چرا بازی‌های راکستار با تاخیر برای کامپیوتر منتشر می‌شوند؟

چرا بازی‌های راکستار با تاخیر برای کامپیوتر منتشر می‌شوند؟

محمد مسعودی محمد مسعودی
4 ماه و 19 روز پیش

با رونمایی اخیر عنوان مورد انتظار راکستار، بازی GTA 6، بسیاری از بازیکنان در کامپیوترهای شخصی از این موضوع که این بازی در سال ۲۰۲۵ برای ایکس باکس سری ایکس و اس و کنسول پلی استیشن 5، منتشر می‌شود، ناامید شدند. در حالی که این خبر برای برخی از طرفداران راکستار، خبری تلخ و ناامید کننده بود، اما طرفداران قدیمی این استودیو چندان از این موضوع تعجب نکردند، زیرا این استودیو معمولا به هنگام عرضه بازی‌های جدیدش، از انتشار برای کامپیوتر‌های شخصی خودداری می‌کند.

اگرچه ممکن است این حقیقت آزاردهنده باشد، اما راکستار مطمئنا دلایل خود برای پیروی از این سیاست و تاخیر انتشار عناوین جدیدش در کامپیوترهای شخصی را دارد. بازی GTA 5 فاصله‌ای یک سال و نیمی را بین انتشار نسخه کنسولی و نسخه کامپیوترهای شخصی، تجربه کرد و بازی Red Dead Redemption 2 هم با تاخیر مشابهی روبرو شد. با وجود اینکه دلیلی رسمی برای چنین سیاستی از سوی راکستار اعلام نشده است، اما می‌توان با گمانه زنی‌هایی چنین سیاستی را منطقی جلوه داد.

تاخیر انتشار نسخه کامپیوتری بازی‌ها، کنترل بیشتری به راکستار می‌دهد

بهینه‌سازی

واضح‌ترین دلیل راکستار برای به تاخیر انداختن انتشار عناوینش برای کامپیوتر‌های شخصی، بهینه‌سازی است. راکستار مطمئنا به دنبال ارائه بهترین تجربه ممکن به طرفداران خود است و از آنجایی که سخت‌افزار کنسول‌ها، چیدمانی استاندارد دارند، تیم توسعه می‌تواند روی استفاده حداکثری از آن‌ها تمرکز داشته باشد. درست است که بسیاری دیگر استودیوها و کمپانی‌های بازی سازی دیگر عناوین خود را به طور همزمان برای کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی منتشر می‌کنند، اما در طول سال‌های گذشته، بیش از چند نسخه کامپیوتری فاجعه بار در صنعت بازی منتشر شده است.

 

کنترل بازخور‌دهای اولیه

با این حال، جنبه دیگری برای سخت‌افزار استاندارد کنسول‌ها وجود دارد که باید آن‌ها را هم در نظر گرفت. راکستار با تاخیر در انتشار نسخه‌ کامپیوتر بازی‌هایش، کنترل بیشتری روی بازخورد‌های اولیه دارد. به عنوان یک محصول، بازی‌های ویدیویی در چند هفته یا ماه‌های پس از انتشار، در معرض انبوهی از بررسی‌ها قرار گرفته و توسط رسانه‌ها و مصرف کنندگان، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. 

 

مزیت تجربه‌ای یکپارچه‌تر

موقعیت برابر برای تجربه در همه پلتفرم‌ها در هنگام عرضه

راکستار برای ساخت برخی از همه‌جانبه‌ترین و سرگرم کننده‌ترین بازی‌های موجود در صنعت، شهرت پیدا کرده است و دلیل آن احتمالا این است که این استودیو، در ابتدا عناوین خود را روی یک سخت‌افزار استاندارد و مخصوص بازی، منتشر می‌کند. چنین چیزی باعث می‌شود که زمانی که بازیکنان اسکرین‌شات‌ها و ویدیوهای بازی خود را به اشتراک می‌گذارند، ظاهر و عملکردی یکسان از بازی به نمایش در آید. 

 

اما با توجه به چیدمان سخت‌افزاری مختلف و متنوع استفاده شده توسط بازیکنان در کامپیوترهای شخصی، نسخه‌های کامپیوترهای شخصی با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه می‌شوند. حتی اگر مسائل فنی، چندان در بین بازیکنان کامپیوترهای شخصی زیاد نباشد، اما اخبار مربوط به همین دسته از افراد می‌تواند مانند یک بیماری واگیردار، به سرعت در جامعه پخش شود و خریداران را نسبت به تهیه بازی، بی میل کند. راکستار می‌تواند پس از انتشار نسخه مربوط به کنسول‌ها، تلاش خود را روی توسعه نسخه کامپیوترهای شخصی، متمرکز کند و عنوانی مناسب با حداقل سخت‌افزار و سخت‌افزار توصیه شده، توسعه دهد.

 

مطالب مرتبط: چرا دسامبر ۲۰۲۳ ماه مهمی برای طرفداران بازی GTA است؟

در زیر چند عنوان از راکستار به همراه فاصله زمانی بین انتشار در کنسول‌های خانگی و کامپیوترهای شخصی ارائه شده است :

بازی Red Dead Redemption 2 (یک سال و یک ماه)
بازی GTA 5 (یک سال و شش ماه)
بازی L.A. Noire (شش ماه)
بازی Red Dead Redemption (هنوز برای کامپیوترهای شخصی منتشر نشده است)
بازی GTA 4 (هشت ماه)
بازی Bully: Scholarship Edition (هفت ماه)
بازی Manhunt 2 (دو سال و یک ماه)

 

دیگر مشکلات مرتبط با انتشار بازی‌ها برای کامپیوترهای شخصی

جلوگیری از داده‌کاوی باز‌ی‌ها توسط کاربران

داده کاوی (Datamining) یکی دیگر از مسائلی است که احتمالا راکستار را از انتشار عناوینش روی کامپیوترهای شخصی منصرف می‌کند. در جامعه کاربران کامپیوترهای شخصی، افرادی وجود دارند که کد بازی را تجزیه و تحلیل کرده تا بتوانند جزئيات مرتبط با چیزهایی مانند ماموریت‌ها، رازها و اطلاعات داستان را، به منظور یافتن سوژه‌ای برای بحث و اشتراک آن در بستر اینترنت، کشف کنند. راکستار با گذشتن از عرضه‌ی اولیه بازی‌‌هایش در کامپیوترهای شخصی، تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری می‌کند و به اکثریت طرفداران اجازه می‌دهد تا از بازی به شکلی که در نظر گرفته شده، لذت ببرند. 

 

مقابله با اسپویلرها

با عنوان بزرگی مانند بازی GTA 6، تقریبا این اطمینان وجود دارد که اسرار کشف شده از طریق داده کاوی، در فید خبری بازیکنانی که می‌خواهند خودشان این بازی را تجربه کنند، ظاهر می‌شود. چنین چیزی همچنین برای افرادی که روی این پروژه کار کرده‌اند، درست مثل وضعیتی که پس از لو رفتن تریلر بازی GTA 6 دیدیم، ناامید کننده خواهد بود. چنین افشا‌هایی می‌تواند استفاده از رسانه‌های اجتماعی را درست مثل چیزی شبیه به یک میدان مین کند. در جامعه افرادی وجود دارند که عمدا یک بازی را برای دیگران اسپویل می‌کنند. 

 

مطالب مرتبط: 30 نکته‌ی مخفی در تریلر بازی GTA 6


کرک شدن بازی

یکی دیگر از دلایل احتمالی راکستار برای خودداری از عرضه همزمان بازی‌ها روی کامپیوترهای شخصی، خطر کرک شدن عناوین است. گاهی اوقات تنها چند روز یا حتی چند ساعت طول می‌کشد که هکرها نسخه‌ای کرک شده از یک بازی را برای کامپیوترهای شخصی منتشر کنند. از سوی دیگر، کرک کردن بازی‌ها در کنسول‌ها در دنیای مدرن فعلی، یک مسئله غیرقابل مقایسه با وضعیتی است که در کامپیوترهای شخصی می‌بینیم.

 

استراتژی کسب و کار راکستار

تاخیرهای استراتژیک برای فروش بیشتر

در جامعه، افرادی هستند که بر این باورند که راکستار انتشار بازی‌هایش را در کامپیوتر‌های شخصی به این دلیل به تاخیر می‌اندازد تا از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای فروش بیشتر و انتشار مجدد با ویژگی‌های به روز شده یا انحصاری، به منظور ترغیب طرفداران برای خرید دوباره‌ بازی‌ها، استفاده کند. به هر حال، راکستار کسب و کاری دارد و اگر درآمدی کافی از بازی‌ها حاصل نشود، ساختن بازی‌های ویدیویی کاری منطقی نخواهد بود.

به نظر بعید است که تاخیر انتشار عناوین راکستار، ارتباطی با سود مالی نداشته باشد، اما همچنین این تردید هم وجود دارد که هدف این استودیو از این تاخیر‌ها، صرفا به خاطر ترغیب کردن مردم به خرید بیش از یک محصول باشد. بازی GTA 5 در طول عمرش میلیاردها دلار درآمد برای راکستار کسب کرد که بخش بزرگی از آن‌ها به لطف بازی GTA Online و خرید‌های درون‌برنامه‌ای این بازی بوده است. 

 

کسب درآمد از طریق خرید‌‌های درون برنامه‌ای

جلوگیری از حضور هکرها در بازی آنلاین

با در نظر گرفتن میزان درآمد حاصل از خرید‌های درون‌برنامه‌ای، احتمال دیگری در ذهن شکل می‌گیرد: راکستار می‌تواند انتشار نسخه کامپیوتر بازی‌هایش را به تاخیر بیاندازد تا بتواند حداقل تا زمانی که جامعه بزرگی از بازیکنان را جمع‌آوری کند، هکرها را از اکوسیستم‌های آنلاین خود دور نگه دارد. 

بازی‌های چند نفره آنلاین، آهن ربایی برای متقلبان و هکرها هستند که اغلب تجربه بازی را برای همه افراد حاضر در بازی، نا خوشایند می‌کنند. راکستار می‌خواهد که بازیکنان پول درون بازی را با پول دنیای واقعی، تهیه کنند و چنین کاری با حضور انبوهی از هکرها در سرورها که می‌توانند در کسری از ثانیه و بدون نیاز به پرداخت، پول درون بازی را به میل خود دریافت کنند، سخت است. این اساساً به این معنی است که ما به موضوع اصلی که در مورد آن صحبت می‌کردیم، یعنی داشتن کنترل، بازگشته‌ایم. همه چیز درباره داشتن کنترل روی بازی است و بازیکنان کامپیوترهای شخصی بیش از حد قدرتمند هستند.

 

دلایل منطقی احتمالی زیادی برای تاخیر در راه‌اندازی عناوین استودیو راکستار در کامپیوترهای شخصی وجود دارد. احتمالاً دلیل خاصی پشت این عمل وجود ندارد، اما فقط خود استودیو دقیقاً می‌داند که چرا کارها را به این طریق انجام می‌دهد. استودیو راکستار با این روش انتشار کنترل شده‌تری دارد و تا حدی از شرارت دزدان، داده ‌کاو‌ها و هکرها جلوگیری می‌کند. همچنین با داشتن چنین رویه‌ای برای خود زمان بیشتری می‌خرد تا از مشکلات مربوط به انتشار بازی‌ها روی کامپیوترهای شخصی عبور کند و در عین حال، پول بیشتری نیز به جیب می‌زند.
 

برچسب ها: GTA 6, Grand Theft Auto 6
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.