این روزها اگر اسم استودیو FromSoftware را بشنوید احتمالا یاد سری Dark Souls یا دیگر عناوین سولزلایک خواهید افتاد، اما استودیوی محبوب ژاپنی بازیهای بسیار بیشتری هم ساخته که بر خلاف کیفیت خوبشان، ناشناخته ماندهاند. استودیو FromSoftware با سری Dark Souls کاری کرد که زیر ژانر سولزلایک به صنعت گیم اضافه شود و هر سال شاهد انتشار تعداد زیادی از عناوین مشابه این مجموعه باشیم.
در این مقاله قصد داریم شما را بهترین بازیهای استودیو FromSoftware آشنا کنیم؛ معیار این رتبهبندی امتیازات متاکریتیک است. برای ثابت ماندن شرایط از متای بازیها در پلتفرم پلیاستیشن استفاده شده است.
بازی Armored Core 3 – امتیاز متاکریتیک: 74
بازی Armored Core 3 گرچه سومین عنوان این مجموعه بود، اما در اصل ریبوتی بر فرنچایز بود که باعث میشد با اولین بازی این فرنچایز مقایسههای زیادی شود. گرچه منتقدین استقبال خیلی خوبی از بازی Armored Core 3 نکردند، اما نمیتوان از گیمپلی خوب و اتمسفر جذاب بازی چشم پوشید. این عنوان هم مثل تمامی دیگر آثار استودیو FromSoftware تمرکز زیادی روی مبارزات سخت دارد و هنوز هم میتواند چالش برانگیز باشد.
بازی Armored core 2: Another Age – امتیاز متاکریتیک: 75
بازی Armored Core 2: Another Age که عنوانی مستقل بود و داستان بازی Armored Core 2 را ادامه میداد، یکی از جذابترین بخشهای بازی قبلی یعنی Arcade را حذف کرد، اما با این حال باز هم محتوای زیادی برای ارائه داشت. بیش از 100 مرحله کاری میکرد که نگاهها به بازی Armored Core: Another Age چیزی فراتر از یک بسته الحاقی یا گسترشدهنده باشد.
هیچ یک از دیگر بازیهای این مجموعه نتوانست مقدار محتوایی که Another Age داشت را ارائه دهد. این حجم از محتوا در کنار گیمپلی سخت و دشوار، بازی Armored Core 2: Another Age را تبدیل به یکی از بهترین عناوین این سری میکند که هنوز هم طرفدار دارد.
The Adventures of Cookie & Cream – امتیاز متاکریتیک: 78
بله، همان استودیویی که بازی Dark Souls را با آن اتمسفر تاریک و دشمنان مخوف ساخته است، بازی The Adventures of Crookie & Cream را هم در کارنامه دارد. اصلا گول ظاهر کودکانه این عنوان را نخورید؛ دشواری بازی دقیقا همان مقدار است که هواداران انتظار دارند و بازی بهقدری چالش برانگیز است که در نگاه اول هیچ تطابقی بین ظاهر و باطن بازی پیدا نمیکنید. این عنوان در سال 2000 برای پلی استیشن 2 منتشر شد.
این اثر شما را در قالب دو شخصیت با نامهای Crookie و Cream قرار میدهد. اگر تنها باشید باید هر دو کاراکتر را کنترل کنید و اگر قصد تجربه کوآپ دارید، میتوانید در نقش یکی از این دو نفر ظاهر شوید. هدف بازیکن در این اثر تمام کردن مراحلی پر از معما، تله و دشمنان متعدد است. با پیشروی در مراحل و نزدیک شدن به بخشهای پایانی بازی، چالشها نیز بسیار سختتر میشوند و این روند در مرحله نهایی به اوج خود میرسد. بازی The Adventures of Crookie & Cream یک تجربه همکاری مشترک فوقالعاده است که از دوربین و سیستم کنترل بدی رنج میبرد که باعث شدهاند این روزها کسی سراغ این عنوان نرود.
بازی Armored Core 2 – امتیاز متاکریتیک: 78
استودیو FromSoftware تا قبل از به شهرت رسیدن با بازی Dark Souls، با سری Armored core معروف بود. این مجموعه که با تمرکز روی گرافیک بالا، قابلیت شخصی سازی و مراحل بسیار زیاد معروف بود، در دومین نسخه این بازی هم شاهد بهترین عملکرد سری Armored Core بودیم. جلوههای بصری بازی Armored Core 2 در اندازهای خوب بودند که هنوز هم میتوان بدون مشکل خاصی تجربهاش کرد و حتی آن را محصولی مشابه عناوین نسل هفت قلمداد کرد.
سیستم کنترل این بازی هم مثل مورد بالا اصلا تعریفی نبود و نشان میداد که استودیو FromSoftware باید برای حل این مشکل چارهای اساسی پیدا کند. گیمپلی سرگرمکننده و گرافیک بالا توانستند بازی را نزد منتقدین به عنوانی قابل احترام تبدیل کنند. شایعات ضد و نقیضی هم از ریمیک یا ریمستر شدن این بازی وجود دارد که فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم استودیو چه تصمیمی میگیرد.
بازی Dark Souls – امتیاز متاکریتیک: 89
وقتی استودیو FromSoftware بازی Dark Souls، دنباله معنوی Demon’s Souls را منتشر کرد، تحولی در صنعت گیم ایجاد کرد که شاید خودش هم نمی توانست فکرش را بکند. بازی Dark Souls تقریبا همه چیز تمام بود. اتمسفر جذاب، داستان عمیق، گیمپلی خوب و راههای متفاوت برای پیشروی بازی، همه و همه جمع شده بودند تا بازی Dark Souls را به یکی از بهترین عناوین حاضر در بازار تبدیل کنند.
برخی از هواداران از طراحی بد مراحلِ ابتدایی و بهینه نبودن این عنوان گله داشتند، که مورد دوم با ریمستر شدن بازی تقریبا حل شد؛ پس اگر قصد تجربه بازی Dark Souls را دارید پیشنهاد ما این است که سراغ نسخه بازسازی شده بروید و در کنار لذت بردن از خود بازی، از جلوههای بصری بهتر نیز لذت ببرید. تاثیر بازی Dark Souls بر خط مشی استودیو FromSoftware و حتی دیگر استودیوها بهقدری زیاد بود که سابژانر سولزلایک از آن زمان به بعد ترویج پیدا کرد و جای خود بین بازیهای ویدیویی را یافت.
مطالب مرتبط:
معرفی 10 بازی مستقل شبیه به سری Dark Souls
بهترین بازی های سخت و استرس آور که باید تجربه کنید
۱۰ بازی برای طرفداران بازی Dungeons & Dragons
بازی Dark Souls 3 – امتیار متاکریتیک: 89
بازی Dark Souls 3 با دو چیز معروف است: حس نوستالژی و باسفایتهای به یاد ماندنی. منظور از حس نوستالژی جیست؟ برخی از مراحل بازی قبلی و بسیاری از بخشهای بازی Dark Souls در سومین نسخه قابل بازتجربه بودند، موضوعی که باعث شد بسیاری این حرکت را از روی تبلی سازندگان برای طراحی محیطهای جدید بدانند. فارغ از این مورد، بازی Dark Souls 3 واقعا ایراد خاصی نداشت و یکی از بهترینهای مجموعه بود.
تقابل با باسفایتهایی مثل Nameless King یا Slave Knight آنقدر حماسی و جذاب بود که تکرار این موفقیت واقعا سخت است، هم برای خود استودیو FromSoftware و هم برای دیگر استودیوها. بازی Dark Souls 3 یک تکامل واقعی را نشان میداد، تکاملی که با درس گرفتن از اشتباهات قبلی توانسته پکیجی کامل از اندوختههای استودیو FromSoftware را در یک محصول دور هم آورد. اگر هیچکدام از بازیهای سری Dark Souls را تجربه نکردهاید، بدون مشکل خاصی میتوانید نسخه سوم را بازی کنید.
Demon’s Souls – امتیاز متاکریتیک: 89
بازی Demon’s Souls ورود رسمی استودیو FromSoftware به دنیای سولز بود و باعث شد تاریخچه این استودیو به قبل و بعد از این عنوان تقسیم شود. در زمان انتشار بازی برای پلی استیشن 3، موارد فراوانی باعث شدند بازی Demon’s Souls آنطور که باید دیده نشود، اما اخیرا که ریمیک این عنوان هم منتشر شد، بسیاری پی بردند که چه محصول باارزشی را از دست دادهاند.
بازی Demon’s Souls ترکیبی استادانه از اتمسفرسازی سنگین و تاریک در کنار روایت غیر مستقیم بود. پیشینه داستانی و روایت محیطی حرف اول را میزدند و دنیای پویای بازی هم همگام با شما به جلو پیش میرفت و کاری میکرد که احساس حضور در این جهان، بیش از پیش به مخاطب القا شود. اگر به کنسول پلی استیشن 5 دسترسی دارید، به هیچ عنوان از بازی Demon’s Souls غافل نشوید.
Sekiro: Shadows Die Twice – امتیاز متاکریتیک: 90
سال 2019 بود که استودیو FromSoftware بازی Sekiro را منتشر کرد. عنوانی کاملا متقاوت با آثار یک دهه قبل استودیو. ریسکی که میازاکی به جان خرید و نتیجه فوقالعادهاش را هم با دریافت جایزه بهترین بازی سال دید. بازی Sekiro هر ذهنیتی که از عناوین سولزبورن داشتید را پاک میکرد و تمرکز سنگینی روی مبارزات و داستانگویی داشت. روایت قصه سر راستتر از همیشه بود و میانپردههای سینمایی نیز بیش از پیش به چشم میخوردند؛ میازاکی که با شهرهای گوتیک و تم اروپایی بازی میساخت، این بار به ژاپن رفته بود تا نشان دهد به محدودیت باور ندارد و میتواند در هر تم و دنیایی شاهکار خلق کند.
بازی Sekiro یکی از بهترین سیستم مبارزات بین بازیهای ویدیویی را دارد: سریع، نفسگیر و خشن. تقابل با باسفایتها بسیار دشوار است و پیشروی در مراحل نیز قدم به قدم سختتر میشود. پس از انتشار همین بازی بود که موج عظیمی از انتقادات (که خیلی هم منطقی نبودند) به سوی استودیو FromSoftware روانه شدند و از این استودیو خواستند که برای بازیهای خود درجه دشواریِ قابل تغییر قرار دهد. این اتفاق نیفتاد و انگار با بازی Elden Ring نیز نخواهد افتاد.
Dark Souls 2 – امتیاز متاکریتیک: 91
شاید از حضور بازی Dark Souls 2 در مقام دومین بازی برتر استودیو FromSoftware تعجب کرده باشید، حق هم دارید. بسیاری از هواداران مجموعه معقتد هستند این عنوان با طراحی مراحل نه چندان جذاب و پایبند نبودن به ریشههای سری، مثل خاری میان گلهاست، ولی منتقدان چنین نظری ندارند و اتفاقا بیشترشان زبان به تمجید از بازی Dark Souls 2 گشودهاند.
این محصول که با کارگردانی هیدتاکا میازاکی ساخته نشد، نسبت به دیگر نسخههای مجموعه باسفایتهای به مراتب آسانتری داشت. مکانیزمها سادهتر شده بودند و بازیکنان بیشتری می توانستند بازی را تجربه کنند. طراحی هنری مثل همیشه فوقالعاده بود و گیمپلی هم که جذابیتهای زیادی داشت؛ تمام این موارد باعثِ موفقیت بازی از دیدگاه منتقدان شدند و این اثر را به دومین محصول موفق استودیو FromSoftware در متاکریتیک تبدیل کردند.
بازی Bloodborne – امتیاز متاکریتیک: 92
بازی Bloodborne که در سال 2015 به شکل انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد، نه تنها بهترین محصول استودیو FromSoftware، بلکه از نظر بسیاری بهترین بازی PS4 هم هست! طراحی مراحل عالی سری Dark Souls و اتمسفر سنگین بازی Demon’s Souls را با هم ترکیب کنید، مقداری ترس لاوکرافتی هم به بازی اضافه کنید، حال به معجونی با اسم بازی Bloodborne دست خواهید یافت که به قول میازاکی، بهترین و محبوبترین بازیاش هم هست.
بازی Bloodborne با اعمال تغییراتی اندک در سیستم بازی Dark Souls در خصوص نوار سلامتی و قرض گرفتن چند مورد دیگر از بازی Demon’s Souls بهترین محصولی بود که تا کنون توسط استودیو FromSoftware ساخته شده. داستان و پیشینه داستانی بازی هم که جای حرف ندارند و امضای همیشگی استودیو را پای خود دارند. با وجود همهچیز تمام بودن این بازی و به گوش رسیدن شایعات مختلف در مورد توسعه نسخه ریمسترش، این سؤال پیش میآید که ریمستر بازی Bloodborne چگونه از نسخه اصلی بهتر خواهد بود؟
نظر شما در خصوص این لیست چیست؟ فکر میکنید کدام عنوان لایق حضور در رتبه بالاتر است و کدام بازی باید به ردهی پایینتر لیست برود؟