مایکروسافت به فروش ایکس باکس سری ایکس اهمیتی نمی دهد

مایکروسافت به فروش ایکس باکس سری ایکس اهمیتی نمی دهد

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
3 سال و 10 ماه و 14 روز پیش

در پایان سال ۲۰۲۰ شاهد آغاز نسل جدید کنسول‌های بازی با عرضه دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس خواهیم بود. کنسول ایکس باکس سری ایکس، چهارمین نسل از کنسول‌های مایکروسافت است و بار دیگر با کنسول‌های پلی استیشن رقابت خواهد کرد. رقابت بین ایکس باکس و پلی استیشن از ابتدای قرن ۲۱ آغاز شد و آغاز نسل نهم، جان دوباره‌ای به این آتش بخشیده است. نینتندو با عرضه کنسول Wii ثابت کرد که مسیر کاملا متفاوتی را پیش گرفته است و علاقه‌ای به رقابت با سونی و مایکروسافت ندارد.

عملکرد نسبتا ضعیف مایکروسافت در نسل هشتم با عرضه کنسول ایکس باکس وان، باعث شد تا مایکروسافت در استراتژی‌های خود تجدید نظر کند. رویه جدید مایکروسافت، می‌تواند جنگ کنسول‌ها را برای همیشه پایان دهد.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

مایکروسافت برای نسل نهم، تمام تمرکز خود را روی دسترسی کاربر به بازی قرار خواهد داد. برای مایکروسافت مهم نیست که شما روی چه پلتفرمی بازی می‌کنید. این کمپانی در تلاش است تا کاربرانش روی ایکس باکس، کامپیوترهای شخصی و حتی گوشی‌های هوشمند به سرویس‌های مایکروسافت دسترسی داشته باشند و هدف اصلی آن، گسترش پلتفرم‌های قابل پشتیبانی است. به همین منظور، مایکروسافت در کنار عرضه یک کنسول جدید، سرویس ابری خود با نام Project xCloud که به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را روی هر دستگاهی استریم کنند، و سرویس اشتراکی خود به نام گیم پس را عرضه کرده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با پرداخت اشتراکی ماهیانه، به بیش از ۲۰۰ عنوان دسترسی داشته باشد و آن‌ها را دانلود و بازی کند.

سال گذشته، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیر بخش ایکس باکس در مایکروسافت به بیزنس اینسایدر گفت که هدف آن‌ها ارائه محصول به کاربر است و می‌خواهند بازی ساز راه‌های زیادی برای پیدا کردن مخاطب خود داشته باشد. مایکروسافت می‌خواهد هر گیمری با هر امکانات و شرایطی بتواند با هر فردی که می‌خواهد در هر جایی بازی کند.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

هدف مایکروسافت، فروش کنسول جدید نیست. این کمپانی در تلاش است تا تعداد افرادی که از سرویس‌های ایکس باکس استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کند و لزوما این افراد نیازی به خرید کنسول جدید ندارند. در نتیجه، حداقل برای دو سال اول پس از عرضه ایکس باکس سری ایکس، تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت، برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس وان اس، ایکس باکس وان ایکس و کامپیوترهای شخصی عرضه خواهند شد. مت بوتی، مدیر استودیو بازی‌سازی ایکس باکس این خبر را در اوایل سال ۲۰۲۰ تأیید کرد. در نتیجه، بازی Halo Infinite که عنوان لانچ ایکس باکس سری ایکس خواهد بود، برای ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی نیز عرضه خواهد شد.

فرضیه دیگر این است که مایکروسافت با ایکس باکس سری ایکس به دنبال جذب گیمرهای حرفه‌ای است؛ همان استراتژی که با ایکس باکس وان ایکس آغاز شد. گفته می‌شود که این کنسول برای افرادی است که هنگام خرید آیفون جدید، حتما مدل Pro آن را می‌گیرند و هنگام جمع‌آوری یک کامپیوتر گیمینگ، آخرین مدل کارت گرافیک را برای آن تهیه می‌کنند تا بهترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی ممکن را داشته باشند. با توجه به مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس، به نظر می‌رسد که هدف مایکروسافت، ارائه یک کنسول قوی برای گیمر حرفه‌ای است، هر چند که هنوز قیمت این کنسول اعلام نشده است.

جیسون رانلد (Jason Ronald)، سرپرست توسعه ایکس باکس سری ایکس در مصاحبه‌ای به یوروگیمر گفت که هنگام طراحی این کنسول، قیمت آن را در نظر گرفته‌اند و اگرچه کنسولی که ساخته‌اند، بسیار پیشرفته خواهد بود، اما قیمت آن نیز معقول خواهد بود.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

تاریخ کوتاه بازی‌های ویدیویی ثابت کرده است که قیمت معقول برای یک کنسول بازی 400 دلار است. پلی استیشن 3 دارای قیمت 500 دلار بود و سال‌ها طول کشید تا بتواند با ایکس باکس 360 رقابت کند. ایکس باکس وان با قیمت 500 دلار عرضه شد و بازی را به پلی استیشن 4 با قیمت 400 دلار باخت. آیا مایکروسافت می‌تواند کنسول قدرتمند ایکس باکس سری ایکس را با قیمت 400 دلار بفروشد؟

با توجه به اینکه مایکروسافت تأکید دارد که کنسول‌های فعلی، مخصوصا ایکس باکس وان ایکس تا سال‌ها قابل استفاده خواهند بود و از بازی‌های سری ایکس بهره خواهند برد، به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد ندارد کنسول ارزان قیمتی را عرضه کند. البته این شایعه نیز مطرح است که مایکروسافت همزمان با سری ایکس، یک کنسول ارزان‌تر با مشخصاتی ضعیف‌تر عرضه خواهد کرد. این کنسول فرضی که با اسم رمز Lockhart شناخته می‌شود، ظاهرا برای عموم افراد ساخته می‌شود که چندان به مقدار ترافلاپ یک کنسول اهمیت نمی‌دهند.

دلیل دیگر مایکروسافت، تغییر میدان رقابت است. فیل اسپنسر در ماه فوریه در مصاحبه‌ای با پروتکل گفت که علیرغم احترام زیادی که برای سونی و نینتندو قائل است، اما از این پس، رقبای اصلی آن‌ها گوگل و آمازون هستند. دلیل این امر گسترش روزافزون استریمینگ در دنیای سرگرمی است.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

گوگل با سرویس استدیا وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شد. سرویس استدیا به شما اجازه می‌دهد تا با پرداخت اشتراک ماهیانه، با هر وسیله‌ای بازی مورد علاقه خود را استریم و بازی کنید، در نتیجه به کنسول نیازی نخواهید داشت. آمازون نیز مشغول کار روی پروژه‌ای به نام Project Tempo است. آمازون دارای زیرساخت‌های ابری قدرتمندی به نام سرویس‌های تحت وب آمازون یا به اختصار AWS است که می‌تواند با سرویس ابری مایکروسافت به نام Azure رقابت کند. آمازون و گوگل در تلاش‌اند تا بازی‌های ویدیویی را به دستان 8 میلیارد جمعیت زمین برسانند و از نظر فیل اسپنسر، هدف مایکروسافت نیز همین است.

پس از ایکس باکس، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان، مایکروسافت نام ایکس باکس سری ایکس را برای نسل چهارم کنسول‌هایش انتخاب کرده است که نام بسیار عجیبی است. اما سری ایکس قرار نیست نام نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت باشد و تنها نام کنسول جدید مایکروسافت است. فیل اسپنسر اعلام کرده است نسل چهارم کنسول‌های مایکروسافت فقط با لفظ «ایکس باکس» خطاب خواهد شد.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

اسپنسر مدعی است که این نامگذاری نشان می‌دهد که شما از تمام آرشیو خود می‌توانید روی کنسول‌‌های ایکس باکس بهره ببرید. شما می‌توانید تمام بازی‌های ایکس باکس و ایکس باکس 360 را که روی کنسول ایکس باکس وان قابل اجرا بودند، به علاوه تمام بازی‌های ایکس باکس وان را روی ایکس باکس سری ایکس اجرا کنید. اگرچه ایکس باکس از خیلی جهات از پلی استیشن عقب افتاده است، اما سرویس پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، یکی از مزیت‌های عمده آن به شمار می‌رود که مورد ستایش متخصصان نیز قرار گرفته است. با استفاده از این ویژگی روی ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت یک اکوسیستم را به وجود می‌آورد که در دنیای بازی‌های ویدیویی سابقه نداشته است.

به لطف این ویژگی، مایکروسافت توانسته تا ویژگی دیگری را نیز برای ایکس باکس سری ایکس معرفی کند. این ویژگی جدید که «تحویل هوشمند» یا Smart Delivery نام دارد، به شما اجازه می‌دهد تا بازی را روی کنسول ایکس باکس وان خریداری کنید و آن را روی ایکس باکس سری ایکس نیز بازی کنید، در نتیجه،‌ نیازی به خرید دوباره بازی برای دو کنسول نیست.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

ویژگی «تحویل هوشمند» بدون دریافت هیچ هزینه دیگری، بازی شما را برای ایکس باکس سری ایکس آپدیت می‌کند و تنها کاری که باید بکنید، وارد شدن به حساب ایکس باکس لایوتان است.

علاوه بر تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت، بازی‌های ثرد پارتی نیز می‌توانند از این ویژگی در بازی‌های خود استفاده کنند. این ویژگی نه فقط برای کاربر، بلکه برای مایکروسافت نیز مفید است. با این ویژگی، مایکروسافت حتی بدون اتکا به فروش ایکس باکس سری ایکس، به فروش بازی‌ها و ارائه خدمات خود ادامه می‌دهد. تحویل هوشمند در کنار پشتیبانی از نسل‌های قبل، از امتیازات بزرگ اکوسیستم ایکس باکس محسوب می‌شوند.

به گفته فیل اسپنسر، دو میلیارد کاربر بازی‌های ویدیویی در دنیا وجود دارند و مسلم است که مایکروسافت نمی‌تواند دو میلیارد کنسول بازی بفروشد. فیل اسپنسر معتقد است که مایکروسافت تمام افراد را هدف قرار داده است، حتی افرادی که تلویزیون یا کامپیوتر ندارند و فقط با یک گوشی هوشمند زندگی می‌کنند. مایکروسافت قصد دارد تا هر فردی با هر وسیله‌ای، بازی‌های ایکس باکس را بازی کند.

ٔMicrosoft-does-not-care-about-selling-Xbox-Series-X

راه حل مایکروسافت برای حل این مشکل، پروژه xCloud است. پروژه xCloud یک سرویس استریم بازی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک اینترنت پرسرعت، بازی مورد نظر خود را به صورت استریم، بازی کند. مایکروسافت قصد دارد تا با پروژه xCloud به جنگ گوگل استدیا و پروژه استریم بازی آمازون برود.

برگ برنده مایکروسافت در این رقابت، سرویس ایکس باکس گیم پس است. این سرویس شامل آرشیوی از ۲۰۰ بازی و حتی بیشتر می‌شود و تمام انحصاری‌های مایکروسافت، از جمله سری Gears یا Halo در آن موجود هستند. کاربر با پرداخت مبلغ ماهیانه‌ای بازی مورد نظر خود را دانلود می‌کند و تا زمانی که بازی در این سرویس قابل دسترس است یا اشتراک کاربر به پایان نرسیده است، او می‌تواند از بازی لذت ببرد.

سرویس گیم پس از هر نظر یک معامله عالی است. اگرچه در حال حاضر بازی‌های گیم پس فقط قابل دانلود هستند، اما مایکروسافت به زودی قابلیت استریم آن‌ها از طریق پروژه xCloud را نیز اضافه خواهد کرد. این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ خواهد داد و پس از آن، استدیا و آمازون کار سختی را برای رقابت خواهند داشت، مخصوصا که استدیا از زمان عرضه تقریبا یک پروژه شکست‌خورده بوده است.

الگوی فعلی مایکروسافت در بازار بازی‌های ویدیویی، اپل است. اپل با ایجاد یک اکوسیستم برای تمام دستگاه‌هایش، کاربران خود را وادار می‌کند که همواره از محصولاتش استفاده کنند. در ایکس باکس، شما علاوه بر این که یک کنسول بازی در اختیار دارید، یک اشتراک برای بازی آنلاین، یک اشتراک گیم پس با بیش از ۲۰۰ بازی و یک اشتراک استریم بازی در اختیار دارید که به شما اجازه می‌دهد تا در هر جایی که هستید از بازی خود لذت ببرید. این کمپانی حتی سرویس میکسر را نیز در اختیار کاربرانش گذاشته تا بتوانند بازی‌های خود را برای دیگران به نمایش بگذارند یا بازی‌های دیگران را به صورت استریم تماشا کنند.

با این حال نباید منکر شد که مایکروسافت با توجه به این اکوسیستم، ریسک زیادی نیز متحمل می‌شود. در حالی که هنوز پلی استیشن 5 رسما معرفی نشده، بسیاری آن را برنده نسل نهم می‌دانند و مایکروسافت می‌تواند به راحتی بازار کنسول‌ها را به سونی ببازد. اما ظاهرا مایکروسافت اهمیت چندانی نیز به این قضیه نمی‌دهد و در تلاش است تا با ایجاد اکوسیستم ایکس باکس، کاربرانی وفادار را به دست آورد که تا سال‌ها از سرویس‌های مایکروسافت استفاده خواهند کرد.

 

منبع: Business Insider

 
برچسب ها: xbox series x
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.