بازی Elden Ring بعید است که در آیندهای نزدیک عرضه شود، اما طرفداران وفادار From Software از الان، آن را عضوی باشکوه و قدرتمند از خانواده بازیهای محبوب این شرکت میدانند و امیدوارند که این عنوان نیز مسیر عناوینی مثل فرنچایز Dark Souls و بازی Bloodborne را طی کند. شرکت From Software در طول چندین سال، موفق شده است مجموعهای از بازیهای باکیفیت و با فلسفه طراحی پیش از این دیدهنشده عرضه کند و بازی Elden Ring نیز چارهای ندارد جز این که چنین سنت موردانتظاری را ادامه دهد. فرض کردن این که From Software قرار است باز هم شاهکاری عرضه کند آسان است، اما با توجه به موفقیت عناوین قبلی، تغییراتی که بازی Elden Ring باید انجام دهد و رقابت سنگینی که بازی در زمان عرضه خواهد داشت، همه و همه باعث شدهاند که برخی نسبت به موفقیت و اثرگذاری این بازی شک و تردید داشته باشند.
طبق گزارشاتی که تا به حال از بازی به صورت رسمی و غیررسمی منتشر شده، میتوان بازی Elden Ring را جسورانهترین و جاهطلبانهترین بازی From Software دانست؛ پروژهای حتی پیچیدهتر و غنیتر از بازی Sekiro. فضای بزرگتر جهانباز، همکاری با «جورج آر. آر. مارتین» (George R.R. Martin)، بازگشت به فضای سنتی فانتزی تیره From Software و معرفی عناصر جدید داستانی اسکاندیناوی و مکانیسمهای نقشآفرینی عمیقتر از جمله ویژگیهای پروژه جدید سازنده فرنچایز Dark Souls است. اینکه بازی Elden Ring بتواند هر کدام از این ویژگیها را به بهترین شکل خود ارائه دهد و تمام انتظارات را برآورده کند، هنوز مشخص نیست، اما طرفداران شرکت From Software از یک چیز مطمئن هستند و آن این است که این شرکت به ندرت آنها را ناامید کرده است.
آیا بازی Elden Ring میتواند بهتر از رقبای اصلی خود باشد؟
اولین چالش بزرگی که بازی Elden Ring دارد، به خاطر فضا و مکانیسمهای خود بازی ایجاد شده است. البته موضوع این نیست که ساختن یک بازی نقشآفرینی جهانباز AAA چالشبرانگیز و روگلایک در فضا و محیط داستانهای اسکاندیناوی کار چندان سختی برای From Software است، بلکه احتمالا تا زمان عرضه بازی، رقبای جذاب دیگری مثل بازی Assassin’s Creed Valhalla و بازی احتمالی God Of War 2 نیز هر دو عناوین نقشآفرینی سنگین و پر از بودجهای هستند که بر اساس جهان و اسطورهشناسی اسکاندیناوی ساخته شدهاند. جزئیات مربوط به بازی AC: Valhalla به صورت رسمی تایید شده و بازی God of War 2 نیز اگرچه هنوز اعلام نشده است، اما گزارشات و شایعات مربوط به آن همگی حاکی از همین شباهت هستند.
البته که بازی Elden Ring رویکرد احتمالا نوآورانهتر و اصیلتری به اسطورهشناسی اسکاندیناوی خواهد داشت، اما شباهتهای انکارناپذیر این عناوین همچنان در ژانر، مکانیسمها و درونمایه و محیط آنها وجود دارد. حتی اگر بازی Elden Ring بتواند به عنوان فرزند معنوی فرنچایز Dark Souls بسیار فراتر از انتظارات عمل کند، باز هم باید رقابت با بازیهای بزرگ و پرطرفدار دیگری که موضوعات مشابهی دارند را بپذیرد.
چگونه بازی Elden Ring میتواند موفقیت فرنچایز Dark Souls را تکرار کند؟
مجموعه Dark Souls میراث بزرگ و ارزشمندی از خود به جای گذاشت که باعث تغییر و تحول یافتن بسیاری از بازیها، مخصوصا عناوین نقشآفرینی شد. عناوینی مثل بازی Bloodborne و یا بازی Dark Souls 3 همگی موفق شدند که با گسترش دادن ایدههای اولین بازی و ارائه طراحی مراحل جذاب، داستان غنی و مبارزات چالشبرانگیز مخصوص From Software، این میراث را ادامه دهند. البته همه اینها به معنای این است که بازی Elden Ring نیز انتظارات زیادی را باید برآورده کند، مخصوصا که نسبت به بازی Sekiro و بازی Bloodborne، نقاط مشترک بسیار بیشتری با فرنچایز Dark Souls خواهد داشت.
بازی Elden Ring قرار است یک داستان فانتزی تیره و تاریک داشته باشد و این به معنای مقایسه بیشتر با مجموعه Dark Souls است. اینکه این بازی بتواند عینا موفقیتها و ایدههای خلاقانه Dark Souls را اجرا کند احتمالا حدس دستنیافتنی و کاری نسبتا غیرممکن است. با این حال، شباهتهای زیادی بین هر دو مجموعه وجود خواهد داشت. به نظر میرسد اکنون که شرکت From Software تجربههای زیادی کسب کرده، بازی Elden Ring بزرگتر، زیباتر و آراستهتر از Dark Souls خواهد بود، اما شباهتهای آن به ایده و اولین بازی Dark Souls باعث خواهد شد میزان تاثیرگذاری آن نیز با آن بازی و مجموعه مقایسه شود.
شباهت بزرگ دیگری که این دو بازی دارند، ویژگیهای نقشآفرینی آنها است. اگرچه گزارش شده که بازی Elden Ring از مکانیسمهای نقشآفرینی عمیقتری بهره خواهد برد، اما این بازی نیز در هر صورت بازگشتی ایدئولوژیک به فضای نقشآفرینیتر مجموعه Dark Souls محسوب میشود. بازی Bloodborne و بازی Sekiro کمی از مکانیسمهای سنگین و عمیق نقشآفرینی مجموعه فاصله گرفته بودند و اکنون به نظر میرسد که From Software میخواهد با بازی Elden Ring، ویژگیهای نقشآفرینی بیشتری را متحول کند.
چگونه بازی Elden Ring میتواند از بازی Sekiro فراتر برود؟
عنوان بزرگ دیگری که بازی Elden Ring قطعا با آن مقایسه خواهد شد، بازی Sekiro: Shadows Die Twice است. این بازی بسیار مهم بود چون تحولی بزرگی نسبت به بازیهای سولزبورن محسوب میشد، البته بودجه بیشتر، مقیاس بزرگتر و به عقیده بسیاری، حتی زیباترین بازی From Software تا آن موقع نیز بود. بازی Elden Ring قرار است حتی بزرگتر باشد و قطعا باید توانایی ارائه بهترینها در چنین جهان بزرگی را داشته باشد. البته که بازی Elden Ring رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به طراحی کلی مراحل و جهان بازی نسبت به بازی Sekiro خواهد داشت، اما عمق و ایدههای اولیه آن باید به قدری جذاب باشند که بتوان آن را حداقل ادامهدهنده معنوی بازی Sekiro دانست.
برای سبقت گرفان از بازی Sekiro، بازی Elden Ring باید در عین این که از تجارب عناوین قبلی درس میگیرد، بتواند خودش را به عنوان تجربهای مستقل و جدید نیز عرضه کند و فاصلهای محسوس با بازیهای پیشین داشته باشند. در حال حاضر، وسوسهانگیزترین قسمت مربوط به بازی Elden Ring که تحولی بزرگ نسبت به فرمول همیشگی مجموعه Dark Souls محسوب میشود، ایده جهانباز بودن آن است. در بازی Sekiro نیز به لطف grappling hook میتوانستیم به بخشهای جدیدی از محیطها و مراحل برویم، اما ساختار کلی متفاوت مراحل و جهان در بازی Elden Ring به معنای برداشتن یک قدم بزرگ و متفاوت دیگر است.
اسطورهشناسی جدید بازی نیز که حاصل همکاری شرکت با «جورج آر. آر. مارتین» است هم قدم بزرگی در همین مسیر محسوب میشود. این همکاری احتمالا با هدف فاصله گرفتن از داستانهای همیشگی From Software و جلوگیری از تکراری شدن آنها شکل گرفته است. البته که قصهگویی میازاکی و نگاه منفینگرانه و تمرکزی که روی تکرار چرخهها، پوچگرایی و تولد دوباره ناشی از تباهی دارد همچنان جذاب است، اما اضافه کردن عناصر جدیدی که خارج از دنیای میازاکی بودهاند، میتواند باعث تازهتر کردن قصه و روایت بازی جدید شود.
با این حال، این به معنای اضافه شدن یک بار و مسئولیت جدید به بازی نیز خواهد بود چون در این صورت، بازی Elden Ring باید انتظارات موجود از «جورج آر. آر. مارتین» را هم برآورده کند. کسی که مجموعه Game of Thrones آن به عنوان یکی از بهترین فضاها و داستانهای فانتزی سالهای اخیر شناخته میشود.
به نظر میرسد بازی Elden Ring با سازندگان خلاق، اسامی بزرگ و محبوبی که پشت سر دارد و میراثی که باید ادامهدهنده آن باشد، چارهای جز موفقیت و عالی بودن ندارد تا بتواند انتظارات طرفداران را برآورده کند. البته این را هم فراموش نکنیم که اگر فقط یک بازیساز وجود داشته باشد که بتواند این چالش عظیم را با موفقیت پشت سر بگذارد، آن قطعا شرکت From Software است. شرکتی که به ندرت طرفداران خود را ناامید کرده است.