البته که همه از تصمیم سونی برای عدم پشتیبانی از کنترلر DualShock 4 برای تجربه بازیهای پلی استیشن 5 خوشحال نیستند، اما این اتفاق حداقل یک ویژگی مثبت هم دارد و آن، تشویق بیشتر استودیوهای توسعهدهنده بازیها برای استفاده از ویژگیهای خاص کنترلر DualSense است. اگرچه ویژگیهایی مثل Haptic Feedback و Adaptive Triggers توسط علاقهمندان با دقت زیادی بررسی نشدهاند، اما ما حدس میزنیم که دومین ویژگی یعنی تریگرهای تطبیقپذیر دوال سنس میتواند به بهبود و حس واقعگرایانه بازیهای نسل بعد، کمک کند.
این تکنولوژی کاملا متفاوت از Rumble Triggers در کنترلرهای ایکس باکس وان است. ایده اصلی این تکنولوژی این است که درون دکمههای R2 و L2، یک موتور قابل برنامهریزی وجود دارد که به سازندگان بازی اجازه میدهد میزان تنش و شدت برخوردها را از طریق آن چه که در صفحه رخ میدهد، تغییر دهند. در ادامه، هشت روشی که این تکنولوژی باعث میشود حس واقعیتری در بازیها داشته باشیم را بررسی خواهیم کرد.
1. کشیدن تیرها
اجازه دهید واضحترین روش را در همین ابتدا بررسی کنیم چون خود سونی نیز از زمان رونمایی از کنترلر DualSense، تاکید زیادی روی چنین استفادهای داشته است. عناوینی مثل بازی Horizon Forbidden West به شما اجازه میدهد وقتی که زه کمان خود را میکشید، بتوانید شدت تیر کشیدن را «احساس» کنید. شاید حتی اگر بیش از حد زه را نگه دارید، بتوانید سختی نگه داشتن تیر را هم حس کنید. این یک روش ساده ولی بسیار موثر برای این تکنولوژی است و علاقهمندان بسیاری مشتاقند تا بتوانند هر چه سریعتر، از این روش در بازی نسل بعد استودیو Guerrilla Games استفاده کنند.
2. خستگی در بازیهای ورزشی
به غیر از یک نوار Stamina روی صفحه، غیرممکن است که بتوانید متوجه شوید کدام یک از بازیکنهایتان در عناوینی مثل بازی FIFA، بازی Madden NFL یا بازی NBA 2K یا هر بازی ورزشی دیگری، خسته شده است. یکی دیگر از کارکردهای ساده ولی موثر فناوری تریگرهای تطبیقپذیر این است که بسته به میزان خستگی بازیکنها در بازیهای ورزشی، این تریگرها ممکن است کمی سخت شوند. به عنوان مثال، وقتی که با «کیلیان امباپه» (Kylian Mbappe) در شروع بازی بخواهید بدوید، مشکل و مقاومت خاصی از سوی تریگرها دریافت نخواهید کرد. اما اگر بخواهید همین کار را در وقتهای اضافه فینال لیگ قهرمانان اروپا انجام دهید، باید بسیار بیشتر از قبل تلاش کنید چون تریگرها انگار سفت شدهاند. حتی میتوان از همین ایده در بازیهای غیرورزشی هم استفاده کرد. به عنوان مثال، در بازی Grand Theft Auto V، میتوان از تریگرهای تطبیقپذیر برای میزان سطح انرژی شخصیت آنلاین استفاده کرد.
3. گاز و ترمز
فناوری Haptic Feedback احتمالا میتواند تاثیر بیشتری روی بازیهای مسابقهای و رانندگی بگذارد چون شما میتوانید از طریق آن، تغییر سطح مسیر و استحکام خودروی خودتان را حس کنید. البته که فناوری Adaptive Triggers هم میتواند نقش مهمی در این ژانر داشته باشد. به عنوان مثال، زدن روی ترمز در سرعتهای بالا نیازمند اعمال قدرت بیشتری روی تریگرها خواهد بود. گاز دادن هم به همین منوال میتواند تغییر کند و اگر بخواهید سرعتتان را در یک مسیر بدون پیچ افزایش دهید، مشکل خاصی نخواهید داشت. البته اگر به دنبال انجام همین کار در یک مسیر پر پیچ و خم باشید، با مقاومت از سوی تریگرها مواجه میشوید.
4. ماشه سلاحها
پس تفنگها چه میشوند؟ معمولا از دکمه R2 برای کشیدن ماشه در اسلحه استفاده میشود و میدانیم عناوینی مثل بازی Ratchet & Clank: Rift Apart از تکنولوژی جدید کنترلر دوال سنس استفاده میکنند تا حس بافت سلاحهای مختلف را انتقال دهند. به عنوان مثال، سلاح Enforcer Shotgun در این بازی، اجازه میدهد که دو یا یک گلوله را با هم شلیک کنید و شما میتوانید تفاوت این دو را با کشیدن ماشه، حس کنید. میتوان از همین ویژگی در دیگر بازیهای تیراندازی نیز استفاده کرد. یک سلاح لیزری را فرض کنید که برای تیراندازی، باید شارژ شود. میتوانید فشار و تنش روی ماشه را همزمان با پر شدن انرژی تفنگ، حس کنید.
5. بالا رفتن و گرفتن اجسام
بالا رفتن از موانع مختلف در عناوینی مثل بازی Uncharted شاید دیگر به هیجانانگیزی گذشته نباشد، اما ناتیداگ قصد داشت در بازی A Thief’s End، مکانیسم Stamina و ویژگیهای مخصوص دیگری برای این بخش قرار دهد. حال تصور کنید که چنین سیستمهایی چه حس و حالی با کنترلر دوال سنس خواهند داشت: وقتی که در نقطه نه چندان محکمی قرار گرفتهاید، کشاندن تریگر برای حفظ تعادل شخصیتتان، کار بسیار سختتری خواهد بودید و میتوانید با کم شدن میزان Stamina، تنش موجود در آن لحظات را حس کنید. حتی عناوین جدیدتری مثل بازی Fall Guys هم میتواند از این ویژگی بهره ببرد: پریدن برای گرفتن دم از یکی از اعضای تیم رقیب اکنون نیازمند تلاش بیشتری است.
6. قلاب چنگکی
همانند بالا رفتن از بخشهای مختلف نقشه یک بازی، Grappling Hook هم به یکی از مکانیسمهای رایج بازیهای اکشن و ماجراجویی تبدیل شده است. کارهای زیادی میشود با این مکانیسم جهتیابی انجام داد. اول از همه، فناوری Haptic Feedback میتواند حس واقعی پرتاب کردن قلاب و وصل شدن آن به جسمی را منتقل کند. سپس فناوری Adaptive Triggers وارد میشود: تریگرها میتوانند حس آزاد و رها بودن قلاب و طناب متصل به آن را منتقل کنند و وقتی هم که شخصیت شما میان زمین و هوا است، این حس معتلق بودن را هم میتوان از طریق فشارهایی روی تریگرها حس کرد.
7. استقامت در بازیهای اکشن
در عناوینی مثل بازی Dark Souls یا بازی Bloodborne، مکانیسم Stamina از جمله ویژگیهایی است که باید به بهترین و موثرترین شکل ممکن مدیریت شوند. اگرچه نوار استقامت معمولا سریع پر میشود، اما شما نمیتوانید با فشردن دکمه حمله پشت سر هم و به تعداد زیاد، امید چندانی به موفقیت و از بین بردن دشمنان خود داشته باشید. بازخورد ظاهری و بصری این رفتار در بازیهای استودیو FromSoftware بسیار دیدنی است چون خستگی شخصیت شما را به نمایش میگذارد. اما اگر میتوانستید این خستگی را از طریق تنش موجود در تریگرها حس کنید چه؟! این موضوع نه تنها باعث واقعگرایانهتر شدن بازی میشود، بلکه میتواند مدیریت بهتر Stamina را هم به شما آموزش دهد.
8. نقاشی کردن
استفاده از خلاقیت بازیکنها به عنوان یک مکانیسم درون بازی، یکی از ویژگیهای جدید عناوین امروزی است. به عنوان مثال، در بسیاری از بازیهای رانندگی میتوانید خودتان ظاهر خودروی اسپرتی که دوست دارید را طراحی کنید. با فناوری تریگرهای تطبیقپذیر، میتوانید کنترل کاملی روی رنگ و حتی اندازه قلمی که میخواهید با آن نقاشی کنید داشته باشید. این ویژگی مخصوصا در عناوینی مثل بازی Dreams که کاملا متکی به خلاقیت و دقت بازیکن آن است، اهمیت بسیاری پیدا میکند.
شما چه راهها و روشهای دیگری را میتوانید مثال بزنید که تریگرهای تطبیقپذیر باعث بهبود و ارائه حس واقعگرایانه آنها میشود؟ دوست دارید از این فناوری در چه ایدهها و بازیهایی استفاده کنید؟