چرا قابلیت Quick Resume هنوز به ویندوز 11 اضافه نشده است؟

چرا قابلیت Quick Resume هنوز به ویندوز 11 اضافه نشده است؟

آرین صفری آرین صفری
1 سال و 9 ماه و 12 روز پیش

هنگامی که مایکروسافت ویندوز 11 را معرفی کرد، این نسخه را به عنوان بهترین سیستم عامل برای اجرای بازی‌های ویدیویی توصیف کرد و برخی از ویژگی‌های این سیستم عامل نیز این از این ادعا پشتیبانی می‌کنند. از زمان عرضه ویندوز 11، مایکروسافت در حال کار روی اضافه کردن ویژگی‌هایی مانند HDR خودکار و DirectStorage به ویندوز است که ابتدا در کنسول‌های ایکس باکس دیده شد. اما هنوز اشاره‌ای به یکی از ویژگی‌های مهم ایکس باکس، یعنی قابلیت Quick Resume نشده است.

 

قابلیت Quick Resume یک ویژگی در ایکس باکس است که به شما امکان می‌دهد سه بازی (یا در برخی موارد بیشتر) را به طور همزمان به حالت تعلیق درآورید و در عرض چند ثانیه بین آن‌ها جابه‌جا شوید. شاید این ویژگی روی کاغذ ساده به‌نظر برسد، اما این قابلیت پیچیدگی‌های بیشتری دارد. باتوجه به اینکه مایکروسافت اخیرا سعی داشته برخی از ویژگی‌های ایکس باکس را به ویندوز نیز انتقال دهد، طبیعی است که کاربران ویندوز انتظار حضور این قابلیت را نیز داشته باشند. با اینکه انجام این انتقال امکان‌پذیر است، اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت هنوز راه طولانی‌ای برای انجام این کار دارد.

 

مقایسه عملکرد فنی ایکس باکس سری اس و استیم دک

بهترین تلویزیون‌ها برای بازی با ایکس باکس سری ایکس 

بهترین لوازم جانبی ایکس باکس سری ایکس و اس 

چرا قابلیت Quick Resume هنوز به ویندوز 11 اضافه نشده است؟

 

در واقع راهی برای استفاده از Quick Resume در رایانه شخصی وجود دارد. پس از اتمام بازی، Resource Monitor را در ویندوز باز کنید، روند بازی را به حالت تعلیق درآورید و هر زمان که کارتان تمام شد، آن را از سر بگیرید. این کار تاثیر کمتری بر عملکرد دارد و با اکثر بازی‌ها سازگار است. اما جیسون رونالد (Jason Ronald)، کسی که رهبری توسعه سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس و اس را عهده داشت، گفت که راه‌اندازی Quick Resume به این سادگی نیست.

 

رونالد با اشاره به اینکه تیم او، پس از عرضه کنسول‌، همچنان روی این قابلیت کار می‌کرد، در مصاحبه‌ای با سایت Digitaltrends افزود:«برای درک بهتر این مسئله، باید بگویم که احتمالاً دو تا دو سال و نیم زمان برای توسعه ما طول کشید تا بتوانیم Quick Resume را به این مرحله برسانیم.». دلیل آن این است که قابلیت Quick Resume فقط یک فرآیند را به حالت تعلیق در نمی‌آورد تا بعداً به آن دسترسی پیدا کنید، بلکه فرآیند پیچیده‌تری دارد.

 

رونالد توضیح داد که ایکس باکس سری ایکس و اس سه سیستم عامل را به طور همزمان اجرا می‌کند. اولین سیستم عامل برای رابط کاربری و منو، دومین سیستم عامل برای خود بازی و سومین سیستم عامل برای دسترسی مستقیم به سخت‌افزار است. این تعامل بین سیستم عامل دوم و سوم است که Quick Resume را فعال می‌کند. به‌گفته رونالد، شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان ماشینهای مجازی در نظر بگیرید. سیستم عامل دوم که بازی در آن در حال اجرا است، در حالت Hibernation قرار می‌گیرد تا وضعیت کامل دستگاه را ثبت کند. این اطلاعات سپس توسط سیستم عامل سوم روی SSD نوشته می‌شود.

 

چرا قابلیت Quick Resume هنوز به ویندوز 11 اضافه نشده است؟

این سیستم از «تعلیق یک فرآیند» بسیار دور است و به همین دلیل است که می‌توانید پس از خاموش کردن ایکس باکس سری ایکس، بروزرسانی یا حتی کنار گذاشتن آن برای چند هفته، خیلی راحت بازی‌های خود را از طریق این سیستم اجرا کنید. برای اینکه اکنون چیزی مانند Quick Resume را روی رایانه شخصی داشته باشید، باید بازی‌های خود را از طریق یک ماشین مجازی اجرا کنید، وضعیت آن را در هارد دیسک ذخیره کنید و امیدوار باشید که پس از بازگشت هیچ مشکلی پیش نیاید. البته انجام چنین کار‌هایی در کامپیوتر بی‌سابقه نیست. شما می‌توانید وضعیت یک ماشین مجازی را در هارد دیسک خود ذخیره کنید، درست مانند Quick Resume، و اکثر قریب به اتفاق شبیه سازهای رایانه شخصی از حالت‌های ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کنند که دقیقاً همان کار را انجام می‌دهند. البته این متغیرها هستند که تفاوت را ایجاد می‌کنند. برای مثال، کار با وضعیتهای ذخیره‌سازی شبیه‌ساز پلی استیشن 2، با توجه به تعداد محدود متغیرهای موجود، بسیار ساده است. اما از آنجا که قرار است این کار روی خود ویندوز انجام شود، این پروسه کمی پیچیده‌تر می‌شود.

 

بزرگترین مانع برای انتقال Quick Resume به رایانه شخصی، گستره وسیعی از سخت افزارهای موجود است. رونالد همچنین به تنوع نرم‌افزار روی رایانه شخصی نیز اشاره کرد که باعث ایجاد موانع بزرگی می‌شود. او افزود:« بسیاری از بازیکنان سیستم‌های خود را شخصی سازی می‌کنند و درایورهای سفارشی منحصر به فرد برای کارت‌های گرافیک مختلف را نصب می‌کنند. بنابراین سیستم موجود در رایانه‌ها قطعا پیچیده‌تر است.  

 

یکی دیگر از مواردی که ممکن است مانعی برای انتقال این ویژگی‌ به ویندوز باشد، دیگر فروشگاه‌های فروش بازی است. سرویس ایکس باکس گیم پس روی کامپیوتر به‌خوبی کار می‌کند، اما فروشگاه‌های دیگری مانند Steam و Epic Games نیز هستند که برخی از بازی‌ها تنها در این فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. رونالد به صراحت نگفت که آیا این ویژگی روی بازی‌های این فروشگاه‌ها کار می‌کند یا خیر، اما با توجه به روابط مایکروسافت با کمپانی‌های Valve و Epic، هر چیزی امکان‌پذیر است. البته او گفت که حتی همین موضوع هم پیچیدگی خاص خود را دارد.

 

دیگر عاملی که ممکن است به انتقال این ویژگی به ویندوز سرعت بخشد، بسته بندی بازی‌ها است. اینکه چگونه تمام اطلاعات نهایی یک بازی در یک فروشگاه دیجیتال با هم برای تحویل به مشتری گروه بندی می‌شوند. اگرچه نحوه تحویل بازی به بازیکنان در اکثر این فروشگاه‌ها شباهت‌هایی نیز باهم دارند. برای مثال، Steam و Xbox به طور خودکار نرم‌افزار‌های وابسته و مورد نیاز بازی را عنوان بخشی از فرآیند نصب، نصب می‌کنند که البته ممکن است تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها وجود داشته باشد.

 

کدام قسمت از بازی ابتدا نصب می‌شود؟ به روز رسانی چگونه ارائه می‌شود؟ چه مجموعه‌ای از فایلها از طریق DRM رمزگذاری می‌شوند و در کجا قرار دارند؟ پاسخ به هیچ یک از اینها برای یک اکوسیستم بسته مانند کنسول ایکس باکس سخت نیست، اما برای فضای بازی مانند ویندوز، تمام این جزئیات تاثیر خاص خود را دارند. وجود چنین پیچیدگی‌هایی، اگر خوب به آن‌ها رسیدگی نشود، ممکن است حتی وجود این قابلیت در ویندوز را کاملا به خطر بیاندازد. رونالد در اینباره گفت:«ما نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که این سیستم روی یک بازی به خوبی کار کند و روی عناوین دیگر ناکارآمد باشد. یا اینکه برای یک فروشگاه کار کند و برای دیگری کار نکند. آنچه ما می‌خواهیم ارائه کنیم، ثابت‌ترین تجربه ممکن است.»

 

بخش اعظمی از بحث Quick Resume برای رایانه شخصی از سوی مایکروسافت زمانی ارائه شد که DirectStorage را به ویندوز انقال داد. یک API (واسط برنامه‌نویسی کاربردی) ذخیره‌سازی که وظیفه بارگذاری‌های سریع ایکس باکس برعهده آن است. DirectStorage و Quick Resume ارتباط نزدیکی با هم دارند. در حدی که برخی ممکن است این دو را باهم یکی بدانند. اما رونالد این را سریع تکذیب کرد و گفت:« Quick Resume قطعاً پیچیده‌تر از DirectStorage است».

 

DirectStorage را می‌توان به عنوان پایه‌ای در نظر گرفت که می‌تواند راه را برای Quick Resume در رایانه شخصی هموار کند، اما خودش ذاتاً این ویژگی را ایجاد نمی‌کند. برای فعال‌سازی Quick Resume، شما اساساً به یک طرح همانند Velocity Architecture ایکس باکس نیاز خواهید داشت که ترکیبی از یک SSD سریع، DirectStorage، PCIe، بلوک‌های فشرده‌سازی سخت‌افزار و جریان بازخورد نمونه‌گیر است. این تنها خط شروعی برای توسعه یک ویژگی مانند DirectStorage است.

 

رونالد همچنین افزود که انتقال Quick Resume به کامپیوتر امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه DirectStorage نیز روی کامپیوتر وجود داشته باشد و کوسیستم آن کاملا پایدار باشد. هرچند هم است که به خاطر داشته باشید که بیش از دو سال طول کشید تا تیم ایکس باکس آن را روی یک کنسول با اکوسیستمی بسته ثابت نگه دارد. حتی پس از مراحل توسعه طولانی این ویژگی، به‌گفته رونالد تعداد کمی از بازی‌ها ممکن است در استفاده از این قابلیت مشکل داشته باشند. برای مثال، ممکن است بازی‌ها با مشکل صدا یا از دست دادن صدا از سر گرفته شوند یا در بازی‌های آنلاین شما را به صفحه اصلی بازی بازگرداند.

 

چنین مشکلاتی در یک فضای بسته مانند ایکس باکس وجود دارد و محیط کامپیوتر قطعا این مشکلات را چندین برابر می‌کند. اگر مایکروسافت بتواند قابلیتی مانند Quick Resume را در رایانه شخصی ارائه کند، می‌تواند پیامدهایی فراتر از اجرای دوباره چند بازی داشته باشد.

 

در حال حاضر، وجود Quick Resume در ویندوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. این امکان وجود دارد که در آینده این ویژگی را روی رایانه شخصی ببینیم، اما راه طولانی در پیش است. رایان در انتهای مصاحبه گفت:« نمی‌خواهم بگویم هرگز، اما در حال حاضر، تمرکز ما انتقال قابلیت‌هایی مانند DirectStorage به کامپیوتر است. اگر این کار با موفقیت انجام شود، می‌تواند در آینده امکانات بیشتری را نیز فراهم کند.»

 

برچسب ها: ایکس باکس سری ایکس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.