بازی Elden Ring که جدیدترین عنوان استودیو FromSoftware در سبک نقشآفرینی است، مشتاقان بسیاری دارد و از موردانتظارترین بازیها محسوب میشود. با توجه به اهمیت و تاثیر بزرگی که عناوین پیشین این استودیو مثل بازی Bloodborne و بازی Dark Souls داشتند، هیچ جای تعجبی نیست که بازی جدید این استودیو انقدر علاقهمند داشته باشد. جدیدترین شایعه مربوط به این عنوان، از عرضه بازی Elden Ring در ژوئن 2020 خبر میدهند. اگرچه این شایعه باعث خوشحال شدن بسیاری از علاقهمندان این استودیو خواهد شد، اما واقعیت این است که نمیشود چندان به این تاریخ اعتماد کرد.
عرضه بازی Elden Ring در ماه ژوئن شاید در ابتدا ممکن به نظر برسد، مخصوصا که زمان عرضه بازی یکی از سهشنبههای ماه ژوئن است که روز رایجی برای عرضه بازیهای بزرگ محسوب میشود. با این حال، وقتی که به جدول زمانی بازیهای گذشته استودیو FromSoftware و فاصله بین زمان معرفی و عرضه آنها با دقت نگاه میکنیم، متوجه یک الگوی زمانی مشخص میشویم که عرضه در ماه ژوئن را با شک و تردیدهایی همراه میکند. برای پیشبینی زمان عرضه بازی Elden Ring، بهتر است به زمان ساخت و توسعه، معرفی و عرضه سه عنوان بزرگ پیشین FromSoftware یعنی بازی Bloodborne، بازی Dark Souls 3 و بازی Sekiro: Shadows Die Twice نگاهی بیندازیم.
استودیو FromSoftware با وجود کار با ناشران متعدد و عرضه بازیها روی پلتفرمهای مختلف، یک توسعهدهنده نسبتا بینقص و به طرز قابلتوجهی، دارای ثبات است. بازی Bloodborne در سال 2015، بازی Dark Souls 3 در 2016 و بازی Sekiro در 2019 همگی کیفیت بالایی داشتند و از امضای همیشگی آثار FromSoftware بهره میبردند. به نظر میرسد که این استودیو با گذشت زمان، بهتر و بزرگتر از گذشته میشود و طراحی مراحل و شیوه روایت مخصوص خودش را دارد. همانطور که در ادامه مطلب متوجه خواهیم شد، زمان معرفی و عرضه بازیهای این استودیو نیز از یک الگوی زمانی خاص پیروی میکنند.
جدول زمان توسعه و عرضه بازیهای FromSoftware
توسعه بازی Bloodborne که قدیمیترین بازی مطرحشده در این مطلب است، در سال 2012 و در مراحل پایانی توسعه بازی Dark Souls: Prepare to Die Edition که تمام DLCهای بازی را داشت، شروع شده بود. بازی Bloodborne از این لحاظ بااهمیت بود که اولین جدایی استودیو FromSoftware از فانتزی تاریک سنتی و روی آوردن به عناصر ترسناک لاوکرافتی بود و روی مبارزات خشنتر و سریعتر از بازیهای پیشین استودیو تمرکز میکرد. اگرچه ممکن است دنبالهای برای بازی Bloodborne عرضه نشود، اما این بازی به تنهایی توانست به موفقیت و محبوبیتی خیرهکننده برسد و عملا راه را برای عناوین بعدی استودیو یعنی بازی Dark Souls 3 و بازی Sekiro باز کرد. بازی Bloodborne در ژوئن 2014 معرفی و در مارچ 2015 عرضه شد. پس به عبارتی، توسعه بازی نزدیک به 3 سال طول کشید و بین زمان معرفی و عرضه آن نیز 10 ماه فاصله وجود داشت.
مراحل ساخت و توسعه بازی Dark Souls 3 نیز بلافاصله پس از اتمام Dark Souls 2 و در اواسط سال 2013 شروع شد و بسیار از بازی Bloodborne الهام گرفته بود. ترکیب مبارزات سریع با حس و حال کلاسیک فرنچایز Dark Souls باعث شد که این تریلوژی با نسخهای که بسیاری از آن به عنوان بهترین بازی فرنچایز یاد میکنند، به اتمام برسد. سختترین DLCهای بازی متعلق به نسخه سوم بود و خود بازی نیز به طور کلی، سختتر از دو عنوان قبلی محسوب میشد، اما بازیکنها بهترین پایانبندی مجموعه را داشتند و راضی بودند. توسعه بازی 3 سال طول کشید و در مارچ و آپریل 2016 (به خاطر تفاوت زمان عرضه در مناطق مختلف) عرضه شد که فاصلهای 10 ماهه نسبت به معرفی بازی در E3 2015 داشت.
آخرین بازی ذکرشده و البته جدیدترین عنوان عرضهشده FromSoftware، بازی Sekiro: Shadows Die Twice است. توسعه این بازی در سال 2015 و پس از عرضه DLC بازی Bloodborne شروع شد و جاهطلبانهترین عنوان این استودیو تا آن زمان محسوب میشد. بازی Sekiro با سبک هنری جدید و سیستم مبارزات کاملا متفاوتی که نسبت به بازیهای پیشین استودیو داشت، به FromSoftware اجازه میداد که طراحی مراحل حتی بینظیرتری را اجرا و بازیکنان را با سبک هنری فوقالعاده و ناآشنای خود شوکه کند. البته سختی کلاسیک بازیهای FromSoftware در این عنوان هم حضور داشت و حتی بیشتر هم شده بود. بازی Sekiro با 4 سال زمان ساخت، رکورددار طولانیترین مرحله توسعه بازیهای استودیو است. تیزری کوتاه از بازی در سال 2017 منتشر شده بود، اما بازی در سال 2018 به صورت رسمی معرفی شد. بین زمان معرفی و عرضه بازی که در مارچ 2019 بود، بازهای 15 ماهه فاصله افتاد.
اکنون با در دست داشتن این اطلاعات، میتوانیم یک الگوی زمانی کاملا مشخص را پیدا کنیم. توسعه بازیهای FromSoftware (و نه DLCهای آن) معمولا کمی بیشتر از 3 سال زمان میبرد و اگر این پروژهها متفاوت از آثار پیشین استودیو باشند، این زمان حتی ممکن است بیشتر هم شود. همه این بازیها در ماه مارچ عرضه شدند، به غیر از یک مورد، یعنی بازی Dark Souls 3 که یک ماه زودتر در ژاپن عرضه شد. فاصله معمول بین زمان معرفی و عرضه بازیها نیز تقریبا همیشه 10 ماه بوده است. البته این فاصله برای پروژه جاهطلبانهای مثل Sekiro به 15 ماه رسید.
پیشبینی زمان عرضه بازی Elden Ring
چطور میتوانیم بازی Elden Ring را در این الگوی زمانی قرار دهیم؟ ظاهرا توسعه بازی در سال 2017 شروع شده بود، در E3 2019 و در ماه ژوئن معرفی شد و طبق شایعات اخیر، قرار است که در ژوئن 2020 عرضه شود. پس بازی بیش از 3 سال است که در مراحل توسعه قرار دارد و بین زمان معرفی و زمان عرضه افشاشده آن، 12 ماه فاصله است. در ابتدا، شاید همهچیز عالی به نظر برسد. بازی کاملا طبق برنامه پیش میرود و به غیر از زمان عرضه که یک ماه دیرتر از عرضه معمول بازیهای FromSoftware است، بقیه موارد از الگوی زمانی مطرحشده پیروی میکنند. طبق آن چه که میدانیم، بازی Elden Ring جاهطلبانهترین پروژه FromSoftware خواهد بود. پس اگر بازی طی یک یا دو ماه آینده عرضه نشود، به احتمال بسیار زیاد، حداقل یک سال دیگر طول خواهد کشید تا شاهد عرضه آن باشیم.
البته دلایل دیگری هم برای عرضه دیرتر بازی وجود دارند. اگرچه به نظر میرسد که FromSoftware میخواهد با بازی Elden Ring به ریشههای کلاسیک خود بازگردد، اما فراموش نکنیم که بخشهایی از داستان بازی توسط «جورج آر.آر. مارتین» (George R.R. Martin) تامین میشود که به معنای محیط و فضای نسبتا متفاوتی با دیگر آثار این استودیو خواهد بود. سیستم مبارزات بازی نیز متفاوت است و به نظر میرسد که شاهد استفاده از اسطورههای اسکاندیناوی نیز در داستان بازی خواهیم بود. جهان بازی بزرگتر از همه عناوین پیشین است و داستان آن نیز غنیتر و وسیعتر از بازیهای گذشته است. همه اینها دلایلی هستند برای این که چرا ممکن است زمان توسعه و عرضه بازی Elden Ring، بیشتر از آثار گذشته استودیو FromSoftware باشد.
با وجود تمام دلایلی که گفته شد، استودیو FromSoftware ممکن است همه ما را شگفتزده کند و توانایی عرضه بازی تا پایان 2020 را داشته باشد، اگرچه که زمان سریعا در حال گذر است و با توجه به وضعیت فعلی جهان در پی بحران شیوع ویروس کرونا، این استودیو کار سختی برای پاسخ به چنین انتظاراتی دارد. در هر صورت، بازی Elden Ring احتمالا همانند اکثر آثار FromSoftware، عنوانی فوقالعاده خواهد بود. در حال حاضر، بهترین تصمیم این است که فرض کنیم زمان زیادی تا عرضه رسمی بازی باقی مانده است.