شاید یکی از اخبار بزرگ هفته تغییر نام شبکه اجتماعی فیسبوک به Meta و البته شکل دهی حالت جدیدی از تعامل افراد در این شبکه اجتماعی باشد. اما اگر شما هم یکی از افرادی باشید که به بازیهای ویدیویی علاقه دارید، پس از دیدن ویدیوهای تبلیغاتی شبکه اجتماعی Meta متوجه شدید که نوآوری چندان خاصی برای حالت Metavers این شبکه اجتماعی وجود ندارد، چرا که ما بارها چنین چیزی را در بازیهای ویدیویی بزرگ و البته آنلاین شاهد بودهایم. برای مثال بازی Destiny 2 و محیطی که افراد در آن با هم تعامل دارند را به خاطر بیاورید! همین موضوع باعث شده است تا مایکروسافت نیز به فکر بیافتد و برای یک هدف جدید برنامه ریزیهای خاص انجام دهد.
مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا (Satya Nadella) به تازگی در مصاحبهای با رسانه Bloomberg به این مسئله اشاه کرد که آنها میتوانند در آینده چندین Metavers متفاوت را براساس بازیهای مهم و بزرگی که دارند شکل دهند. بازیهایی مانند سری Halo و بازی Flight Simulator عناوینی هستند که در حال حاضر به خودیخود، گونههایی خاص از Metavers به حساب میآیند. و بدون شک با اضافه کردن برخی امکانات مانند مکالمات میتوانند محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورند.
زمانی که به بازیهای آنلاین محوری مانند سری Halo و بازی Minecraft نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که این بازیها در بخش آنلاینشان یک Metavers دارند که در آن افراد واقعی میتوانند با یکدیگر تعامل کنند، دوست پیدا کنند، آواتارشان را شخصی سازی کنند و البته در کنار تمام اینها با یکدیگر به بازی کردن بپردازند، امکانی که در شبکه اجتماعی Meta با چنین کیفیتی ارائه نخواهد شد.
ساتیا نادلا در رابطه با این مسئله توضیح داد که اضافه کردن امکانات جدید به بازیها از طریق سیستم واقعیت مجازی و سایر تکنولوژیها میتواند موجب شکلگیری حالتی خاص شود:
«قطعا شما میتوانید از ما انتظار داشته باشید تا چنین اقدامی را در بازیهای ویدیویی پیادهسازی کنیم. حتی بهتر است بگویم که ما همین حالا این کار را انجام دادهایم، توجه کنید بازی Halo در حال حاضر یک Metavers مختص به خود را دارد. بازی Minecraft و بازی Flight Simulator هم به همین نحو هستند. اما مسئله این است که این عناوین بخشهایی خاص مختص به یک Metavesr درجه یک را کم دارند و سوال شما این است که آیا ما میتوانیم این بخشها را به آنها اضافه کنیم! باید بگویم هدفمان در آینده همین است.»
اگر بخواهیم واژه Metavers را توضیح دهیم باید بگوییم، به مکانی در اینترنت که افراد واقعی میتوانند در آن با ظاهرهایی متفاوت با یکدیگر تعامل داشته باشند، متاورس گفته میشود. در واقع متاورس یک شبکه اجتماعی است که میزان امکانات بیشتری را به اعضایش ارائه میدهد. امکاناتی مانند اجازه ساخت آواتار، شخصی سازی آن، گشت و گذار در یک دنیای کاملا مجازی به فرد و البته انجام فعالیتهای چند نفره به همراه دوستان در فضایی مجازی.
به نوع سادهتر، درست مانند صحبتهای ساتیا نادلا، بازیهای آنلاین بزرگ همگی متاورسهای خاص محسوب خواهند شد. تنها تفاوت این است که بازیهای آنلاین اینچنینی مانند بازی Destiny 2 اغلب نیازمند پرداخت هزینه اولیه هستند، در حالی که شبکههای اجتماعی برای ورود از شما هزینه دریافت نخواهند کرد و این دقیقا کاری است که مایکروسافت قصد دارد با بخش آنلاین بازی Halo Infinite انجام دهد.
تصور کنید، تمامی دارندگان ایکس باکس و کامپیوترهای شخصی میتوانند به صورت رایگان وارد دنیای بازی Halo Infinite شوند، کاراکتر مختص به خودشان را بسازند، با افراد متفاوتی از سرتاسر دنیا تعامل داشته باشند و حتی در کنار آنها به بازی کردن بپردازند.
به طور کلی امیدواریم پروژه جدید مایکروسافت موفقیت آمیز باشد و بتواند طرفدارانش را راضی نگهدارد.
نظر شما در رابطه با شکلگیری متاورسها چیست؟
برای دنبال کردن اخبار مربوط به مایکروسافت با ما همراه باشید.