مایکروسافت عناوین انحصاری ایکس باکس را برای پلتفرم دیگری عرضه نمی کند

مایکروسافت عناوین انحصاری ایکس باکس را برای پلتفرم دیگری عرضه نمی کند

یاشار فتحعلی زاده یاشار فتحعلی زاده
4 سال و 8 ماه و 8 روز پیش

مایکروسافت در حال گسترش برند ایکس باکس است که می‌توان به آوردن ایکس باکس گیم پس به پلتفرم‌هایی دیگر در کنار کنسول‌های بازی ایکس باکس (نسل فعلی و نسل آینده ایکس باکس) اشاره کرد. علاوه بر آن بازی‌های مختلفی نیز برای پلتفرم‌های دیگر پورت شده که می‌توان به عرضه بازی Cuphead برای نینتندو سوییچ اشاره کرد. این در حالی است که عناوین دیگری از جمله بازی Ori و بازی Blind Forest نیز در حال پورت شدن روی کنسول‌های دیگر هستند.

 

حال سوال این است که آیا مایکروسافت عناوین انحصاری دیگری نیز برای پورت شدن روی کنسول‌های دیگر را در نظر گرفته است یا خیر که البته مسئولان مایکروسافت پاسخ این پرسش را داده‌اند. این شرکت اعلام کرده که در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارد. فیل اسپنسر (Phil Spencer) نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر آینده برند ایکس باکس گفته است:

سال گذشته سال هیجان‌آوری برایمان بود؛ زیرا توانستیم تیم‌های خلاقی را به بخش استودیوهای ایکس باکس اضافه کنیم. همانطور که در حال قرارداد بستن با این استودیوها بودیم، می‌دانستیم که برخی از عناوین آن‌ها برای عرضه روی پلتفرم‌های مختلف برنامه‌ریزی شده و ما نیز به این موضوع احترام گذاشتیم. با این حال هدف ما در آینده این است که استودیوهای جدید برای پلتفرم‌های ما بازی بسازند و ما هیچ برنامه‌ای برای عرضه عناوین انحصاریمان روی کنسول‌های دیگر نداریم. البته ما تمرکز ویژه‌ای روی حالت کراس پلی خواهیم داشت و دستان تیم‌های سازنده را باز می‌گذاریم تا تجربه‌ای خاص و مفرح را به گیمرها ارائه دهند.

 

در صحبت‌های فیل اسپنسر می‌توان به این نتیجه رسید که استودیوهای جدید این شرکت دیگر عناوین خود را به‌صورت چندپلتفرمه نخواهند ساخت و تنها روی ساخت بازی‌ها به صورت انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس تمرکز می‌کنند. با این حال برخی از مصاحبه‌های سران دیگر مایکروسافت گفته‌های فیل اسپنسر را نقض می‌کند. برای مثال مت بوتی ()، رییس بخش استودیوهای ایکس باکس، در مصاحبه‌ای گفت که احتمال دارد عناوین بزرگ در انحصار برند ایکس باکس و سیستم عامل ویندوز باقی بمانند، اما عناوین کوچک برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شوند. مت بوتی در مصاحبه‌ای گفته است:

من فکر می‌کنیم سوال‌هایی مانند آیا این بازی برای پلی استیشن یا نینتندو سوییچ عرضه شود از اهمیت افتاده‌اند. درواقع باید به این موضوع پرداخت که آیا عرضه بازی روی پلتفرم‌های مختلف برای آن فرنچایز مفید است یا خیر؟ به عبارتی دیگر آیا بازی مدنظر با عرضه روی پلتفرم‌های مختلف سود قابل توجهی را برمی‌گرداند یا از دسته عناوینی است که می‌توان با استفاده از منابع در اختیارمان به بهترین شکل از آن حمایت کنیم. باید دید آیا پلتفرم‌های ما همچنین منابعی مانند XCloud، گیم پس و ایکس باکس لایو توانایی پشتیبانی از آن بازی را دارند یا خیر.

 

بوتی ادامه داد:

با عناوینی مانند بازی Minecraft نمی‌توان به فکر انحصارطلبی افتاد. درواقع از زمان خرید استودیو سازنده بازی به گسترش آن روی پلتفرم‌های دیگر کمک کردیم، اما باید بگویم عناوینی مانند سری بازی Forza، سری بازی Halo و بازی Sea of Thieves به نحوی برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند که تنها روی کنسول‌های ایکس باکس قابل اجرا باشند و این موضوع برای فرنچایزهای بزرگمان ادامه خواهد داشت.

 

با این حساب باید بگوییم که اگر به دنبال تجربه عناوین بزرگ انحصاری ایکس باکس هستید تنها راه ممکن خرید کنسول‌های مایکروسافت خواهد بود و امکان تجربه آن‌ها روی کنسول‌های سونی یا نینتندو را نخواهید داشت.

برچسب ها: ایکس باکس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.