بازیهای اپن ورلد محبوبیت زیادی بین گیمرها دارند. به همین دلیل، تعداد این بازیها هر روز بیشتر میشود و در همه سبکها حضور دارند؛ از شوتر اولشخص گرفته تا اکشن ماجراجویی و نقشآفرینی. بازیهای زیادی در سبک جهان باز هستند که بهخاطر دنیای شگفتانگیز و محتوای زیادشان مورد تحسین گیمرها قرار گرفتهاند.
بااینحال، همه عناوین مثل بازی Elden Ring یا بازی GTA V نیستند. دنیای بعضی از بازیهای اپن ورلد خالی است و محتوای کمی در اختیار بازیکنان میگذارد. حتی اگر بقیه قسمتهای بازی خوب باشند، این کمبود محتوا باز هم به چشم میآید. در این لیست بازیهایی را معرفی میکنیم که در ارائه یک دنیای سرگرمکننده موفق نبودهاند.
از نظر بیشتر گیمرها، بازی Redfall یکی از ناامیدکنندهترین بازیهای سال ۲۰۲۳ است. این بازی قرار بود یک شوتر کوآپ (Co-Op) در دنیای خونآشامها باشد، اما در نهایت به یک تجربه خستهکننده تبدیل شد. بازی Redfall بهخاطر گیمپلی تکراری، طراحی بد مراحل و مشکلات فنی مختلف مورد انتقاد گیمرها قرار گرفت. نمرات ضعیف این بازی مدرکی برای ایرادات زیاد آن هستند.
یکی از مهمترین مشکلات بازی Redfall، دنیای خستهکننده آن است. اگرچه داستان این بازی پر از پدیدههای فراطبیعی است، اما در ارائه یک محیط هیجانانگیز موفق عمل نمیکند. فعالیتهایی که بازی Redfall به شما عرضه میکند بسیار محدود هستند و بهسرعت تکراری میشوند. علاوه بر این، مکانیکهای پیمایش (Traversal) بازی بسیار کند هستند و فقط شما را خسته میکنند.
سری Assassin’s Creed یکی از بزرگترین فرنچایزهای دنیای گیم است و تأثیر زیادی روی بازیهای جهان باز داشته. بااینحال، نسخه اول بازی Assassin’s Creed فاصله زیادی با استانداردهای فعلی این فرنچایز دارد. داستان این بازی مربوط به دوره جنگهای صلیبی است و در شهرهای عکا (Acre)، دمشق و اورشلیم جریان دارد. اگرچه همه این شهرها از لحاظ تاریخی دقیق هستند، اما محتوای کمی به بازیکنان ارائه میدهند.
مراحل Assassin's Creed بسیار ساده هستند و یک روند تکراری را دنبال میکنند. شخصیت اصلی بازی یعنی الطیر (Altaïr) برای ترور تمپلارها (Templar) به شهرهای مختلف میرود. او با کارهایی مثل جیببری، بازجویی و گوش ایستادن درمورد هدفهایش اطلاعات جمعآوری میکند و در آخر آنها را میکشد.
بازی Assassin's Creed غیر از این مراحل تکراری کار دیگری برای انجامدادن ندارد. خوشبختانه، دنیای بازی Assassin's Creed II فعالیتهای بیشتری دارد و این مشکل بزرگ را حل میکند.
مطالب مرتبط:
مراحلی که از غول آخرهای بازی جذابترند
معرفی بازیهای جذابی که امتیاز کمتر از ۷۰ گرفتهاند
بازی Grand Theft Auto III
کسی نمیتواند تأثیر بازی Grand Theft Auto III روی دنیای گیم را انکار کند. این بازی یک انقلاب بزرگ در صنعت گیم بود و با خلاقیت بالای خود الهامبخش بازیهای زیادی شد. با این که Grand Theft Auto III یکی از مهمترین بازیهای تاریخ است، اما نسخههای بعدی GTA بهسادگی از آن جلو زدند. این بازی یکی از اولین عناوین سبک جهان باز است و به همین دلیل مانند یک نسخه آزمایشی به نظر میرسد.
اگرچه بسیاری از ویژگیهای Grand Theft Auto III هنوز هم فوقالعاده هستند، اما دنیای این بازی نتوانسته جذابیت خود را حفظ کند. دنیای بازی Grand Theft Auto III در مقایسه با نسخههای بعدی خالی و بیمحتوا به نظر میرسد. تنها کافی است به بازی Grand Theft Auto: San Andreas و فعالیتهای زیاد آن نگاه کنید تا متوجه این موضوع شوید.
بازی Mirror's Edge: Catalyst مراحل خطی (Linear) نسخه اول را با یک دنیای غیرخطی و جهان باز عوض میکند. این ایده در نگاه اول جذاب به نظر میرسد، زیرا داشتن یک محیط جهان باز باعث پیشرفت بسیاری از بازیها شده است. علاوه بر این، از آن جایی که سری Mirror's Edge روی پارکور تمرکز دارد، داشتن یک دنیای آزاد میتواند آن را جذابتر کند.
بااینحال، بیشتر طرفداران سری Mirror's Edge از تغییرات نسخه Catalyst ناراضی هستند. نسخه اول Mirror's Edge با وجود خطیبودن، بسیار خوشساخت است و بازیکنان را به کاوشکردن محیط تشویق میکند. بازی Mirror's Edge: Catalyst با محیط جهان باز خود همه این ویژگیها از بین میبرد و بازیکنان را ناامید میکند. علاوه بر این، مراحل فرعی این بازی پیچیدهتر از نسخه قبل هستند و شما را گیج میکنند. اگر این مراحل فرعی را کنار بگذاریم، چیزی جز چند پشتبام خالی باقی نمیماند.
بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain اولین و آخرین بازی جهان باز در سری Metal Gear Solid بود. داستان این بازی در بخشهایی از افغانستان و آفریقا جریان دارد. هر کدام از این بخشها چندین پایگاه نظامی دارند که شما در طول مراحل مختلف بازی به آنها نفوذ میکنید.
گیمپلی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ترکیبی از سبک خطی و جهان باز است. این یعنی شما میتوانید بهصورت مستقیم به محل مأموریت بروید و با آزادی کامل به پایگاه دشمنان حمله کنید. بااینحال، جابهجاشدن بین مناطق مختلف بازی بسیار خستهکننده است. بهعلاوه، این مناطق فعالیتهای کمی دارند و شما را سراغ مأموریتهای تکراری میفرستند.
بازی Middle-Earth: Shadow of War یکی از جنجالیترین بازیهای این لیست است. این بازی داستان Middle-Earth: Shadow of Mordor را ادامه میدهد و بازیکنان را به دنیای افسانهای تالکین (Tolkien) میبرد. بازی Shadow of War هنوز هم بهخاطر مبارزات هیجانانگیز و استفاده از سیستم نمسیس (Nemesis) مورد تحسین بازیکنان قرار میگیرد.
بااینحال، بیشتر هواداران فکر میکنند که این بازی بیش از حد جاهطلبانه است و در خیلی از زمینهها ضعیف عمل میکند. اگرچه دنیای Shadow of War بزرگتر از Shadow of Mordor است، اما محتوای بیشتری ندارد. علاوه بر این، شما دیگر نمیتوانید دشمنان یک منطقه را به طور کامل نابود کنید. این موضوع مبارزات بازی را تکراری میکند و هیجان آنها را از بین میبرد.
بازی Mafia II جذابیتهای زیادی دارد. داستان این بازی آنقدر فوقالعاده که است که شما را عاشق دنیای Mafia میکند. با این که بازی Mafia II در یک محیط جهان باز جریان دارد، اما بسیار کوتاه است. دلیل کوتاهبودن این بازی داستان محدود آن است. خیلی از بازیهای جهان باز داستان کوتاهی دارند و با استفاده از مراحل فرعی طول خود را افزایش میدهند.
بااینحال، داستان جدی و واقعگرایانه Mafia II با فعالیتهای فرعی همخوانی ندارد. به همین دلیل، دنیای این بازی هیچ محتوای خاصی ندارد و فقط بین مأموریتها فاصله میاندازد. شما فقط از یک نقطه به نقطه دیگر میروید و امکان لذتبردن از این دنیای زیبا را ندارید.
بازی Halo Infinite یک نمونه دیگر از بازیهایی است که طراحی خود را از خطی به جهان باز تغییر دادهاند. بازیهای قبلی سری Halo حالت خطی داشتند و شما مستقیم از منوی بازی به مرحله موردنظرتان میرفتید. بازی Halo Infinite این روند را تغییر میدهد و یک دنیای جهان باز را در مقابلتان میگذارد. شما میتوانید حلقه زتا (Zata Halo) را به طور کامل بررسی کنید و برای رسیدن به اهدافتان از یک منطقه به منطقه دیگر بروید.
بااینوجود، مراحل Halo Infinite بهاندازه نسخههای قبلی خوشساخت نیستند. از نظر بسیاری از بازیکنان، جابهجاشدن بین مراحل خطی بازی خستهکننده است. علاوه بر این، مراحل بازی در زمان انتشار بسیار محدود بودند و شما نمیتوانستید آنها را دوباره تجربه کنید. اگرچه این مشکل با یک بهروزرسانی حل شد، اما کمبود محتوای Halo Infinite هنوز هم احساس میشود.
بازی L.A. Noire یک شبیهسازی واقعگرایانه و کامل از شهر لسآنجلس در دهه ۱۹۴۰ است. محیط این بازی جزئیات دقیقی دارد و حس و حال آن دوره را بهخوبی منتقل میکند. با این که داستان L.A. Noire محدود و خطی است، اما در یک دنیای جهان باز روایت میشود. تناقض بین خطیبودن داستان و جهان باز بودن گیمپلی باعث گیج شدن بسیاری از هواداران شده است.
بهطورکلی، تنها کاری که میتوانید در دنیای L.A. Noire انجام دهید رانندگی است. مراحل فرعی این بازی جذابیت خاصی ندارند و بهسرعت تکراری میشوند. به همین دلیل، بیشتر بازیکنان دنیای جهان باز L.A. Noire را نادیده میگیرند و به همکار خود اجازه میدهند آنها را به مقصد برساند.
بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall یک شاهکار فراموشنشدنی در دنیای گیم است و تأثیر زیادی روی سبک نقشآفرینی داشته. بااینحال، دنیای Daggerfall در مقایسه با بازیهای نقشآفرینی دیگر خالی و بیمحتوا به نظر میرسد. بخشی از این مشکل بهخاطر وسعت زیاد بازی است. این بازی یکی از بزرگترین نقشههای سری The Elder Scrolls را دارد و شما را به یک سرزمین بیکران میبرد.
علاوهبراین، بخشهای زیادی از بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall توسط یک سیستم مولد (Generation Procedural) ساخته شدهاند. این یعنی بیشتر قسمتهای آن بهصورت تصادفی تولید شدهاند و هیچ محتوای مشخصی ندارند. به همین دلیل، شما در این مناطق با هیچ NPC یا مأموریتی روبهرو نمیشوید. البته این موضوع تأثیری زیاد روی جذابیت بازی ندارد و شما درهرصورت از آن لذت خواهید برد.