بازی Horizon Forbidden West عنوان بعدی استودیو گوریلا گیمز، یکی از مورد انتظارترین بازیهای انحصاری سونی است و خوشبختانه تا به حال اطلاعات زیادی از آن منتشر شده است. در این میان یکی از پیشرفتهای بزرگ بازی نسبت به عنوان ابتدایی در سری، بزرگتر شدن جهان بازی و پویایی آن است. همانطور که قبلا اشاره شده بود در این بازی چندین قبیله متفاوت وجود خواهند داشت که هر کدام کاملا متفاوت و منحصر به فرد خواهند بود.
حالا استودیو گوریلا گیمز با انتشار اطلاعات تازهای در رابطه با بازی Horizon Forbidden West، جزئیات جدیدی از این قبیلهها، نحوه رفتارشان، اهداف و روش مبارزهشان را منتشر کرده است. اطلاعات منتشر شده تکمیلی و زیاد هستند، پس بهتر است بدون هیچ معطلی به آنها بپردازیم.
آنی کیتین (Annie Kitain) نویسنده ارشد بازی Horizon Forbidden West اشاره کرده است که در مراحل ابتدایی ساخت بازی به این قبیلهها بسیار پرداخت شده است و برای اینکه هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت باشند، تفکر زیادی روی نحوه ساخت آنها انجام شده. برای مثال به هدف اصلی آنها فکر کردهاند، به چگونگی دخالت آنها در داستان اصلی و در نهایت به این مسئله که این افراد چگونه بر دنیای و محیط اطرافشان تاثیر میگذارند پرداخت شده است.
«برای مثال قبیله Tenakth را در نظر بگیرید. این افراد اعتقادات و آداب و رسموشان بر اساس نوشتههای باستانی به جای مانده در دنیا است و بر خلاف سایر قبیلهها، این قبیله به خودی خود به سه گروه متفاوت تقسیم خواهد شد. تاریخچه تمامی این گروهها یکی است اما در مقطعی آنها از یکدیگر جدا شدهاند بنابراین از یک قبیله هستند اما از گروههایی متفاوت. به طور کلی در جریان بازی و داستانی که ایلوی پیش میبرد با تمامی این قبیلهها آشنا خواهیم شد.»
در این میان اطلاعاتی مربوط به NPC ها نیز توسط اسپن سوگن (Espen Sogn)، طراح ارشد دنیای پویای بازی، منتشر شده است:
«در این سیستم جدید ما میتوانیم قوانین جدید بگذاریم، برای مثال میتوانیم واکنشهای متفاوتی بسازیم، مسیرهای رفت و آمد طراحی کنیم و هزاران انیمیشن دیگر را توسعه دهیم. اما در کنار این حالتها، سیستم تعامل و معاشرت را نیز خواهیم داشت که به صورت شخصی خواهد بود و به NPCها شخصیت خواهد داد. به این معنی که میتوانیم در بازی افرادی را توسعه دهیم که مانند انسانهای واقعی رفتار میکنند. در حال حاضر در تلاشیم تا لایههای بیشتری از انیمیشنها و رفتارهای جدید را به دنیای بازی اضافه کنیم. با این تفاسیر زمانی که اعضای یک قبیله در محیطی امن هستند میتوانند مانند اعضای یک قبیله واقعی رفتار کنند و همیشه مانند دشمنان در بازیها نباشند.»
به طور کلی سه قبیله بزرگ در بازی وجود خواهد داشت:
قبیله Oseram: این قبیله یک قبیله کهن و مرد سالار است، بنابراین در بین آنها انیمیشنهای مردانه مانند کوبیدن شانهها و یا سینه پس از پیروزی به یکدیگر را شاهد خواهیم بود.
قبیله Utaru: قبیلهای که بسیار حساس و مرموز هستند، این افراد معمولا دور هم جمع میشوند و زمزمه میکنند. به طور کلی رفتارشان مرموز است اما به طور کلی صلح طلب هستند.
قبیله Tenakth: قبیلهای که حالت جنگی زیادی دارند و اکثرا مانند یک سپاه فعالیت میکنند. این افراد مانند یک گروه نظامی در محیط پرسه میزنند.
اینها راهنماییهای جزئی مربوط به رفتارهای اصلی قبیلههاست که باعث میشود شما نسبت به این افراد شناخت پیدا کنید و بدانید که اگر یکی از آنها را مشاهده کردید، در قلمروشان حضور دارید.
«تمامی این اطلاعات در پیشداستان و ماجرای اصلی بازی جای خواهد گرفت. بنابراین با تکرار شدن اطلاعات شما میتوانید به راحتی از فاصلهای دور تشخیص دهید که افراد از کدام قبیله هستند. برای مثال انیمیشن انتقال آب آشامیدنی برای هر قبیله متفاوت است. قبیله قدرتمند Tenakth، آب را روی شانهشان حمل میکنند. قبیله صلح طلب Utaru آب را بغل کرده و نزدیک به خودشان حمل میکنند. این در حالی است که قبیله Oseram برای این کار از دستان و انگشتانشان استفاده میکنند.»
در این میان میتوان به سکونتگاهها نیز اشاره کرد. برای مثال سکونتگاه Chainscrape در قلمرو Oseram، یک سکونتگاه نسبتا شلوغ است که فعالیتهای ریسکی و البته منابع خوبی را به شما ارائه خواهد داد. همچنین این شهر یک مهمانسرا نیز دارد که ایلوی در آن میتواند با شخصیتهای زیادی آشنا شود.
«با وجود فعالیتهای زیاد و ایجاد نشانههای بصری، توانستیم شهر Chainscrape را به موقعیتی مناسب برای اجرای ایدههایمان تبدیل کنیم. با ایجاد انیمیشنها و فعالیتهای خاص، این شهر تبدیل به محیطی بسیار پویا و زنده شده است. در بازی ابتدایی سری، اتفاقات بسیاری درون شهر رخ میداد و اشیا زیادی در محیط وجود داشت، اما در این نسخه این اتفاقات فقط تکستچرهای بیحرکت نسیتند، دنیای بازی بسیار پویا است و پر شده است از اشیائی که مردم از آنها استفاده میکنند.»
«برای مثال در گذشته شاهد بودیم که نگهبانها در دروازه اصلی شهر میایستادند. اما حالا این افراد مانند انسانهای واقعی به همه چیز واکنش نشان خواهند داد. خسته میشوند و به دیوار تکیه میکنند، مینوشند، میخورند، با دوستان و مردم صحبت میکنند. آنها با هدف به زندگی کردن میپردازند.»
سکونتگاهها، محیطهایی کلیدی در بازی هستند و در کنار تمام فعالیتهای جانبی میتوانید در آنها سلاحها و لباسهای جدید بخرید و آنها را بروزرسانی کنید. طراح ارشد بازی، استیو لامپکین (Steven Lumpkin) در رابطه با این موضوع اینگونه توضیح داده است:
«ما سعی داشتیم روستاها و شهرها را در بازی Horizon Forbidden West به نوعی طراحی کنیم که احساس کنید زنده هستند، مردم در آنها زندگی میکنند، بنابراین سر زدن به آنها باید مفید باشد و فوایدی به دنبال خواهد داشت. در هر سکونتگاهی که ممکن است با آن مواجه شوید، موقعیتها و فعالیتهای خاصی وجود دارد. آنها پر شدهاند از فروشندهها و سازندگان زره که میتوانند سلاحهای قدرتمند و البته لباسهای زیبا برای ایلوی فراهم کنند. درست مانند بازی قبلی این خرید و فروشها با استفاده از قطعات فلز و البته قطعههای بدن ماشینها رخ خواهد داد چرا که واحد پول در دنیا هنوز تغییر نکرده است. در شهرها ممکن است با شکارچیها که سلاحهای خاص ارائه میکنند و یا داروشناسها نیز مواجه شوید که به شما گیاهان دارویی خواهند فروخت. همچنین آشپزها نیز در بازی وجود خواهند داشت که به شما غذاهای آماده خواهند فروخت.»
این افراد ممکن است به شکلهای متفاوتی دیده شوند، برای مثال شکارچی قبیله Oseram در واقع همان آهنگر است و یا در قبیله Tenakth، شکارچی در نقش یک فرد ارتشی ظاهر خواهد شد. در واقع با توجه به اخلاقیات و سبک زندگی هر قبیله شاهد هستیم که آنها یک شکارچی را به چه شکلی تصور میکنند و یک شکارچی در جامعه آنها در واقع چه فردی به حساب میآید. در این میان سایر شخصیتها نیز به همین صورت خواهند بود برای مثال در قبیله Oseram یک آشپز وجود دارد که بسیار حساس است و برای پخت غذا با طعم درست دقت زیادی به خرج میدهد. این در حالی است که ممکن است در قبیله Tenakth با آشپزی آشنا شوید که تمرکز اصلیاش روی رساندن انرژی کافی از طریق غذا به یک مبارز باشد.
در کنار نیزه معروفش، ایلوی میتواند شش سلاح دیگر را به صورت همزمان حمل کند. لباسها در بازی ممکن است از قابلیتهای خاص بهره ببرند و در مقابل عناصری خاص مقاومت بیشتری داشته باشند. همچنین ممکن است برخی لباسها، قدرت یکی از قابلیتها را افزایش دهند:
«اگر لباس مناسبی را پوشیده باشید ممکن است قدرت قابلیتی را افزایش دهید. همچنین میتوانید در لحظه لباس و سلاحهایتان را تغییر دهید و سبک مبارزه جدیدی را پیش بگیرید»
«در طراحی لباسهای ایلوی از فرهنگ و سبک زندگی افراد در دنیای بازی الگو برداریهای بسیاری شده است. برای مثال نحوه لباس پوشیدن هر قبیله متفاوت است و این مسئله بستگی به میزان دسترس آنها به منابع دارد. برای مثال شکارچیان در Nora سبک مبارزهای مخفیانه داشتند و دشمنان را از دور مورد هدف قرار میدادند. این در حالی است که قبیلههای جدید مانند قبیله Oseram از مبارزه نزدیک و تک به تک با سلاحهای بزرگ لذت میبرند. قبیلههای Tenakth و Utaru به همین صورت خواهند بود و سبکی منحصر به فرد خواهند داشت. این در حالی است که ایلوی میتواند با گرایش به هر کدام از این قبیلهها از سبک زندگی و البته لباسهای آنها بهره ببرد.»
بازیکنان میتوانند از میزکار برای ارتقای قدرت لباسها و سلاحهایشان استفاده کنند. بنابراین مانند هر بازی دیگری برای ارتقا نیاز به نابع متفاوت خواهید داشت.
«همانطور که در بازی گشت و گذار میکنید، حواستان به ماشینهایی که شاخ، پنجه، آج و یا دم دارند باشند، چرا که برای ارقای سلاحهایتان به منابعی خاص نیاز خواهید داشت که با جدا کردن اندام خاص بدن این ماشینها قبل از مرگشان به دست میآید. پس حواستان باشد که قبل از شکست دادنشان این بخشها را جدا کرده باشید.»
بازی Horizon Forbidden West در تاریخ 18 فوریه سال 2022 (29 بهمن ماه) برای کنسولهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.
برای دنبال کردن اخبار مربوط به این بازی با ما همراه باشید.