استودیو Remedy بعد از انتشار بازی Alan Wake در سال 2010 تا عرضه بازی Alan Wake 2 در سال 2023، سالهای طولانی و شلوغی را طی کرده است. این استودیو در 13 سال اخیر بازی Control را منتشر کرده، یک جهان یکپارچه جدید خلق کرده و جایگاه خودش را بهعنوان یکی از بهترین و جاهطلبترین استودیوهای بازیسازی تثبیت کرده است.
بازی Alan Wake 2 قرار است در ماه امتبر منتشر شود و با نزدیک شدن به تاریخ عرضه، سازندگان این بازی اطلاعات بیشتری از این بازی و برنامههای خود منتشر میکنند. سم لیک (Sam Lake) خالق و کارگردان بازی Alan Wake 2 در رویداد Gamescom مصاحبه مفصلی با رسانه IGN درباره این بازی و تصمیمات تیم سازنده هنگام توسعه انجام داده که در ادامه مشاهده میکنید.
لیک در ابتدا به سوالی درباره تریلر گیمپلی بازی و کیفیت گرافیکی فوقالعاده بازی که تشخیص آن از محصولات لایو اکشن را سخت میکند، روند توسعه، تصمیماتی که پشت نحوه استفاده از ویدیوهای واقعی و داخل موتور گرافیکی بازی بوده پاسخ می دهد.
«ما در گذشته هم برای داستانسرایی در بازیهایمان از چند مدیوم مختلف استفاده کرده بودیم. شخصا خیلی به استفاده از بازیگران واقعی علاقه دارم و اینبار به دنبال راهی برای استفاده از یک سبک خاص و ادغام یکپارچه آن در تجربه بازی بودیم. سرزمین تاریک (Dark Place) یک دنیای رویاگونه و متغیر است. بهنوعی یک مکان لایهای است که الن ویک درحال گذر از لایههای آن است و برای تغییر مدیوم و حفظ تعادل کاملا مناسب بود. او (الن) گیج شده است. شما گیج شدید. و ما میخواهیم شما بین دیدن لایو اکشن و بازگشت به بازی در رفت و آمد باشید.»
پس میخواهید که مخاطب را لبه صندلی نگه دارید؟
«خب این بازی در سبک وحشت و بقاست، اما تجربه Dark Place تا حد زیادی یک ترس روانشناختی است زیرا همه چیز از سر الن نشات میگیرد و او سالهاست که دنبال راهی برای فرار میگردد و میخواهد برای فرار داستانش بنویسد. پس این دنیا از داستان او، افکار او و ترسهای او الهام میگیرد و همه چیز به شکلهای مختلف در این دنیا طنین انداز میشود.
الن 13 سال گذشته را در کابوسی زندانی شده که مدام او را با انواع چیزهای وحشتناک غافلگیر میکند و با این حال، او همچنان تلاش میکند که این کابوس را کنترل کند، داستانی بنویسد تا بتواند علاوه بر کنترل کابوس، واقعیت اطرافش را هم برای فرار تغییر دهد. او 13 سال در انجام این کار شکست خورده است.»
وحشت و بقا بهنظر پایهایتر میآید و از قدیم با بازیهای ویدیویی عجین شده، اما ترس روانشناختی هم مخاطب را بیشتر از روشهای ترس معمول دیوانه میکند. میتوانید درباره روند ساخت دو طیف متفاوت ترس بیشتر صحبت کنید؟ زیرا من هر دو آنها را به یک اندازه در فیلمها هم دوست دارم.
«بله من هم همینطور. و در مجموع استودیو Remedy هم طرفدار بزرگ این سبک هستند. این روش کار ما در تمام سالهای گذشته بوده است. استودیو Remedy بهتازگی 28 ساله شده، یک ماجراجویی طولانی. ما طرفدار چیزهای زیادی هستیم، دائما از آنها ایده میگیریم و سبک وحشت هم یکی از آنهاست. قطعا تکههایی از حس و حال ترس را در تجارب قبلیمان داشتیم، اما این بار میخواستیم همه توانمان را بهکار بگیریم.
همیشه حس می کنم که یک بازی تکنفره دنیای بزرگی برای خودش دارد و جای کافی برای سبکهای مختلف و کشف حس و حال متفاوت در آن وجود دارد. در این بازی بهاندازه کافی کمدی هم داریم و فکر میکنم که وجود آن برای القای حس خلاصی و تسکین پیش از پرتاب شدن دوباره به بخشهای ترسناک الزامی است.»
مشخصا ردپای دیوید لینچ و شینجی میکامی در این بازی دیده میشود، اما شما 28 سال در این صنعت حضور داشتید و این مجموعه هم روی دیگر بازیها تاثیر گذاشته است. میخواهید توسعهدهندگان آینده چطور از بازی Alan Wake 2 الگو بگیرند؟ در این بازی چه چیزی را بهقدری دوست دارید که میخواهید در بازیهای آینده دیگر سازندگان هم ببینید؟
«ما میخواستیم واقعا همه چیز را امتحان کنیم و فکر میکنم این یکی از بخشهای مهم فرایند خلاقیتی است. امیدوارم که تجربه این بازی به مردم ایدههایی در سطح «میتوانی این کار را هم انجام دهی؟ یا میتوانی چنین ایدهای را تا این حد بسط دهی؟» بدهد.
واقعا هیچ قانونی وجود ندارد و اگر تصمیم بر انجام کاری بگیرید، هیچ چیز نمیتواند جلوی پیشروی شما را بگیرد؛ خودتان را محدود نکنید.»
حالا که صحبت از بازیهای دیگر شد، شما تاریخ انتشار را یک هفته تغییر دادید. فکر نمیکنم تا به حال هیچ بازی در دست ساختی را دیده باشم که در هنگام توسعه با مخاطبینش شفاف بوده باشد. این دست تاخیرها همیشه طولانیتر از چیزی هستند که انتظارش را داریم، اما تاخیر بازی Alan Wake 2 تنها یک هفته بود.
«اکتبر ماه بسیار شلوغی است و بازیهای فوقالعاده زیادی در آن منتشر میشوند.»
از شنیدن جمله «بازیهای دیگری هستند. آنها را بازی کنید، اما بازی ما را هم تجربه کنید.» بسیار لذت بردم. چه تصمیمی پشت این جمله بود؟ چون واقعا دوستش داشتم. این همان شفافیتی است که دوست داریم.
«خب ما داشتیم به هفته انتشار و بازیهای بزرگ فوق العادهای که منتشر میشوند، مانند بازی Marvel’s Spider-Man 2، نگاه میکردیم و فکر کردم که نیازی نیست با آنها مستقیما رقابت کنیم. میتوانیم فقط چند روز تاریخ عرضه را جا به جا کنیم.»
از لحاظ گیمپلی همه چیز بزرگتر و دیوانهوارتر از چیزی است که در گذشته دیده بودیم، اما یک شوتر سوم شخص عادی نیست. در این بازی صرفا با یک ماشینگان در محیط بازی نمیدویید و زامبیها را بکشید.
«نه. ما سالها تلاش میکردیم که این کار را انجام دهیم و همه چیز برای خودمان هم تازه بود، چند بازی دیگر هم در این میان ساختیم. بازی Alan Wake تا حد زیادی یک اکشن ماجراجویی با داستان تقریبا ترسناک بود و همیشه حس میکردم که این دو بهخوبی باهم ترکیب نمیشوند. تجربه جذاب و منحصر به فردی بود.
دلایل مختلفی برای افزایش انتقادات از تکراری شدن مبارزات و شباهت آن به دیگر بازیهای اکشن وجود داشت. این یکی از مشکلاتی بود که میخواستیم برطرف کنیم. اما از طرف دیگر، از ته دل میخواستیم که کارهای بیشتری با داستانسرایی تعاملی انجام دهیم و گیمپلی را با داستان ترکیب کنیم و المانهای گیمپلیای داشته باشیم که با داستان در ارتباط هستند.»
درسته. بهخاطر اینکه این چیزها همیشه در بازیها مجزا هستند. کاتسین، شلیک به همه، کاتسین، باز هم تیراندازی.
«دقیقا. ما میخواستیم آنها را بیشتر ترکیب کنیم. پس به دنبال راهحلی برای آن بودیم و متوجه شدیم که در سبک وحشت و بقا سرعت گیمپلی آرامتر است. بیشتر روی زمینهچینی برای یک واقعه کار میکند و با مدیریت استراتژیک منابع و چنین چیزهایی هم سر و کار دارد. پس به مبارزات تنوع بیشتری میدهد، اما تعداد آنها را کم میکند تا داستان پیش برود.»
طرفدار فیلم خاصی در سبک وحشت هستید؟ منظورم صرفا چیزهایی که در بازی استفاده کردید نیست، میتوانید نام هر فیلمی که شخصا دوست دارید را بگویید
«این فیلمها زیادند، منابع الهام زیادی داشتیم. و بخاطر اینکه بخش شمال غربی اقیانوس آرام (Pacific Northwest) ا با ساگا اندرسون (Saga Anderson) داریم و در طرف دیگر هم الن ویک در سرزمین تاریک است، در سمت ساگا از سریال Twin Peaks (ساختهی دیوید لینچ) الهام گرفتیم که بهنظر من یک تجربه ترسناک است. در مجموع کارهای لینچ تاثیر زیادی روی ما گذاشتند، مثل فیلم Lost Highway که یکی از فیلمهای مورد علاقه من است. و البته فیلم Silence of the Lambs.»
بازی Alan Wake 2 در تاریخ 27 اکتبر (پنج آبان) برای کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر میشود.