بازی Marvel’s Blade استودیو Arkane به تازگی در جریان رویداد The Game Awards معرفی شد که همانطور از نامش پیداست، بر اساس قهرمان شکارچی خون آشام جهان مارول است. با توجه به اینکه خاطره دردناک بازی Redfall (به عنوان یک بازی متمرکز بر شکار خون آشام)، هنوز در ذهن بسیاری از بازیکنان باقی مانده است، اما بازی Marvel’s Blade آینده میتواند درسهای زیادی از این بازی بگیرد.
بازی Redfall در ماه می سال ۲۰۲۳ منتشر شد و از همان ابتدای کار، بار سنگین شهرت استودیو Arkane و مسئولیت پرچمداری عناوین استودیوهای فرست پارتی AAA کنسول ایکس باکس را به دوش کشید، اما پس از بررسی توسط بازیکنان و منتقدان، در هر دو زمینه ناموفق بود و عملکردی ناامید کننده برجای گذاشت. در بررسی بازیکنان و منتقدان، صریحا به گیم پلی یک نواخت این بازی و تعداد زیادی از مشکلات اشاره شده بود. گرافیک غیر معمول این بازی و عدم وجود نوآوریهای همیشگی استودیو Arkane، موجب شد که بازی Redfall بیشتر به عنوان یک بازی ناامید کننده در دل بازیکنان جایگیرد و در میان ویژگیهای مختلف ارائه شده در این بازی، یک جنبه وجود دارد که بازی Marvel’s Blade باید از آن اجتناب کند.
نحوه عملکرد Staking در بازی Redfall:
با اینکه بازی Marvel’s Blade، به جای استودیو Arkane Austin، توسط استودیو Arkane Lyons، ساخته میشود، اما شهرت منفی بازی Redfall، در هر صورت به همراه عنوان بعدی شکار خون آشام این استودیو، خواهد بود. اگر بعد ضربه منفی بازی Redfall، امیدی برای نجات استودیو Arkane توسط بازی Marvel’s Blade وجود داشته باشد، این بازی باید درسهایی را از عنوان پیشین خود بگیرد. یکی از این درسها مکانیزم کشتن خون آشامها است و بازی Marvel’s Blade باید از سیستم Staking بازی Redfall، صرف نظر کند. علیرغم اینکه این سیستم به بازیکنان این اجازه را میدهد که با استایل به کشتن خون آشامها بپردازند، اما به شدت مکانیک بازی و به طبع، سیستم مبارزه بازی را آسانتر از آنچه که باید باشد، میکند و بازیکنان را در این فکر فرو میبرد که چگونه تا حالا این موجودات توانستهاند زنده بمانند.
سیستم Staking در بازی Redfall، سیستمی ساده است. پس از کاهش میزان سلامت خون آشامها به اندازه کافی، آنها از حرکت کردن خودداری میکنند و در جای خود مانند کسی که تشنج کرده، به لرزیدن میافتند. پس از آن، قلب آتشین این موجودات آشکار میشود و به بازیکنان این فرصت داده میشود که یک سلاح Stake شده را به قلب این موجود، وارد کنند. در آخر هم روح خون آشام ماند غبار در باد پخش میشود. شکی نیست که چنین روشی برای کشتن خون آشامها، روشی شیک و زیباست که با یک حرکت پایانی وحشیانه، رضایت زیادی را در بازیکنان به وجود میآورد. اما مشکل اینجاست که چنین حسی در اولین تجربه از این سیستم، به بازیکن القا میشود و انجام دوباره آن پس از مدتی تکراری شده و دیگر آن بازدهی اولیه را ندارد. بازیکنان باید از یک تکنیک دوباره و دوباره برای کشتن خون آشامها در بازی Redfall استفاده کنند. از آنجایی که جزیره معرفی شده در بازی Redfall، از این دسته از هیولاها پر شده است، چنین روشی خیلی سریع میتواند برای بازیکنان تکراری و قدیمی شود.
نمایش دراماتیک سیستم Staking در بازی Redfall، انتظار یک شکار خاص و باشکوه را در بازیکنان ایجاد میکند. با این حال، با گذشت زمان، چنین سبکی تبدیل به نمادی از زرادخانه غیر هیجان انگیز بازی Redfall میشود. فقدان تنوع در سلاحها و نقاط ضعف دشمن، این Finisherهای پر زرق و برق را تبدیل به چیزی پیش پا افتاده و معمولی میکند و از هیجانی که بازیکنان برای بار اول تجربه کرده بودند، میکاهد. البته، بازی Marvel’s Blade احتمالاً تنها یک خون آشام معمولی را به عنوان تهدید در بازی جای نمیدهد، زیرا شخصیت Blade به طور گسترده با دسته زیادی از آنها مبارزه میکند، اما حداقل گونههای مقاومتری هم در بازی وجود دارند که به استراتژیهای منحصربهفردی برای کشتن آنها نیاز است.
بازی Marvel's Blade باید به عنوان یک انحصاری ایکس باکس معرفی میشد
سیستم Staking همچنین مانع توانایی خون آشامها برای ایجاد یک چالش مهم برای بازیکنان میشود. بررسیهای منفی شکل گرفته از بازی تا حدی ناشی از این است که خیلی راحت میتوان از این سیستم به راحتی سوء استفاده کرد. این مشکل تنها به دلیل ایرادات موجود در بازی نیست، بلکه به دلیل مکانیکی است که سیستم Staking ارائه میدهد. خون آشامها قبل از اینکه میزان سلامتشان به صفر برسد، کاملاً آسیبپذیر میشوند، زیرا این تنها فرصتی است که میتوان از این مکانیک استفاده کرد.
به نظر می رسد که دشمنان اصلی بازی اساساً پس از چند شلیک در انتظار مردن هستند و این تصور را ایجاد میکند که آنها بدبختتر از یک گونه معمولی هستند. به خاطر آبروی از دست رفته استودیو Arkane که ناشی از بازی Redfall است، فشار قابل توجهی روی بازی Marvel’s Blade وجود دارد. با توجه به اینکه تا انتشار بازی Marvel's Blade هنوز زمان زیادی باقی است، میتوان گفت که استودیو Arkane زمان زیادی برای جمعبندی و تفکر روی این قضیه خواهد داشت.