تقریبا دو سال از معرفی بازی Elden Ring در رویداد E3 2019 میگذرد و همچنان، اطلاعات رسمی چندانی از این عنوان موردانتظار نداریم. اگرچه گزارشات، شایعهها و افشاگریهای مختلفی درباره بازی (از جمله نکتهای که «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) افشا کرد.) منتشر شده است، اما جزئیات مربوط به داستان و گیمپلی بازی بسیار محدود است. این بازی اگرچه از لحاظ مقیاس و ابعاد در رده عناوین AAA زمان خود قرار نمیگیرد، اما بزرگترین پروژه استودیو From Software محسوب میشود.
«هیدتاکا میازاکی» (Hidetaka Miyazaki)، رییس استودیو From Software بازی Elden Ring را به عنوان یک بازی «محیط باز» (Open Field) توصیف کرده است. او همچنین گفته است که اگرچه بازی جهان بزرگتری نسبت به دیگر عناوین این استودیو دارد، اما کمپانی تلاش خود را کرده است تا از طراحی جهانباز واقعی فاصله بگیرد. بازی Elden Ring بیشتر از این که شبیه به عناوینی مثل بازی The Witcher یا بازی Skyrim باشد، با عناوینی مثل بازی Shadow of the Colossus مقایسه شده و این رویکرد، میتواند به طراحی مراحل معروف استودیو که از محیطهای بزرگ تشکیل شده، کمک کند. این که این طراحی جهان بازی و استفاده از محیطباز به جای جهانباز چه تاثیری روی تجربه نهایی خواهد گذاشت، به یکی از بزرگترین گمانهزنیهای طرفداران و منتظران بازی Elden Ring تبدیل شده است.
تعریفی مختصر از محیطباز (Open Field)
نقطه مشترک تمام این گمانهزنیها، رسیدن به یک توصیف دقیق از ایده «محیطباز» و بررسی تجربههای مشابه پیشین است. اگر یک بازی جهانباز از جهانی تشکیل شده که بازیکن میتواند تمامیت آن را کشف کند و در کل آن (که معمولا از یک محیط یا یک نقشه جزیرهمانند بزرگ و متصل به هم تشکیل شده) به فعالیت بپردازد، پس بازی محیطباز نیز باید از یک محیط یا «زمین» (field) بزرگ و یا چندین زمین و محیط متصل به هم تشکیل شده باشد که بازیکن توانایی گشتوگذار در آنها را دارد. بعید است که چنین محیطی بتواند تجربه گیمپلی غنی و عمیقی را ارائه دهد؛ به همین خاطر، بازیهای محیطباز معمولا از مسیرهای مخفی یا بخشهای کوچکتر خطرناکی تشکیل شدهاند. پیشرفت بازیکن در این محیطها معمولا در مسیری خطیتر و محدودتر انجام میشود، بر خلاف بازیهای جهانباز که بازیکن، انتخابهای بیشتر و محدودیتهای کمتری برای پیشرفت و کسب XP دارد. با توجه به چنین تعاریفی، تصور جهان بازی Elden Ring چندان سخت هم نیست.
نمونههای عناوین محیطباز به بازی The Legend of Zelda برای کنسول NES برمیگردد. اگرچه بازیکن میتوانست در آن بازی، با آزادی بگردد و چندین دخمه یا نقاط مهم دیگر را پیدا کند، اما در ابتدای بازی، امکان پیشرفت از طریق فقط یک یا دو دخمه (مرحله) وجود داشت. بازیسازها از این طریق، میتوانند این حس را در بازیکن ایجاد کنند که در حال گشتوگذار در یک جهان وسیع و باز هستند، اما امکان پیشرفت آنها (چه از لحاظ داستانی و روایتی و چه از لحاظ تجهیز و تقویت کردن شخصیت خود) فقط در چند نقطهای که توسعهدهندگان انتخاب کردهاند، وجود دارد. چنین طراحی مرحلهای در بازیهای ژانر اکشن ماجراجویانه در طول سالهای گذشته، رایج بوده است. عناوین جذاب و موردتحسینی مثل بازی Okami، بازی Darksiders 2 و یا بازی Shadow of the Colossus نیز از چنین سبکی بهره بردهاند. به نظر میرسد که بازی Elden Ring نیز آخرین عنوانی است که میخواهد از این طراحی آزمایش پسداده استفاده کند (البته به همراه نوآوریهای احتمالی خودش) و به نظر میرسد که تصمیم سازندگان برای اتخاذ چنین رویکردی، کاملا منطقی و درست بوده است.
محیطباز میتواند از جهانباز هم بهتر باشد
یکی از مزایای اصلی استفاده از محیطباز به جای جهانباز این است که استودیو From Software میتواند از روش توسعه و پیشرفت خود، بدون کوچکترین تغییری در بازی نهایی استفاده کند. بازی Elden Ring به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویانه محیطباز به جای یک بازی اکشن و نقشآفرینی خطی، میتواند فرمولی که مجموعه Dark Souls ابداع کرد را متحول کند و به سطح بالاتری برساند. مقیاس عظیم یک جهان باز که تمام عناصر آن باید در نقشه جهان بازی حاضر باشد و نقطهای خالی در نقشه وجود نداشته باشد، باعث میشود که سازندگان بازی Elden Ring، مجبور شوند که تمام محتواها و عناصر ساختهشده برای بازی را در نقطهای از جهان آن قرار دهند تا صرفا فضای خالی را پر کنند. این موضوع همانطور که از وصف آن نیز پیدا است، ممکن است سریعا به یکی از نقاط ضعف بازی تبدیل شود و آن را به تجربهای بیهدف یا بدون معنی تبدیل کند.
همچنین، اکثر بازیهای جهانباز از یک مشکل رایج رنج میبرند: آیتمهای قابل جمعآوری تکراری و فعالیتهای بدون هدف و تکراری دیگری که در سراسر نقشه وجود دارند. بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild با وجود تمام نقاط مثبت و نوآوریهایی که در سبک خود داشت هم همچنان از این مشکل رنج میبرد و سازندگان آن مجبور بودند پازلهای Korok را کمی تغییر دهند تا بتوانند آن را در فضای عظیم و بزرگ سرزمین Hyrule بگسترانند. البته این بدین معنی نیست که ژانر جهانباز به خودی خود بد است؛ بسیاری از علاقهمندان بازیهای ویدیویی، عاشق این ژانر هستند، اما تجربه دوباره تحولی که مجموعه Dark Souls ایجاد کرد یا امضایی که پای همه بازیهای wareFromSoft وجود دارد در یک عنوان جهانباز، سخت به نظر میرسد. برای رویکرد مشخص و محبوب بازیهای این استودیو، محیطباز با فرصتهای زیادی که برای تکرار تجارب موفق عناوین قبلی دارد، انتخاب بهتری است تا ژانر جهانباز.
ثمرات محیطباز
با توجه به تمام گزارشات رسمی و غیررسمی که درباره بازی Elden Ring منتشر شده، میتوان گفت که استودیو wareFromSoft مشخصا به تجربه و آزمایش ایدههای جدید و متفاوت، بسیار علاقهمند است و همانطور که مجموعه Dark Souls با ایدههای جدیدی که داشت توانست ژانر تازهای را ابداع کند، اگر بازی Elden Ring هم موفق شود، میتوان شاهد بازیهای مختلفی با طراحی محیطباز در آینده باشیم. اگرچه مجموعه Dark Souls هم با محیطهای بزرگ چندان غریبه نیست، اما مسیر پیشرفت در تمام آنها، از پیش تعیینشده و مشخص است. بازی Elden Ring میتواند با استفاده از سیستم محیطباز، مسیرهای فرعی و متفاوت دیگری را هم در محیطهای کمی خطیتر، ارائه دهد و این به معنای دشمنان جدید، مکانهای جدید و رمز و رازهای جدید خواهد بود؛ عناصری که هر کدام از عوامل موفقیت بازیهای Dark Souls یا حتی دیگر عناوین استودیو مثل بازی Bloodborne یا بازی Sekiro محسوب میشوند.
در واقع، شاید دشمنانی که در یک جهان محیطباز پیدا میشوند و نحوه مبارزه با آنها، کاملا متفاوت از چیزی باشد که کهنهکارها و باتجربههای Soulsboorne به آن عادت دارند. فضاهای باز بازی Elden Ring ممکن است کاملا مبارزات را تغییر دهند چون بازیکن فرصتهای بیشتری برای برخورد با دشمنان مختلف دارند و همچنین، انتخابهای بیشتری هم برای فرار از همین دشمنان خواهند داشت. اگر دشمنانی شبیه به دشمنان موجود در باتلاقها و مردابهای بازی Dark Souls 3 نیز وجود داشته باشند، بازیکن باید از دست موجودات زیادی که مدام در حال تعقیب او هستند، فرار کند. این موقعیت، ممکن است باعث به وجود آمدن شرایط و صحنههای هیجانانگیز، جذاب و البته بدیعی شود. علاوه بر این، اگر سازندگان بازی Elden Ring واقعا بخواهند از عناوین محبوب این سبک مثل بازی Zelda یا فرمول بازی Shadow of the Colossus الهام بگیرند، حتی شاید شاهد مبارزات بر اسب یا تیر و کمان هم باشیم.
یک بازی محیطباز برای From Software، میتواند به معنای فرصتها و موقعیتهای بسیار بیشتری برای عناوین روگلایک یا Souls-like باشد و به نظر میرسد که بازی Elden Ring، فرصت استودیو برای آزمایش این ایده است. اگر بازی Elden Ring با استقبال خوبی مواجه شود، شاید شاهد عرضه بازیهای مترویدوینیای سهبعدی و روگلایک بیشتری با طراحی محیطباز باشیم. مجموعهای از زمینها، جنگلها، شهرهای ویرانشده و باتلاقهایی که با مراحل خطی شبیه به مجموعه Dark Souls ترکیب شدهاند، ایده فوقالعادهای به نظر میرسد و استودیو From Software بهترین انتخاب برای پیادهسازی و آزمایش این ایده است.
بازی Elden Ring میتواند نفس تازهای در بازیهای خاص استودیو From Software و حتی، ژانر روگلایک بدمد. البته که طرفداران این بازی، همچنان منتظر تاریخ عرضه و اطلاعات بیشتری از عنوان موردانتظار خود در سال 2021 هستند.