استودیو بلوپوینت گیمز حالا بخشی از خانواده بزرگ سونی شده است و طبق شایعات منتشر شده در حال کار روی دو پروژه مجزاست. یکی از این پروژهها، عنوانی جدید خواهد بود که میتواند برای اولین بار به طرفداران نشان دهد این استودیو برای ساخت یک عنوان کاملا جدید چگونه عمل خواهد کرد. اما پروژه دوم، طبق شایعات ریمیک، یا ریمستر یک بازی محبوب پلی اسیتشن است. با توجه به آخرین بازسازیهایی که توسط این استودیو محبوب انجام شده است، طرفداران گمان میکنند بازی در حال بازسازی، بازی Bloodborne برای پلی استیشن 5 باشد.
خوشبختانه بازی Bloodborne آنقدر طرفدار دارد که شایعات مربوط به ساخته شدن دوبارهاش با استقبال بسیار جذابی رو به رو شود. اما اگر شما هم یکی از طرفداران بازی Bloodborne بوده باشید، حس میکنید این بازی چندان به بهبودهای خاصی نیاز نخواهد داشت. بدون شک بازی Bloodborne از زیبایی بصری بسیار مناسبی برخوردار است و هنوز آنقدر کهنه نشده است که بتوانیم مکانیکهایش را قدیمی بنامیم. در حقیقت این عنوان یک بازی بروز و مناسب است. با این حال بهبودهایی میتواند صورت بگیرد. برای مثال تا به حال کسی نتوانسته بازی Bloodborne را روی بیش از 30 فریم تجربه کند! بنابراین امکان ساخته شدن یک نسخه بهبود یافته از این بازی وجود دارد و حالا قصد داریم بررسی کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد، بهتر است کدام بخشهای بازی را بهبود دهند. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
در ابتدا بهتر است اشاره کنیم که بازی Bloodborne در سال 2015 عرضه شد. بله درست هفت سال از انتشار این عنوان میگذرد. در آن سالها پس از رونمایی از بازی Bloodborne به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4، بسیاری از طرفداران استودیو فرامسافتور دچار نگرانیهای شدید شدند. اکثرا در ذهنشان بود که این بازی با استانداردهای استودیو سازگار نیست. اما در نتیجه بازی منتشر شد و به سرعت تبدیل به یکی از بهترین عناوین استودیو شد. داستانی خاص و منحصر به فرد، هیولاهایی بسیار ترسناک و البته مبارزاتی سخت و دشوار!
بازی Bloodborne با الگوگیری از آثار لاوکرفت (Lovecroft) و ترکیب آن با سبک خاص استودیو، توانست به عنوانی متفاوت تبدیل شود که گیمپلی بازیهای سابق استودیو را با اضافه کردن مکانیکهایی جدید به درجهای تازه رسانده بود. در بازی Bloodborne شما در نقش یک سلاخ هستید و میتوانید به کمک برخی مکانیکها در بازی به راحتی این حس را تجربه کنید.
جالب است بدانید قابلیت حرکت سریع به جهتهای مختلف که در بازی Bloodborne شاهدش هستیم، برای اولین بار قرار بود در بازی Dark Souls 2 وجود داشته باشد و به یک کلاس خاص اختصاص داشته باشد، اما در نهایت سر از بازی Bloodborne در آورد و خدمتی بزرگ به هماهنگی گیمپلی و داستان کرد.
ساخت بازی Bloodborne از سوی فرامسافتور مانند یک قمار بزرگ بود، آنها بخشهای عظیمی از بازی را قبل از انتشار مخفی نگهداشتند. برای مثال در نمایشهای ابتدایی بازی، همه فکر میکردند که در دنیایی به سبک اینگلیس ویکتوریایی به بازیکردن خواهند پرداخت، جایی که گرگینهها و خونآشامها حضور خواهند داشت. اما دنیای بازی Bloodborne فراتر از سبک ویکتوریایی بود و به همین دلیل توانست عاشقان این سبک را راضی نگه دارد.
بازی Bloodborne به خودیخود عنوانی سخت و دشوار بود، اما پس از انتشار، یک محتوای گسترش دهنده دیوانهوار دریافت کرد که سختیاش را چند مرحله بیشتر میکرد. محتوای گسترش دهنده the Old Hunters که در حال حاضر به عنوانی یک از بهترین DLC های طول تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشود، بازیکنان را به محیطهایی عجیبتر و ترسناکتر میبرد.
جدای از اینکه محتوای گسترش دهده The Old Hunters بخشهای مهمی از داستان بازی را به بازیکنان توضیح میداد، یکی از اهداف اصلی این DLC برطرف کردن یک کمبود در بازی بود. پس از انتشار بازی Bloodborne، مشخص شد که تعداد و تنوع سلاحها و لباسها در بازی نسبت به سایر عناوین استودیو کم است. بنابراین آنها با DLC این مشکل را نیز برطرف کردند.
به طور کلی بازی Bloodborne یک موفقیت کامل بود و توانست فروش بسیار خوبی نیز داشته باشد. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از طرفداران به فکر بیافتند که چرا هنوز نسخه دوم از این بازی ساخته نشده است. خوشبختانه حالا با نسل جدید کنسولها و آمدن پلی استیشن 5، حالا بهترین زمان ممکن برای انتشار یک بازی مرتبط با عنوان Bloodborne است. یک نسخه ریمستر و پس از آن یک دنباله مناسب برای بازی.
روشهای بهبود بیشتر بازی Bloodborne
تا این بخش از مطلب سعی کردیم بازی Bloodborne و موفقیتهایش را به شما توضیح دهیم و بگوییم که این عنوان، چه بازی موفق و شکوهمندی است. اما با توجه به شایعات، اگر استودیو بلوپوینت گیمز در حال ساخت نسخه ریمستر بازی Bloodborne باشد، میتوان امیدوار بود که آنها کمی بیشتر از تغییر فریم ساده روی این نسخه کار کنند. هرچه باشد آنها بلوپوینت گیمز هستند!
یکی از مهمترین بخشهای بازی Bloodborne که میتواند با بهبودهایی مناسب روبهرو شود، Chalice Dungeon ها خواهند بود. بسیاری از بازیکنانی که این عنوان را تجربه کردند، هیچوقت به Chalice Dungeonها نرفتند و یا با یکبار رفتن به این منطقه آن را ترک کردند، چرا که گذراندن این بخش از بازی اجباری نبود.
نکته اینجاست که Chalice Dungeonها محیطهایی مربوط به پیش داستان بازی هستند و به خودیخود، داستانی منحصر به فرد را تعریف میکنند. متاسفانه استودیو فرامسافتور در طراحی این بخش از بازی، کمی تنبلی کرده است و از محیطهای یکسان و دشمنان تکراری استفاده کرده. البته به غیر از غولهای منحصر به فردش!
همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از طرفداران بر این اعتقاداند که استودیو وقت کافی را صرف ساخت این بخش نکرده است. بنابراین یکی از جنبههای بازی Bloodborne که میتواند در نسخه ریمستر بهتر شود، طراحی ظاهری این بخش از بازی خواهد بود.
بخشهای دیگری از محیط بازی وجود دارند که بازیکنان حرفهای این عنوان، نسبت به آنها انتقاد دارند. برای مثال بخش The Forbidden Woods که بزرگترین محیط بازی Bloodborne به حساب میآید، یکی از سادهترین طراحیهای محیط را داراست. این بخش پر شده است از درختهای تک رنگ و محیطهای بزرگی که بلا استفاده و خالی هستند. بدون شک استودیو بلوپوینت میتواند با بهبود دادن گرافیک این منطقه، آن را بسیار ماندگار کند.
اما در این میان یک عنصر از بازی وجود دارد که بسیار مبهم است. عنصر frenzy در بازی، عنصری تعریف شده و ترسناک است که در عین حال بسیار مرموز است. بسیاری از موجودات در بازی وجود دارند که قدرتشان از درک و فهم هانتر در داستان بیشتر است. در مواجهه با این موجودات ممکن است عنصر frenzy که نمایانگر ترسی بینهایت است به شما غلبه کرده و شما را بکشد. این عنصر در داستان کاملا تعریف شده است، اما در مواقعی به شکلی بد استفاده شده که میتواند یاد آور تلههای بی منطق بازی Demon’s Souls باشد. زمانی که frenzy به شما غلبه کند، فرصت بسیار کوتاهی خواهید داشت که با کمک آیتمهای متفاوتی مانند آرامبخش، هانتر را آرام کنید و جلوی از دست دادن ذهنش را بگیرید. اما اگر در انجام این کار موفق نشوید به صورت ناگهانی تمام نوار سلامتیتان خالی شده و میمیرید. البته با افزایش نوار سلامتی میتوانید از مرگ جلوگیری کنید، اما در بخشهای پایانی بازی که بیشتر با عنصر frenzy دست و پنجه نرم میکنید، میتوانید درک کنید که این مکانیک کمی آزار دهنده است.
یکی دیگر از بخشهایی که استودیو بلوپوینت گیمز میتواند از آنها استفاده کند و به کمک آنها بازی Bloodborne را به عنوانی وسیعتر تبدیل کند، استفاده از بخشهای حذف شده بازی Bloodborne، در نسخه ریمستر آن است. همانطور که میدانید بخشهایی از بازیها همیشه در نسخه نهایی حذف میشوند. استودیو فرامسافتور در چیدمان Chalice Dungeonها برخی از این محتویات حذف شده را استفاده کرده است یا غولهایی که از نسخه نهایی حذف شدهاند را به این بخش انتقال داده است. با این حال میدانیم که محتویات بسیاری وجود دارند که میتوانند به بازی بازگردند.
برای مثال میتوانیم به محتویان حذف شده مربوط به شخصیت Provost Willem که با نام Master Willem هم شناخته میشود، اشاره کنیم. رئیس دانشگاه بزرگ Byrgenwerth که در مقطعی از بازی با او ملاقات میکنیم محتویات حذف شده بسیاری دارد. پس از دیدار با ویلم، ملاقاتمان با او چندان طول نخواهد کشید چرا که ویلم دیگر مانند یک انسان نیست و به درکی بیش از یک انسان ساده رسیده است. اینطور که مشخص شده قرار بود ویلم در بازی مکالمات زیادی با هانتر انجام دهد و سپس، با تبدیل شدن به یک موجود بزرگ و ترسناک، مکالمه ما با او تبدیل به یک مبارزه شود. همانطور که میدانید این اتفاق هرگز رخ نداد و به محتویات حذف شده بازی اضافه شد. استودیو بلوپوینت گیمز میتواند با کمی تغییرات در روند بازی، محتویاتی اینچنینی را بازگرداند و یا حداقل مانند خود سازندگان بازی، این محتویات را با بهبودهای بخش Chalice Dungeon، به آن اضافه کند.
از جمله عناصر دیگری که میتواند به بازی اضافه شود، حالت Easy Mode خواهد بود. درست است که سالهاست اضافه شدن این حالت به بازیهای استودیو فرامسافتور مورد بحث قرار گرفته است. اما بدون شک با اضافه شدن چنین چیزی، افرادی که نمیتوانند سختی بسیار زیاد بازی را تحمل کنند نیز حاضر به تجربه آن خواهند شد. البته ما با اضافه شدن چنین بخشی به عنوانی مانند Bloodborne موافق نیستیم و به نظرمان اضافه شدن این حالت میتواند بسیار مخرب باشد. چرا که آسان شدن بازی میتواند شالوده اصلی داستان و ماجرای بازیهای این استودیو را از بین ببرد. در بازیهای سری Dark Souls شما یک شوالیه سرگردان از بین میلیونها شوالیه هستید که قصد دارد مسیری طی نشده را طی کند و در نهایت با تمام سختیها این کار را انجام خواهد داد. در بازی Bloodborne نیز حالیت مشابه داریم، ما در ابتدا یک شکارچی معمولی مانند تمامی شکارچیها هستیم، اما همین استقامت و پافشاری است که باعث میشود به انتهای بازی برسیم و متوجه شویم با سایر شکارچیها تفاوت داریم. این همان فلسفه اصلی بازیهای ساخته شده توسط هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) است.
البته در این میان نمیتوان انکار کرد که با آسان شدن بازی، بازیکنان بیشتری به تجربه آن خواهند پرداخت و این یعنی فروش بیشتر بازی و البته سود بیشتر برای سونی. بنابراین اتفاقی دیگر ممکن است رخ دهد. همانطور که میدانید بازی Elden Ring جدیدترین عنوان استودیو فرامسافتور هم یکی دیگر از بازیهای سخت آنها خواهد بود. این استودیو برای دریافت مخاطبان بیشتر، به جای اضافه کردن حالت Easy Mode، کمک گرفتن از سایر بازیکنان به صورت آنلاین را به سبک جدیدی در بازی اضافه کرده است و حالا در این بازی میتوانید بدون جدا شدن از یارانتان، بخشهای متفاوت را با کمک آنها طی کنید. همین حالت و فرمول نیز میتواند در بازی Bloodborne هم استفاده شود تا در کنار حفظ کردن فلسفه بازی، آن را کمی آسان بکند.
نسخه ریمستر بازی Bloodborne این روزها تبدیل به یک شایعه بسیار باورپذیر شده است و در هر صورت اگر حقیقت داشته باشد، می تواند بهبودهایی اساسی را نسبت به نسخه اصلی برای بازیکنان به همراه بیاورد. در این میان استودیویی که ساخت این نسخه را به عهده خواهد داشت نیز اهمیت بسیاری دارد. این در حالی است که با توجه به استقبال خوب طرفدارن از شایعات مربوط به نسخه ریمستر بازی Bloodborne، میدانیم که حتی اگر فقط نرخ فریم بازی نیز دستخوش تغییر شود، آنها راضی خواهند بود. در این صورت باید ببینیم که آیا سازندگان این نسخه به قدری جاهطلب هستند که فقط به سراغ نرخ فریم و رزولوشن بالاتر بازی نروند!
بازی Bloodborne در حال حاضر برای دارندگان کنسول پلی استیشن 4 در دسترس است. همچنین دارندگان کنسول پلی استینش 5 نیز میتوانند نسخه مخصوص به نسل قبل را روی دستگاهشان تجربه کنند.
نظر شما در رابطه با بازی Bloodborne و احتمال ساخت نسخه ریمستر آن چیست؟ آیا پس از ساخته شدن این نسخه، دنباله بازی Bloodborne به دست استودیو بلوپوینت گیمز خواهد افتاد؟
برای دنبال کردن اخبار مربوط به این عنوان با ما همراه باشید.