جلب کرده است. بازی The Division Heartland احتمالا در اواخر امسال عرضه میشود و تا به این لحظه، نظرات بسیار مثبتی پیرامون آن منتشر شده است.
علاوهبر این، یوبی سافت این روزها ساخت بازی The Division: Resurgence را برای پلتفرم موبایل در برنامههایش دارد. این شرکت چندین پروژه دیگر را نیز برای این پلتفرم وارد پروسه تولید کرده و از میان آنها میتوان بازی Assassin’s Creed Jade و بازی موبایل سری Rainbow Six Siege را نام برد.
متأسفانه، تمامی پروژههای مطرح شده صرفا مرتبط با آینده احتمالی این شرکت هستند و در بازه زمانی فعلی، شرایط یوبی سافت بسیار ناراحتکننده و نامطلوب است. برخی از منابع شرایط این شرکت را به گونهای ارزیابی میکنند که احتمال ادغام آن با شرکتها بزرگتری نظیر مایکروسافت را محتمل میدانند. موضوع وجود احتمال ادغام یوبیسافت با شرکتهای مشابه و بزرگتر برای اولین بار توسط جف گراب (Jeff Grubb)، منبع سرشناس حوزه بازیهای ویدیویی مطرح شد.
در دسامبر 2021 وبسایت Axios با انتشار گزارشی تایید کرد که بسیاری از توسعه دهندگان مستعد حاضر در استودیوهای زیرمجموعه در حال خروج از یوبیسافت هستند. علت اصلی این موضوع چه بود؟ پرداخت حقوقهای بیشتر توسط شرکتهای رقیب یا محیط و شرایط کاری نامناسب در تیمهای یوبی سافت؟ به همین دلیل، میتوان بدون هرگونه شک و تردید پرسید که در شرکت یوبی سافت چه خبر است؟ این شرکت در سال مالی 2021-2022 سود قابل توجهی را از طریق بازیهایش کسب کرد. بازی Assassin’s Creed Valhalla و بازی Far Cry 6 با استقبال قابل توجهی از جانب بازیکنها مواجه شدند و فروش مناسبی را به همراه داشتند. اما هنوز مشخص نیست که چگونه و با فاصله زمانی نسبتا کم، این شرکت در گزارش مالی اخیرش به ضرر 537 میلیون دلاریاش تا پایان مارچ 2023 اشاره کرده است!
بیشک وضعیت فعلی یوبی سافت، برای تمامی اشخاص که طی سالیان اخیر مشغول کار در تیمهای مختلف زیرمجموعه بودهاند، دردناکتر و غم انگیزتر است. همچنین درصورتیکه شرایط این شرکت وخیمتر شود، احتمال اخراج تعداد زیادی از کارکنان و ایجاد آسیبهای احساسی و مالی به آنها وجود دارد. تمامی اینها به مدیریت نادرست مدیران اجرایی یوبی سافت در زمینههای مختلف بازمیگردد. در حال حاضر نمیتوان با قاطعیت گفت که آینده یوبی سافت به چه شکل خواهد بود یا آنها چه راه حلی را برای تمامی مشکلات در سر دارند. مشخصا تغییر مدیریت کلی شرکت میتواند سبب ایجاد تغییر شود، اما بعید به نظر میرسد که چنین موضوعی هیچگاه رخ دهد. قطعا یوبی سافت در این لحظه بیشتر از هرچیزی میبایست تمرکزش را روی اطمینان یابی از کیفیت نهایی پروژههایی نظیر بازی Assassin’s Creed Mirage قرار دهد.
همانطور که مشخص است، این شرکت دیگر جایی برای اشتباه ندارد و نمیتواند یک پروژه از پیش شکست خورده را روانه مارکت کند. یوبی سافت همچنین باید با انتشار محتواهایی متنوع و کاملا جدید برای آثاری نظیر بازی Rainbow Six Siege بتواند بازیکنهای بیشتری را به این اثر جذب کند. در نقطه مقابل، چگونگی برخورد عوامل اصلی شرکت با کارکنان باید تغییرات مختلفی را پیدا کند تا محیط کاری به شرایط ایده آل و مناسبی برای تمامی اعضا بدل شود. یوبیسافت همچنین باید از سرمایه گذاری روی پروژههایی که برای چندین سال در حال توسعه بوده اما تحت هیچ شرایطی به وضعیت مناسب برای انتشار نزدیک نشدهاند، دست بکشد. مشخصا رعایت کردن و انجام چنین مواردی چندان سخت نیست و یوبیسافت میتواند خودش را از شرایط فعلی و معضلات قرار گرفته در مسیرش نجات دهد!