بلافاصله بعد از اعلام خبر کنسل شدن رویداد E3 2023، بازیسازان، خبرنگاران، منتقدین و بازیکنان خاطرات خود از این رویداد را به اشتراک گذاشتند و بهنوعی شروع به عزاداری برای این رویداد قدیمی و دوست داشتنی کردند. باوجود اینکه برگزارکنندگان این رویداد با اطمینان درباره «همکاری دوباره در رویدادهای بعدی E3» صحبت میکردند، عموم مخاطبین این رویداد فکر میکنند که کنسل شدن این رویداد در سال ۲۰۲۳ پایان کار آن بود و دیگر شاهد بازگشت E3 نخواهیم بود. حتی هشتگ RIP E3 هم بلافاصله بعد از کنسل شدن این رویداد ترند شد و بهنظر میرسد که دیگر شاهد بازگشت آن نخواهیم بود.
بسیاری از خاطراتی که افراد مختلف از رویداد E3 تعریف میکنند یا حتی بزرگترین لحظات تاریخ این رویداد، مربوط به وقایعی هستند که عملا بخشی از این رویداد نبودند. بسیاری از این خاطرات مربوط به سوتیهای کمپانیهای حاضر در این رویداد و اتفاقات بزرگ کنفرانسهای مختلف، مانند مسخره کردن مایکروسافت و سیاستهای عجیب و غریب دان متریک (Don Mattrick)، رئیس وقت بخش سرگرمی مایکروسافت توسط جک ترتون (Jack Tretton) و حضور شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) با شمشیر و سپر برای معرفی بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess بعضی از لحظات مهمی بودند که برگزارکنندگان رویداد E3 هیچ نقشی در آنها نداشتند.
هیچ شکی وجود ندارد که این لحظات بزرگ و ماندگار بهخاطر هیاهو، اشتیاق حضار و انرژی رقابتی رویداد E3 رخ دادند، اما هیچکدام از آنها در برنامههای E3 نبودند و در کنفرانسهای خصوصی که توسط کمپانیهای بزرگ برگزار میشدند رخ دادند. رویداد E3 دلیل خلق چنین کنفرانسهایی بود، اما حالا برگزارکنندگان این کنفرانسها میدانند که برای ادامه کار نیازی به E3 یا رویدادهای مشابه ندارند.
شایعه: پلی استیشن به زودی رویداد بزرگی برگزار خواهد کرد
رویداد E3 قرار بود برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ بهصورت حضوری برگزار شود. شیوع ویروس کرونا بزرگترین مانع برگزاری این رویداد بهصورت حضوری بود و رویداد دیجیتالی سال ۲۰۲۱ هم فقط وقت بینندگان را تلف کرد. کمپانی ReedPop که وظیفه برگزاری رویدادهای PAX و کامیک کان نیویورک را برعهده دارد، برای برگزاری رویداد E3 2023 انتخاب شد تا با مشورت غرفهداران، یک رویداد عمومی / تجاری برگزار کند. این رویداد قرار بود مانند گذشته در مرکز همایشهای لس آنجلس برگزار شود، اما یک بخش مجازی هم به آن اضافه شده بود.
چندماه پیش مشخص شد که علاوه بر کمپانی سونی (که از سال ۲۰۱۹ در E3 حضور ندارد)، کمپانیهای مایکروسافت و نینتندو هم در E3 2023 حضور نخواهند داشت. این موضوع یک خبر بسیار بد برای رویدادی بود که همیشه روی حضور صاحبان پلتفرمهای اصلی تکیه میکرد. هرچند مایکروسافت اعلام کرده بود که رویداد مخصوص خود را پیش از برگزاری E3 2023 و در همان مکان برگزار میکند، اما بخشی از این رویداد نخواهد بود.
پس از اینکه حتی کمپانی یوبیسافت هم اعلام کرد در رویداد E3 2023 شرکت نمیکند، IGN گزارش داد که بسیاری از ناشران دیگر تمایلی به شرکت در این رویداد ندارند و آینده E3 زیر سوال رفته است. در این گزارش ذکر شده که صاحبان غرفه در این رویداد از مکالمات کند و مبهم کمپانی ReedPop درباره برنامههای برگزاری این رویداد خسته شدهاند. بسیاری از شرکتهایی که از ابتدا نسبت به حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده بودند و بازخوردهای دلگرمکنندهای به ReedPop داده بودند، دیگر علاقهای به همکاری با این کمپانی برگزارکننده نداشتند و یکی پس از دیگری از حضور در E3 2023 کنار کشیدند.
برنامهریزی، برگزاری و تغییر ماهیت رویدادی به این بزرگی حتی برای کمپانی باتجربهای مانند ReedPop هم آسان نبود. مشخص است که همه چیز به آن شکلی که مسئولین برگزاری E3 فکر میکردند پیش نرفت و برخی از روابط آنها با کمپانیهای حاضر در رویداد متلاشی شد. اما این موضوع تنها دلیل عدم برگزاری E3 2023 نبود و فاکتورهای گوناگونی روی نابود شدن معروفترین رویداد صنعت بازیهای ویدیویی موثر بودند.
استنلی پیر لویس (Stanley Pierre-Louis)، رئیس کمپانی ESA، در مصاحبه اخیر خود دلایل ترک رویداد E3 توسط ناشران را بیان کرد. به گفته لویس، شیوع ویروس کرونا برنامههای سازندگان برای توسعه بازیها را ویران کرده است و بازیهای بزرگ یا هنوز آماده نمایش در این رویداد نبودند، یا اینکه تاریخ انتشار مشخصی نداشتند. علاوه بر این، مشکلات اقتصادی متعدد باعث شده بود تا کمپانیها برای خرج مبالغ سنگین حضور و نمایش در رویدادی مانند E3 دچار تردید شوند. حتی اگر این کمپانیها نیازی به صرفهجویی نداشتند، باید بهخاطر دلایل دیگر از خرج چنین مبالغی دوری میکردند. برای مثال، کمپانی مایکروسافت که بهتازگی چندهزار نفر از کارمندان خود را اخراج کرده بود، مجبور بود تا حداقل در ظاهر صرفهجویی کند تا مشکلات بیشتری گریبانگیرش نشود.
توضیحات پیر لویس که با لحن مثبتی بیان شدهاند تا حدودی حقیقت دارند، اما اگر بخواهیم به زبان صریح وضعیت این رویداد را بیان کنیم، باید بگوییم که دلیل عدم برگزاری E3 در سال ۲۰۲۳ این بود که صنعت بازیهای ویدیویی این رویداد را نمیخواست.
برای درک بهتر این موضوع، باید به دیگر دلایلی که لویس هیچ صحبتی دربارهشان نکرد اشاره کنیم. برند E3 باوجود محبوبیتی که در جامعه گیمینگ دارد، اعتماد ناشران و دیگر افراد حاضر را از دست داده است. پیش از شیوع ویروس کرونا، رویداد E3 تلاشهای ضعیفی برای برگزاری عمومی کرده بود و فاجعه لو رفتن اطلاعات بسیاری از حضار، احتمال آزار و اذیت آنها توسط سودجویان را افزایش داد. کمپانی سونی دیگر هیچ علاقهای به شرکت در این رویداد نداشت و مایکروسافت هم بهدنبال برگزاری رویداد مخصوص خود در نزدیکی زمان و مکان برگزاری رویداد E3 بود.
ساختار بازیهای ویدیویی چگونه در طول زمان متحول شد؟
رویداد E3 بهسرعت درحال قدیمی شدن است و برگزاری آن دیگر ارزش گذشته را ندارد. روابط عمومی بازیهای ویدیویی بهسرعت درحال تغییر است و این رویداد اصلا با این تغییرات همراه نبود. حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم مجموعهای از جنجالهای وحشتناک (مانند ماجرای GamerGate) باعث شدند تا مطبوعات و روزنامهنگاران از ارتباط با یکدیگر دوری کنند و از طرف دیگر، اینفلوئنسرها و نویسندگان اهمیت بیشتری به ارتباط با مخاطبان بعد از عرضه بازیها میدادند و دیگر بهدنبال ایجاد هایپ پیش از انتشار بازیها نبودند.
مهمترین سوالی که برای حاضرین رویداد E3 و در مجموع، اهالی صنعت بازیسازی پیش آمده، این است که آیا رویداد E3 ارزش هزینهها و تحمل سختیهای برگزاری را دارد؟
این سوال حداقل یک دهه در ذهن افراد شاغل در صنعت حضور داشته و فقط به وضعیت اقتصادی، برنامههای تولید یا بازاریابی بستگی ندارد. احتمال بازگشت رویداد E3 بسیار کم است، اما اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد، صنعت باید کاملا صادقانه ارزشهای رویداد E3 را ارزیابی کند.
رویداد E3 باوجود همه کم و کاستیهایی که در گذشته داشت، بزرگترین رویداد حضوری مرتبط با بازیهای ویدیویی محسوب میشد و علاوه بر متمرکز کردن همه کمپانیهای بزرگ بازیسازی، طرفداران را هم گردهم میآورد. حتی رویدادهای Gamescom و GDC هم میتوانستند از لحاظ سطح دسترسی با E3 رقابت کنند و انرژیای که رونماییهای بزرگ این رویداد به صنعت تزریق میکردند قابل وصف نبود. اما شاید همه افراد حاضر در این رویداد فقط به همهمه و شلوغیاش معتاد شده بودند و اگر چند سال از آن دور نمیبودند، هرگز معایب پرشمارش را نمیدیدند.
البته E3 در گذشته هم شرایطی تقریبا مشابه شرایط امسال را تجربه کرده بود. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، بهخاطر نگرانیها درباره مخارج برگزاری، نمایشگاه E3 بسیار کوچکتر و کم سر و صداتر برگزار شد. در این دو سال همه چیز آرام و طبق برنامه پیش میرفت اما هیچ کس واقعا از نحوه برگزاری آن راضی نبود. در سال ۲۰۰۹، صنعت بازیهای ویدیویی بازهم به یک رویداد پرزرق و برق و بزرگ نیاز داشت. در این سال، افراد مشهوری مانند استیون اسپیلبرگ، جیمز کمرون، پیت سامپراس، پله و چندین چهره بزرگ دیگر تنها در یک روز از رویداد E3 حضور داشتند.
اگر قرار باشد که رویداد E3 در این دوران برگزار شود، نیاز به دلیل محکمتری از «سرگرمکننده بودن» خواهد داشت. برگزارکنندگان این رویداد کار سختی برای جلب توجه دوباره این صنعت دارند و باید دید که آیا دوباره شاهد برگزاری رویداد E3 با شکوه گذشته خواهیم بود یا خیر.