بازی Marvel’s Spider-Man 2 شگفتیهای زیادی را برای بازیکنان نظر داشت که به تجزیه و تحلیل یک روایت نسبتا فشرده ختم میشد. این بازی از نظر چیزی که ارائه میدهد غنی است اما جزئیات زیادی را از آن به اشتراک نمیگذارد و طرفداران را در حدس و گمان غرق میکند. برای مثال، این نظریه که بازیکنان میتوانند در نقش ونوم به بازی کردن بپردازند یا اینکه شخصیت پیتر پارکر در آخرین نبرد سنگین خود با ونوم روبرو میشود، از آن دسته حدسها بود که در آخر هم به وقوع پیوست. همچنین گمانهایی مبنی بر ساخت یک «نیمه دنباله» برای شخصیت Venom نیز زده شد که هنوز چیزی از آن معلوم نیست.
این مطلب بخشهایی از داستان بازی Marvel's Spider-Man 2 را فاش میکند. اگر این بازی را تجربه نکردهاید، از خواندن ادامهی مطلب پرهیز کنید
در واقع، ساخت چنین بازی مستقلی در همان زمان انتشار بازی Marvel’s Spider-Man 2 تایید شده بود و این خبر در مقابل طرفدارانی قرار گرفت که به زودی متوجه میشدند که میتوانند در دنباله جدید، در نقش شخصیت Venom ایفای نقش کنند و به بازی کردن بپردازند. این درستی میان گمانهزنیها و واقعیت، نشان میدهد که از قبل، ایده ساخت یک اسپین آف یا یک نسخهی مستقل از شخصیت ونوم در فکر استودیو Insomniac بوده است. عنوانی که همچون بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، فاصلهای میان دیگر عناوین اصلی این سری ایجاد میکند که به آرامی در حال تبدیل شدن به یک الگوی قابل تشخیص است. با این حال، با توجه به چگونگی پایان بازی Marvel’s Spider-Man 2، در حال حاضر ساخت یک بازی مبتنی بر شخصیت ونوم بسیار بعید به نظر میرسد.
وقتی که به پایان بازی Marvel’s Spider-Man 2 دقت میکنیم، پایانی شبیه به اولین عنوان این سری را میبینیم که در آن، هری آزبورن اینبار در کما قرار دارد و نورمن در پی یافتن درمانی برای او است. از آنجایی که میزبان سیمبیوت ونوم در دسترس نیست، پس ساخت یک اسپین آف از شخصیت Venom هم منطقی نیست.
ونوم در جهان عنکبوتی استودیو Insomniac، حاصل میزبانی هری آزبورن برای سیمبیوت است. بنابراین، اگر قرار باشد میزبان متفاوت باشد، پس نتیجه متفاوتی حاصل میشود. البته، استودیو Insomniac آزادی عمل زیادی را در مورد داستانهای این سیمبیوت برای بازی Marvel’s Spider-Man 2، اتخاذ کرده بود، پس میتوان گفت که هیچ قانون خاصی برای توصیف سیمبیوتها در این فرنچایز وجود ندارد و این استودیو میتواند حتی سیمبیوتها را به شکلی توصیف کند که برای مثال، در برابر آتش مصون باشند.
قرار گرفتن شهابسنگ در برابر شتابدهنده ذرات منجر به نابودی تمامی سیمبیوتها، به جز نوع Anti-Venom پیتر پارکر منجر شد. همین سناریو موجب شکل گرفتن یک خلا شد که بتوان در آن چگونگی امکان بقای سیمبیوتها در دیگر جاها را توضیح داد. خصوصا با توجه به اینکه پس از این واقعه، لانههای سیمبیوتها در سراسر شهر پخش شد. با این وجود، استودیو Insomniac با یک وظیفه چالش برانگیز در حفظ ثبات و اجتناب از تکرار، و در عین حال، توجیه بازگشت ونوم در یک نیم دنباله احتمالی قبل از انتشار بازی Marvel’s Spider-Man 3، موجه است.
به همین ترتیب، اگر استودیو Insomniac در طول رویدادهای بازی Marvel’s Spider-Man 2، سعی بر تنظیم داستانی برای اسپین آف ونوم میداشت، زمانی کافی برای کار کردن با این شخصیت مهیا نمیبود، مگر اینکه قرار باشد ونوم بدون هیچ پشتوانه داستانیای، در جایی به نابود کردن وحشیانه دشمنان تصادفی بپردازد. چنین چیزی نمیتواند ارزشی مانند گیم پلی بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales را با خود به همراه داشته باشد؛ حتی اگر یک فانتزی قدرتمندی ارائه شود و طرفداران از آن استقبال کنند.
در چارچوب یک بازی مستقل که در عصر حاضر اتفاق میافتد، ایجاد یک توضیح قابل قبول برای اینکه چرا پیتر و مایلز از ظهور مجدد سیمبیوتها آگاه نیستند، ضروری است. علاوه بر این، سیمبیوت به یک میزبان جایگزین نیاز دارد تا به ونوم تبدیل شود، در غیر این صورت اسپین آف از تمرکز خاص روی شخصیت Venom منحرف میشود و تمرکز خود را به تهدید دیگری از سیمبیوتها تغییر میدهد.
در واقع، ادی براک (Eddie Brock) به طور مداوم یک کاندیدای میزبان در کمیکها بوده است. با این حال، به نظر میرسد که استودیو Insomniac این شخصیت را به صورت قاطعانه از روایت سیمبیوتی جهان خود حذف کرده است. این ادعا که هر میزبانی میتواند به ونوم تبدیل شود، پیوند منحصربهفرد برقرار شده بین سیمبیوت و پیتر را کاهش میدهد. در این مورد، ویژگی میزبان به طور قابل توجهی به هویت شخصیت و انسجام روایی در جهان Marvel استودیو Insomniac، کمک میکند.
مسیر عقلانیتر دیگری که این استودیو می تواند انتخاذ کند، میتواند در مرکز صحنه قرار داشتن شخصیت Carnage در این دنباله و نمایشی برای معرفی نقش این شخصیت شرور باشد. با این حال، سری بازی Marvel’s Spider-Man مسیرهای بالقوه متعددی را برای بستههای گسترشی، نیمه دنبالهها و دنبالههای تمام عیار ارائه میدهد و فضایی را برای احتمالات روایی متنوع باز میکند. در حال حاضر به نظر میرسد که تنها سیمبیوتی که منتطقیترین انتخاب است، سیمبیوت کلیتوس کسدی (Cletus Kassady) باشد.
با این وجود، اگر استودیو Insomniac تصمیمی بر عرضه یک بازی Venom، قبل از انتشار بازی Marvel’s Spider-Man 3 داشته باشد، به یک داستان سرایی دقیق نیاز دارد تا از تکرار روایت در یک چهارچوب روایی مشخص شده جلوگیری شود و بازگشت ونوم منطقی به نظر برسد. این امر چالشی بزرگ برای توسعهدهندگان این استودیو محسوب میشود.