سبک RPG یا بهتر است بگوییم بازیهای نقش آفرینی، سبکی بسیار وسیع و بزرگ است که معمولا برترین نمونههای آن، عناوینی هستند که عناصر سبک جهان باز را نیز در خود جای دادهاند. در این میان با ادغام این حجم عظیم از عناصر و المانها، اغلب شاهد هستیم که این عناوین تمرکز ویژهای روی داستان، نحوه داستانگویی، شخصیت پردازی، گشت و گذار و البته داستانسرایی محیطی دارند. با این حال میدانیم که مبارزات و سیستمهای مبارزه نیز در این عناوین همیشه وجود دارند، اما در تمامی بازیهای نقش آفرینی دوست داشتنی نیستند. در اکثر مواقع بازیکنان بازیهای نقش آفرینی را به دلیل داستان و کاراکترها دنبال میکنند و تا جایی که بتوانند از مبارزات دوری میکنند. به نوعی که گویی مبارزه در این عناوین یک مسئله اجباری است که باید برای پیشرفت کردن و شکست دادن غولهای بازی و یا دشمنان قدرتمندتر، به آن هم پرداخت.
بله، همین مسئله است که باعث میشود تعداد بازیهای نقش آفرینی موفق در سال بسیار کم شود. چرا که اغلب بازیها، بازیکنان را مجبور به تجربه مبارزات میکنند و از طرف دیگر نمیتوانند سیستم مبارزات درخور و مناسبی را به بازیکنان ارائه دهند.
خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد بودیم که سازندگان درک بهتری نسبت به سبک جهان باز پیدا کردند و توانستند این سبک را به درستی با بازیهای نقش آفرینی ادغام کنند. پس از تلاشهای بسیار زیاد نهایتا فرمولی مناب به دست آمد که توانست موجب شود با استفاده از آن یک بازی نقش آفرینی جذاب با سبک مبارزاتی خاص شکل بگیرد. به دنبال این اتفاق سازندگان با پیروی از فرمول و اضافه کردن عناصر دیگر به آن توانستند این موفقیت را تکرار کنند. بنابراین شاهد هستیم که مبارزات جذاب در بازیهای نقش آفرینی اکثرا در چندسال اخیر خلاصه میشوند، به غیر از عناوینی کلاسیک که استثنا به حساب میآید.
اما هدف از شکل دهی چنین لیستی میتواند چه چیزی باشد. همانطور که اشاره شد، بازیهای نقش آفرینی مدرن، ادغام دو سبک بسیار وسیع هستند و در این صورت میتوان به راحتی متوجه شد که نتیجه نیز شکلگیری عناوینی وسیع با ساعات گیمپلی طولانی خواهد شد. بازیهای نقش آفرینی جدید از 20 الی 100 ساعت گیم را پشتیبانی میکنند و در این بین با توجه به اینکه در این نوع از بازیها سیستم ارتقای سطح وجود دارد، مبارزات بسیاری وجود دارند که شما مجبور خواهید بود به آنها وارد شوید. بنابراین زمانی که قصد دارید حداکثر 100 ساعت روی یک بازی زمان بگذارید باید بدانید که مبارزاتش جذاب هستند یا نه!
در این لیست بازیهای نقش آفرینی جهان باز با بهترین سیستم مبارزات را گردآوری کردهایم تا بتوانید با چند دقیقه مطالعه، تجربهای چند ساعته و جذاب داشته باشید.
بازی Borderlands 3
بازی Borderlands 3 دنبالهای دیگر در سری Borderlands است که در سال 2019 توسط استودیو گیرباکس منتشر شد.
پس از انتشار ضعیف بازی Borderlands: The Prequel، کسی نمیتوانست فکر کند که دنبالهای جدید برای این سری ساخته شود و دوباره لذت سابق را به آن بازگرداند. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و بازی Borderlands 3 توانست شور و اشتیاق سابق را به راحتی به سری بازگرداند. اگر از طرفداران سری بوده باشید میدانید که این عنوان همیشه مبارزاتی دیوانهوار داشت که با توجه به میزان قدرت سلاحتان دیوانهوارتر نیز میشود. البته باید اشاره کنیم که سیستم لوت کردن در بازی و البته سلاحهایی که به صورت رندوم ساخته میشوند نیز جذاب هستند، چرا که هر کدام از آنها قابلیتهایی منحصر به فرد را به شما ارائه میدهند و تا جایی که بتوانند شما را سرگرم میکنند.
نکتهای دیگر در سیستم مبارزات بازی وجود دارد و آن هم هدشات کردن است، این کار میتواند در بازی تبدیل به یک هدف برای شما شود چون که از جذابیتهای مختص به خودش برخوردار است.
البته تا یادمان نرفته است به این مسئله اشاره کنیم که بازی Borderlands 3 عنوانی متفاوت است و اگر جذب به محیط و قوانینش نشوید، هیچ چیزی در بازی نمیتواند شما را به ادامه دادن تجربه بازی تشویق کند.
مطالب مرتبط:
پیچیده ترین داستان ها در تاریخ بازی های ویدیویی
معرفی 10 بازی برای عاشقان تاریخ و قرون وسطی
10 بازی برتر استودیو FromSoftware براساس امتیاز متاکریتیک
بازی Tom Clancy's The Division 2
بازی Tom Clancy's The Division 2 دنبالهای برای بازی Tom Clancy's The Division به حساب میآید که توسط شرکت یوبیسافت در سال 2019 منتشر شد. این بازی یک عنوان نقش آفرینی بسیار عجیب است. سازندگان توانستند با ترکیب سبک تیراندازی سوم شخص به صورت نسبتا تاکتیکال و عناصر نقش آفرینی، سبکی منحصر به فرد و خاص را شکل دهند. البته اگر به لطف نسخه اول نبود، ممکن بود نسخه دوم هم با برخی نظرات منفی از نظر ساختاری مواجه شود، اما به طور کلی بازی Tom Clancy's The Division 2 یک ترکیب جذاب و دوست داشتنی به حساب میآید.
بازی Tom Clancy's The Division 2 همان سیستم دشمنان زره پوش و دشمنان عادی در بازیهای قرون وسطیای را با تفکری پساآخرالزمانی ادغام کرده است و به این ترتیب میتوانید انبوهی از دشمنان متفاوت را در بازی مشاهده کنید. بخشی دیگر از جذابیت سیستم مبارزات بازی همان حالت تاکتیکال تیراندازی است که به آن اشاره کردیم. به طور کلی باید بگوییم تیراندازی در بازی Tom Clancy's The Division 2 هیجان انگیز، فکر شده و جذاب است و زمانی که گلوله به هدف برخورد میکند، حس رضایت خاصی در شما به وجود خواهد آمد.
اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، بهتر است بدانید که بازی Tom Clancy's The Division 2 سیستم تیراندازی و مبارزاتی دارد که در بین بازیهای جدید یوبیسافت حرف اول را میزند و همین موضوع باعث میشود تا شما ساعتها به آن وقت دهید و تمامی سلاحهایتان را با حالت دلخواه شخصی سازی کنید، چرا که این اسلحهها دوست داشتنی و کاربردی هستند.
بازی Tom Clancy's The Division 2 قرار است به زودی نسخهای مخصوص به کنسولهای ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و پلی اسیتشن 5 دریافت کند. این بازی در حال حاضر برای کنسولهای نسل هشتم و کامپیوترهای شخصی در دسترس است.
بازی Final Fantasy 15
برویم به سراغ یک بازی ژاپنی! بازی Final Fantasy 15 عنوانی که طرفداران سالها در انتظارش بودند و در نتیجه در سال 2016 توسط شرکت اسکوئر انیکس منتشر شد. بازی Final Fantasy 15 در بخش مبارزات یک انقلاب بود، چرا که سعی کرد سیستم مبارزاتی مشابه به انیمیشن معروف و محبوب نجات کودکان (Final Fantasy 7: Advent Children) را شبیهسازی کند. خوشبختانه در این کار موفق شد. شاید این بازی در داستان آنقدر که انتظارش را داشتیم خوب ظاهر نشد، اما مبارزاتی داشت که موجب شد طرفداران نقش آفرینیهای غربی به سراغش بروند.
سیستم مبارزات در این عنوان با الگوبرداری از سبک Hack And Slash و سبک مبارزات نوبتی کلاسیک ژاپنی برداشته شد و در نتیجه فرمولی به وجود آمد که در بازی Final Fantasy 7 Remake استفاده شد و حالا قرار است در بازی Final Fantasy 16 نیز استفاده شود. سیستمی که حالا آن را به عنوان سبک جدید مبارزات در نقشآفرینیهای ژاپنی مینامند.
بازی The Witcher 3: The Wild Hunt
بازی Witcher 3 سومین نسخه از سری Witcher، که محبوبترین و البته شناخته شدهترین نسخه نیز به حساب میآید. این عنوان به یاد ماندنی در سال 2015 توسط استودیو سیدیپراجکت عرضه شد و بدون شک در حال حاضر میتواند مشکلاتی هم داشته باشد، اما در سال انتشارش یک شاهکار به تمام معنا بود. بازی در تمامی زمینهها عمیق و جذاب بود، به حدی که روندی جدید در ساخت و شکلی دهی ماموریتهای فرعی را ایجاد کرد.
در این میان، شاید ضعیفترین بخش بازی مبارزاتش باشد و شاهد هستید که بازی به دلیل سیستم مبارزه در لیست بهترینها قرار گرفته است. حالا حساب کنید سایر بخشهای بازی چه کیفیتی داشتند.
مبارزات در بازی، به صورت زنده پیش خواهد رفت و حالت نوبتی یا سبک خاصی ندارد. شما دو شمشیر دارید، یکی برای هیولاها و یکی برای انسانها، در کنار این دو شمشیر شش ورد جادویی نیز بلدید که به مرور قدرتمندتر خواهند شد، در کنار این دو عنصر، داروهای خاص نیز خواهید داشت که هرکدام برای کاری خاص مناسب هستند. حالا باید نحوه کارکرد این ابزار را یاد بگیرید و زمانی که به استادی رسیدید از آن لذت ویژهای خواهید برد.
بازی The Witcher 3 به دلیل موفقیت ویژهاش، هنوز هم عنوانی زنده است و قرار است در سال 2022 برای ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، با بهبودهایی ویژه، دوباره منتشر شود.
بازی Cyberpunk 2077
بازی Cyberpunk 2077 آخرین ساخته استودیو سیدیپراجکت که در سال 2020 منتشر شد و بدون شک یک بازی همهچیز تمام نبود. البته با وجود تمام ضعفها و باگهایی که شاهدشان هستیم، بازی Cyberpunk 2077 همچنان عنوانی خاص است و امیدواریم پس از مدتها دریافت آپدیتهای ويژه، سرانجام به آنچه که قرار بود، تبدیل شود.
در این میان میدانیم که داستان، ماموریتهای فرعی و هر آنچه سیدی پراجکت در آن خوب است، در بازی جذاب ساخته شدهاند. یکی از آنها نیز سیستم مبارزات است. سیستم مبارزاتی که اینبار در خدمت سبک نقشآفرینی است.
بازی به شما دستهای عظیم از سلاحها، ابزارها و البته سلاحهای نزدیکزن مانند شمشیر، چاقو و چوبهای بیسبال را ارائه میدهد. این در حالی است که میتوانید با اتصال قطعات سایبورگی، سلاحها و ابزارهای جدید دیگری را نیز به طور دائمی به خودتان متصل کنید.
به طور کلی بازی در زمینه مبارزات حساب شده، مبارزات مخفیانه و البته تیراندازیهای پر هرج و مرج، حرف زیادی برای زدن دارد و میتواند شما را سورپرایز کند.
بازی Cyberpunk 2077 نیز در سال جاری برای نسل جدید کنسولهای با بهبودهایی خاص، دوباره منتشر خواهد شد.
بازی Middle Earth: Shadow Of War
بازی Middle Earth: Shadow Of War، ساخته استودیو Monolith Productions در سال 2017، عنوانی عجیب بود که انتشاری جنجالی داشت. در آن سالها بازیهای بسیاری بودند که درگیر خریدهای درون برنامهای اجباری شده بودند و این عنوان نیز یکی از آنها بود. اما جدای از این مسئله که بعدها برطرف شد، بازی Middle Earth: Shadow Of War یک عنوان نقش آفرینی جهان باز بسیار جذاب است و همانطور که اشاره کردیم، با برداشتن خریدهای درون برنامهای جذابتر نیز شد.
سبک مبارزات در بازی ترکیبی از مبارزات سهگانه سری Assassin’s creed و بازی Batman: Arkham بود، به گونهای که شما به عنوان یک فرد قدرتمند در میان تعداد بسیاری از اورکها، باید برای حمله آنها صبر میکردید و سپس به آنها ضدحمله میزدید. تفاوت در بازی Middle Earth: Shadow Of War خشونت بسیار زیاد در اجرای حرکات بود که باز هم به جذابیتهای آن میافزود. این در حالی است که سیستم Nemesis نیز در بازی بسیار پرطرفدار بود و به جذابیتهای بازی میافزود. کدام بازیست که دشمنهایش به طور مشخصی شما را بشناسند؟
همه این اتفاقات موجب شد تا بازی Middle Earth: Shadow Of War در سال 2017 جایزه بهترین سیستم مبارزه را در رویداد TGA دریافت کند.
بازی Dark Souls 3
بازی Dark Souls 3 سومین نسخه از سری Dark Souls که در سال 2016 که توسط استودیو محبوب سالهای اخیر، یعنی استودیو فرامسافتور منتشر شد. سری Dark Souls همیشه به سخت بودن شهرت داشته است و همین موضوع است که به بازیهای استودیو فرامسافتور شخصیتی خاص بخشیده. بازیهای این استودیو همگی نقش آفرینیهایی درجه یک هستند که سبک خاص خود را دارند و در سیستم مبارزه شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما در این بین عناصری نیز دارند که آنها را خاص کرده و از یکدیگر مجزا میکند. بدین ترتیب قصد داریم در این بخش با نمایندگی بازی Dark Souls 3؛ بازی Sekiro و بازی bloodborne را نیز به لیست اضافه کنیم چرا که این عناوین در ریشه یکی هستند و زمانی که بحث تجربه سیستم مبارزه به میان میآید، هر سه آنها میتوانند بسیار رضایت بخش باشند.
کلیت سیستم مبارزه در این عناوین اینگونه است که شما باید صبور و باهوش باشید چرا که دشمنانتان موجوداتی قویتر از شما هستند، در بازی Dark Souls 3 شما به سپرتان متکی خواهید بود و باید با دفاع و شکستن حمله دشمنان، آنها را گیج کرده، به حالت Stun ببرید و بهشان ضربه بزنید. در بازی Bloodborne سیستم مبارزات سرعت میگیرد و شما هیچ سپری ندارید، بنابراین باید سریعا حرکت کرده و با استفاده از سلاحتان در لحظه مناسب به دشمنان شلیک کنید تا آنها را گیج کرده و سپس ضربه بزنید. در بازی Sekiro نیز به همین صورت باید برای گیج کردن دشمنان و وارد کردنشان به حالت Stun از دفع کردن ضرباتشان با استفاده از شمشیر بهره ببرید. به طور کلی، مهمترین چیز در این سیستم مبارزه زمانبندی و استاد شدن در شکستن حمله حریف است.
بازی Yakuza: Like A Dragon
بازی Yakuza: Like A Dragon، عنوانی بسیار خاص و منحصر به فرد که در سال 2020 توسط استودیو Ryu Go Gotoku منتشر شد. با اینکه بازی Yakuza: Like A Dragon هفتمین نسخه از سری Yakuza به حساب میآید، اما با اینحال به طور کلی عنوانی متفاوت است و روند این سری را به کلی تغییر داده است. با تمام شدن داستان شخصیت سابق سری، حالا با بازی Yakuza: Like A Dragon شاهد داستان و شخصیتی جدید هستیم که با خود گیمپلیای متفاوت را نیز آوردهاند.
گیمپلی نوین بازی Yakuza: Like A Dragon چیزی شبیه به بازیهای کلاسیک Dragon Quest است. با این وضعیت شاهد هستیم که نمونهای جدید از مبارزات نوبتی خلق شدهاند که در عین جذابیت بسیار زیاد، حتی برای مخاطب غربی، موفق شده است تا سبک نوبتی را نیز احیا کند و در هیاهوی تبدیل شدن تمام بازیها به عناوین جهان باز با مبارزاتی مشابه، به ریشههای سبک نقش آفرینی ژاپنی نیز پایبند است.
بازی Kingdoms Of Amalur: Reckoning
بازی Kingdoms Of Amalur: Reckoning یکی از آن دسته بازیهایی است که در حال تبدیل شدن به عنوانی کلاسیک است، اما همچنان برای برخی سازندگان الگو به حساب میآید. این عنوان در سال 2012 توسط دو استودیو Big Huge Games and 38 Studio منتشر شد و توانست همه را در زمینههای متفاوتی از گیمپلی شوکه کند.
سبک مبارزات بازی شباهت ویژهای به بازیهای دستگاه آرکید دارد، همانقدر ساده و همانقدر هیجان انگیز، البته تصور نکنید مبارزات کهنه هستند، نه مبارزات صرفا ساده هستند و اجازه میدهند تا اگر طرفدار سبک نقش آفرینی نیستید، باز هم بتوانید از بازی لذت ببرید. در حال حاضر میتوانیم از سبک مبارزات بازی God of War و بازی Darksiders به عنوان نمونههایی مشابه به بازی Kingdoms Of Amalur: Reckoning اشاره کنیم.
همه اینها در حالی است که بازی یک نقش آفرینی درجه یک به حساب میآید و شما میتوانید در آن قدرتهای جدید بگیرید و به هر سبکی که دوست دارید مبارزه کنید.
بازی Kingdom Come: Deliverance
پرونده بازیهای نقش آفرینی با سیستمهای مبارزه جذاب را با بازی Kingdom Come: Deliverance ببندیم. عنوانی که در سال 2018 توسط استودیو Warhorse منتشر شد. اگر بخواهیم به عنوان یک بازیکن تازهکار وارد بازی Kingdom Come: Deliverance شویم، میتوانیم به سادگی یک شمشیر برداشته و آن را تاب دهیم تا چند نفر بمیرند. اما زمانی که بخواهید به یک شمشیرزن تبدیل شوید، بحث مهارت به میان میآید و همین است که بازی Kingdom Come: Deliverance را تبدیل به یکی از مهمترین بازیهای ساخته شده مربوط به قرون وسطی میکند.
اگر شما هم طرفدار این هستید که با یک شمشیر به سراغ دشمنان بروید، ضرباتشان را بگیرید و به آنها ضد حمله بزنید، بروید به سراغ بازی Kingdom Come: Deliverance. سیستم مبارزات بازی به فیزیکی واقعی متکی است و شما را در نبردی شبیهسازی شده قرار میدهد، حالا با توجه به تمام شرایط شما باید مانند یک جنگجو با یک شمشیر به سراغ سایر بازیکنان بروید.
ایده ابتدایی بازی Kingdom Come: Deliverance یک شبیهساز جنگ در قرون وسطی بود و اگر بخواهیم منصفانه برخورد کنیم باید بگوییم سازندگان توانستهاند ایدهشان را عملی کنند. مبارزات در این بازی نیازمند تمرین است، پس حواستان باشد که زود خسته نشوید.
نظر شما در رابطه با بازیهای لیست چیست؟
چه عناوینی مستحق حضور در این لیست بودند؟